.com/.net/.nl dilemma

1
Dag mensen,

Ik wil een aantal domeinnamen registeren, alleen blijken veel van deze met de .nl extensie in gebruik te zijn. De .com is ook veelal bezet. De .net zijn nog wel vrij. Het is bedoeld voor webshops welke enkel voor de Nederlandse markt zal zijn. (internationaal gaan en een andere domeinnaam zijn niet aan de orde)

Nu is mijn vragen:
- is het evengoed zinvol om de .net 'dan maar' te registeren en hierop de shop in te richten? Of scoort deze totaal niet in Google?
- Heeft een .nl op voorhand al voorsprong op een .com en/of .net extensie? Of maakt dit niets/weinig uit? Is het mogelijk om met een .net hoger te scoren dan een .nl? (ik snap dat verder de inhoud vd site etc. ook van belang is :) Dit is puur kijkend naar extensie.
- Is er nog verschil in vindbaarheid tussen .com en .net?
- Is het mogelijk om te achterhalen wie in het bezit is van een domeinnaam? Ik zie nu wel eens dat een interessante domeinnaam in gebruik is door bv een mijndomein klant. Hoe kan achterhaald worden welke persoon in het bezit ervan is? (zodat ik deze kan benaderen)

Dank!

Groet,
Michel

Re: .com/.net/.nl dilemma

3
Via sidn.nl kan je informatie over geregistreerde .nl domeinen vinden.

Ik zou het toch echt bij .nl houden, maar dat is mijn voorkeur. Voor Google maakt het niets uit, al zal een .nl minder goed scoren in Duitsland als een niet landspecifiek domein.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: .com/.net/.nl dilemma

5
Dank voor de reacties.

Hoe bedoel je Wouter? Even schetsend: ik wil graag de domeinnaam fiets.nl. Deze is bezet, maar fiets.net is vrij. Als er op fiets.nl al fietsen worden verkocht en ik ga dat ook doen op fiets.net dan is dit niet toegestaan? Geldt dit ook als ik via 123fiets.nl ga verkopen?

Wat raden jullie aan in bovenstaand voorbeeld. fiets.net registeren of een .nl domeinnaam maar dan met een toevoeging, dus bv. 123fiets.nl.

Hoor het graag!
Michel

Re: .com/.net/.nl dilemma

6
Volgens mij mag het met zoiets algemeens als fiets.nl wel. Alleen heb je kans dat jij klanten werft om je website te bezoeken en zij alleen het woord fiets hebben onthouden. Dan zullen ze als eerste op fiets.nl zoeken en dan heb je dus jouw klanten naar de concurrent verwezen.
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: .com/.net/.nl dilemma

7
MichelK schreef:Dank voor de reacties.

Hoe bedoel je Wouter? Even schetsend: ik wil graag de domeinnaam fiets.nl. Deze is bezet, maar fiets.net is vrij. Als er op fiets.nl al fietsen worden verkocht en ik ga dat ook doen op fiets.net dan is dit niet toegestaan?
Als je fietsen gaat verkopen op fiets.net terwijl iemand anders eerder dan jij fietsen verkocht via fiets.nl, dan kunnen zij inderdaad aanspraak maken op de domeinnaam. Er kan in dat geval namelijk makkelijk verwarring ontstaan bij consumenten, en dat is een van de argumenten die zwaar wegen in zo'n geval. Jij zou dan misbruik maken van de bestaande naamsbekendheid van de concurrent.

Let wel; zo'n geschil moet in het ergste geval via de rechter verlopen. Het kost beide partijen dus sowieso geld, tijd en moeite. Best voorkom je dat dus.
Geldt dit ook als ik via 123fiets.nl ga verkopen?
Nee, dat is duidelijk een andere naam dan fiets.nl dus dat zou mogen naar mijn idee.
Zazuco schreef:Volgens mij mag het met zoiets algemeens als fiets.nl wel.
Nee, fiets is niet te registreren als merknaam omdat het te algemeen is. Dat is iets anders dan misbruik maken van naamsbekendheid van een reeds bestaande winkel.

Voorbeeld; IKEA is, neem ik even aan, een merknaam. Je mag dan niet zomaar 123IKEAwinkeltje.nl beginnen.

Re: .com/.net/.nl dilemma

8
Ok dan, das duidelijk!

Nog even de andere vraag: heeft een .nl op voorhand al voorsprong op een .com en/of .net extensie? Of maakt dit niets/weinig uit? Is het mogelijk om met een .net hoger te scoren dan een .nl? (ik snap dat verder de inhoud vd site etc. ook van belang is :) Dit is puur kijkend naar extensie.

Wat raden jullie aan in bovenstaand voorbeeld: fiets.net registeren (als er dus geen handelsmerk van toepassing is) of een .nl domeinnaam maar dan met een toevoeging, dus bv. 123fiets.nl.

Re: .com/.net/.nl dilemma

9
Puur kijkend naar de extensie maakt het niks uit. Als er al verschil is -ik ben van mening dat dat niet zo is- dan is dat verschil zeer gemakkelijk te compenseren met een betere website.

Re: .com/.net/.nl dilemma

11
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik inderdaad maar gewoon voor de .net of .com extensie. Welke van deze 2 zouden jullie kiezen? Zoals gezegd is het puur voor de Nederlandse markt bedoeld (.nl extensie is bezet)