veke schreef:Hebben jullie ervaring met "duplicate content " ?
Gelukkig niet zo veel, in ieder geval zeer weinig op de manier zoals je hieronder beschrijft.
veke schreef:Zodra mijn website online is ben ik toch van plan een interessante tekst + info over het produkt op een 100 tal websites te krijgen ivm met mijn website. (verspreid over enkele maanden) En zal deze tekst misschien ook hier en daar herhaald worden op mijn site.
Bijzonder dat je het een interessante tekst durft te noemen maar laat ik je eerst eens vragen: Wat is je doel hiermee precies? Want dat beschrijf je nog niet. Is het om PR te krijgen? Er zijn online veel persberichten websites die het prima vinden als je een persbericht publiceert die al ergens anders staat. Soms moet je ervoor betalen en in dat geval vinden ze het zeker oké. Google doet hier meestal weinig mee.
Als het is voor redacties van websites dan zou ik hier nog eens goed over nadenken. Ik zou me nl. echt bedrogen voelen als ik een tekst kreeg opgestuurd naar bijv. webwinkelweblog.nl of gepost op dit forum, en ik kom erachter dat dit al flink hergebruikt materiaal is. Als ik de tekst letterlijk op andere websites tegenkom zal ik het in ieder geval zeker verwijderen op mijn websites. Het is niet alleen storend voor zoekmachines maar ook voor mensen. Let maar eens op hoe de ervaren mensen hier reageren als ze vragen tegenkomen die ze eerder al uitgebreid hebben beantwoord op andere fora. Soms flink geirriteerd en als je het mij vraagt; terecht.
veke schreef:Maar als je dan 100 keer dezelfde tekst aan deze websites geeft, dan ziet google dat als duplicate content. Nu zeggen sommige dat je alleen de eerste zinnen wat moet aanpassen en de titel+description.
Allereerst zou ik bedenken wat voor website eigenaren en bezoekers het interessantste is, en dat is het constant herpubliceren van dezelfde tekst ook al niet, maar los daarvan ziet Google het altijd als duplicate content. Als het letterlijk duplicate content is zal hij het zelfs compleet negeren maar soms als je wat woorden aanpast en de pagina een andere titel geeft is het, door alle content om de duplicate content heen, voor Google indexeerbaar. Dat wil niet zeggen dat je compleet van alle problemen af bent. Als 50% hetzelfde is zal Google dit nog herkennen als tekst die hij al eerder tegenkwam en is de kans zeer groot dat de pagina slechter vindbaar is, geen pagerank krijgt, of dat links op de pagina niet worden gecrawled of een lagere waarde meekrijgen. Het is bijv. een van de redenen waarom nieuwe Startpagina.nl paginas tegenwoordig zo slecht indexeren, ook al hebben andere paginas veel nieuwe content, Google ziet het als 'weer meer van hetzelfde...'
veke schreef:En hoeveel moet je dan aanpassen? Is enkele woorden genoeg?
Nogmaals, dit is afhankelijk van je wensen, tijd, budget. Weet je, als je meer budget hebt zou ik je altijd aanraden een tekstschrijver gewoon meerdere versies laten maken, als je meer tijd hebt zou ik je aanraden zelf meer versies te maken of zelf wat meer inspiratie op te doen over meer onderwerpen. Maar goed als je niet anders kan, als dit het is en je hieruit het maximale wilt halen, dan is dit "Your Best Shot?"
veke schreef:Ze zeggen ook als jouw artikel op een pagina staat, waar toch ook al een andere teks bij opstaat, dat het dan toch al niet meer duplicaat is.
Het is niet zo zwart-wit. Wanneer is het volgens jou duplicate? Als het niet meer geindexeerd wordt? Als het geen Pagerank krijgt? Als het niet meer goed in de zoekmachine scoort? Of als een link op een pagina minder waarde meekrijgt? Als webmasters de content herkennen en minder gebruiken? Afhankelijk van je wensen en verwachtingen kan ik hierop beter antwoorden.