Hallo,
Ik ben bezig met het opzetten van een webshop, alleen zou ik graag willen weten hoe jullie als mede-webshop eigenaren met de BTW omgaan.
Stel dat je een vaas inkoopt voor 100 euro en deze voor 120 euro wilt verkopen en er dus 20 euro aan wilt overhouden ( winst) .
Moet je dan nog 21% BTW afhalen van die 20 euro winst ( = ongeveer 16 euro winst) of moet je die 21% inhouden op het gehele verkoopbedrag van 120 euro?
En betaalt men gewoonlijk bij inkoop al BTW ?
Nog even het voorbeeld van een vaas van 100 euro inkoop. Ik wil hier 20 euro schoon aan overhouden, met alle belastingen eraf.
Welke verkoopprijs moet ik er dan aanhangen?
Volgens mij is het een redelijk lastig puntje dus alle handige bijdragen zijn welkom.
Groeten,
Jacques Overloon
Re: Hoe verreken je BTW
2Over inkoop betaal je inderdaad meestal btw. Deze mag je echter als voorbelasting aftrekken van de btw die je moet betalen.
Over de inkoop betaal je € 21 btw, namelijk 21% van € 100. Dit trek je af als voorbelasting. Per saldo moet je daarom nu € 25,20 – € 21 = € 4,20 afdragen.
Pakkettenmaster schreef:Nog even het voorbeeld van een vaas van 100 euro inkoop. Ik wil hier 20 euro schoon aan overhouden, met alle belastingen eraf.
Code: Selecteer alles
€ 100,00 inkoop excl. btw
€ 20,00 brutomarge
------------------------------- +
€ 120,00 verkoopprijs excl. btw
€ 25,20 21% btw
------------------------------- +
€ 145,20 verkoopprijs incl. btw
3Beste Ward, bedankt voor je bijdrage. Begrijp ik dat er in de 100 euro inkoop al 21% BTW zit of moet ik die daarna nog eens bovenop die 100 euro berekenen?Ward schreef:Over inkoop betaal je inderdaad meestal btw. Deze mag je echter als voorbelasting aftrekken van de btw die je moet betalen.Pakkettenmaster schreef:Nog even het voorbeeld van een vaas van 100 euro inkoop. Ik wil hier 20 euro schoon aan overhouden, met alle belastingen eraf.Over de inkoop betaal je € 21 btw, namelijk 21% van € 100. Dit trek je af als voorbelasting. Per saldo moet je daarom nu € 25,20 – € 21 = € 4,20 afdragen.Code: Selecteer alles
€ 100,00 inkoop excl. btw € 20,00 brutomarge ------------------------------- + € 120,00 verkoopprijs excl. btw € 25,20 21% btw ------------------------------- + € 145,20 verkoopprijs incl. btw
4In mijn voorbeeld staat 100 euro exclusief btw. Er staat ook dat je daarover nog 21% en dus € 21 moet betalen. Het voorbeeld legt ook uit dat je die betaalde btw later weer mag aftrekken als voorbelasting.Pakkettenmaster schreef:Beste Ward, bedankt voor je bijdrage. Begrijp ik dat er in de 100 euro inkoop al 21% BTW zit of moet ik die daarna nog eens bovenop die 100 euro berekenen?
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.