Goedemorgen!
Zoals sommigen weten is mijn webshop nu iets meer als 2 weken in de lucht. Sinds afgelopen weekend beginnen de bestellingen wat binnen te druppelen. Adverteren doe ik via mijn social media pagina's (FB, twitter, pinterest), maar hier heb ik nog niet zoveel volgers. Verder ben ik bezig met admarkt, adwords en natuurlijk linkbuilding.
Het is natuurlijk een lange adem voordat de webshop hopelijk echt gaat lopen met vaste klanten en dagelijkse bestellingen. Dit wil ik ook mede doen door middel van kortingscodes. Op dit moment heb ik eentje lopen t/m eind oktober, maar begin te twijfelen of deze zo effectief kan zijn als ik had gedacht. De kortingscode communiceer ik via m'n social media pagina's, in alle marktplaats advertenties en in één adwords campange. De klant krijgt 10% korting op het gehele assortiment, maar dit is wel bij besteding vanaf 50 euro (dit is duidelijk erbij gecommuniceerd). Zou deze 50 euro juist een drempel opgooien, in plaats van net dat extra zetje geven om juist wel te bestellen in mijn webshop? Is het beter om gewoon die 10% korting in te zetten op de gehele collectie zonder dat drempelbedrag van 50 euro? En mocht ik dit nog wel veranderen, lijkt dit dan niet een beetje raar, of komt het desperate over bij potentiële klanten?
Wat is jullie ervaring met kortingscodes, wat voor soort kortingen zijn effectief, welke werken goed? En welke soort acties liepen bij jullie juist niet?
De planning is om maandelijks minimaal één kortingscode aan te maken, zodra het klantenbestand wat is gegroeid, zal deze voornamelijk alleen via nieuwsbrief en social media kanalen naar buiten worden gebracht, en evt via externe partijen waar ik wil gaan adverteren.
Re: Kortingscodes, wat werkt? Wat is effectief?
2Als je kortingscodes gebruikt, laat ze dan in ieder geval niet in de winkelwagen zien. Dit kan dodelijk zijn voor de conversie, omdat het een enorme afknapper is voor iedereen die geen kortingscode heeft. (Ik kaart het maar even aan, omdat veel webwinkelsoftware dat namelijk wel doet: dat is een usabilityblunder.)
Probeer verder altijd te registreren waar de kortingscode vandaan komt. Alleen zó kun je namelijk meten welke acties of campagnes effectief zijn en welke niet. De mooiste oplossing is natuurlijk als je één kortingscode kunt herleiden tot één persoon; denk bijvoorbeeld aan kortingscodes voor klanten om herhalingsaankopen te stimuleren.
Probeer verder altijd te registreren waar de kortingscode vandaan komt. Alleen zó kun je namelijk meten welke acties of campagnes effectief zijn en welke niet. De mooiste oplossing is natuurlijk als je één kortingscode kunt herleiden tot één persoon; denk bijvoorbeeld aan kortingscodes voor klanten om herhalingsaankopen te stimuleren.
3Wat bedoel je met niet in de winkelwagen laten zien. Bedoel je het veld om de kortingscode in te vullen, of specifiek de code(s) zelf benoemen in de winkelwagen?
4Ik bedoel inderdaad het invulvak. Ingewisselde kortingscodes kun je uiteraard wel laten zien bij de berekening van de korting.Hilda schreef:Wat bedoel je met niet in de winkelwagen laten zien. Bedoel je het veld om de kortingscode in te vullen, of specifiek de code(s) zelf benoemen in de winkelwagen?
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Sorry voor de misschien domme vragen XD. Maar ik heb bijvoorbeeld een one-step-checkout, als ik niet een veldje heb om een kortingscode in te vullen, hoe moet de klant dit dan invullen? Laat ik het weg, kunnen ze het nergens invullen.
Ik snap echter wel dat dit juist een conversie killer kan zijn. Klant wil afrekenen, zit dan het veldje om een kortingscode in te vullen, maar heeft er niet één. Klant gaat eerst maar eens op zoek of er ook een kortingscode te vinden is. Wordt afgeleid door facebook, twitter en e-mail, en vergeet z'n bestelling af te maken. Weg klant, weg bestelling.
Ik snap echter wel dat dit juist een conversie killer kan zijn. Klant wil afrekenen, zit dan het veldje om een kortingscode in te vullen, maar heeft er niet één. Klant gaat eerst maar eens op zoek of er ook een kortingscode te vinden is. Wordt afgeleid door facebook, twitter en e-mail, en vergeet z'n bestelling af te maken. Weg klant, weg bestelling.
6Het is geen domme vraag, domme vragen bestaan niet. Ik begin er juist over omdat het een domme standaardoplossing is.
Je kunt het langs verschillende andere routes aanvliegen:
• Koppel de individuele kortingscode van een klant aan de klantaccount. Zó stimuleer je herhalingsaankopen en bevorder je klantenbinding.
• Koppel de kortingscode aan een speciale landingspagina, bijvoorbeeld een link die exclusief is opgenomen in je nieuwsbrief. Zo geef je nieuwsbriefabonnees iets extra's. En zo kun je speciale campagnes op touw zetten.
• Voeg de kortingscode toe in de URL met bijvoorbeeld ?kortingscode=123456. Of gebruik een partner-ID als je kortingscodes verspreidt via sites die in kortingscodes grossieren.
• Verwijs in bijvoorbeeld servicepagina's naar een aparte inwisselpagina voor de kortingscodes. Of zet het inwisselvak desnoods ergens onder op de homepage. Zo kun je de invulhindernis in elk geval buiten de winkelwagen houden.
In alle gevallen heb je dan bij de start van een sessie een kortingscode. De bijbehorende korting kun je dan direct tonen in de winkelwagen. En nog mooier, bij de prijzen van artikelen: "Normaal € 29,95 en slechts € 24,95 met kortingscode 123456."
Je kunt het langs verschillende andere routes aanvliegen:
• Koppel de individuele kortingscode van een klant aan de klantaccount. Zó stimuleer je herhalingsaankopen en bevorder je klantenbinding.
• Koppel de kortingscode aan een speciale landingspagina, bijvoorbeeld een link die exclusief is opgenomen in je nieuwsbrief. Zo geef je nieuwsbriefabonnees iets extra's. En zo kun je speciale campagnes op touw zetten.
• Voeg de kortingscode toe in de URL met bijvoorbeeld ?kortingscode=123456. Of gebruik een partner-ID als je kortingscodes verspreidt via sites die in kortingscodes grossieren.
• Verwijs in bijvoorbeeld servicepagina's naar een aparte inwisselpagina voor de kortingscodes. Of zet het inwisselvak desnoods ergens onder op de homepage. Zo kun je de invulhindernis in elk geval buiten de winkelwagen houden.
In alle gevallen heb je dan bij de start van een sessie een kortingscode. De bijbehorende korting kun je dan direct tonen in de winkelwagen. En nog mooier, bij de prijzen van artikelen: "Normaal € 29,95 en slechts € 24,95 met kortingscode 123456."
7Hier heb ik nog nooit over nagedacht. Want ik heb ook zo'n invulvak.
Zo leert een mens elke keer wat bij. Ik ben toch naar een nieuwere versie aan het overschakelen, gelijk maar eens kijken hoe dit aangepast kan worden.
Zo leert een mens elke keer wat bij. Ik ben toch naar een nieuwere versie aan het overschakelen, gelijk maar eens kijken hoe dit aangepast kan worden.
8Ik voer het op alle vlakken uit, maar mensen komen altijd wel aan een code en moeten deze invullen voor ze verder kunnen gaan. Ik deel ook flyers uit met een code dus zit er aan vast. Daarbij kunnen ze ook punten sparen voor korting. En geef ik ze al veel korting, ja de ene code is effectiever dan de ander, maar dat houd je toch wel. Zo merkte ik dat 10% op het ene merk meer effect gaf dan 10% op een ander merk.
9Als je echt op zoek bent naar een manier om met korting heel veel nieuwe klanten te werven, verdiep je dan eens in affiliate marketing. Hierbij verspreiden andere websites jouw kortingscode op het web, in ruil voor een klein percentage aan commissie. Hierdoor bereik je een hele nieuwe klantengroep, aangezien deze websites hun eigen verkeer en adressenbestand hebben. Je maakt dan eigenlijk gebruik van een heel groot online netwerk, zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen.