Serieuze fulfilment overweging

1
Beste allen,

Al lang twijfel ik eraan om mijn gehele voorraad en orderafhandeling over te doen aan een fulfilment bedrijf. Ik ben een enorme twijfelkont, waardoor ik maar blijf hangen in mijn beslissing en dus geen stap verder kom.

Graag wil ik jullie wat issues voorleggen die mij bezig houden, wellicht dat de ervaringsdeskundigen met een fulfilment overstap of een ieder ander met een frisse blik mij een stap verder kunnen helpen.

Bestellingen afhalen en contant betalen

Een aanzienlijk aantal klanten vind het prettig de bestelling fysiek af te halen en in de meeste gevallen ook te voorzien van een contante betaling. ( Dit is c.a. 15 % van mijn omzet)

Hoe werkt dit binnen de Fulfilment? Wat navraag bij 2 fulfilment bedrijven gaf me het idee dat dit niet erg gangbaar is. Hoe hebben jullie dit aangepakt na het overgaan naar een fulfilment bedrijf?

Personaliseren

Sommige artikelen worden voorzien van sticker met de bedrijfsnaam en een Nederlands- talige gebruiksaanwijzing en garantiebewijs.

Andere artikelen (veelal de artikelen uit China) worden eerst zeer nadrukkelijk gecontroleerd op kwaliteit. Een snelle fysieke controle tijdens de inslag is hierbij niet voldoende. Dit vergt veel tijd en dus ook geld. Op dit moment word dit netjes gedaan door een nichtje die zo makkelijk een leuk zakcentje kan sprokkelen of soms mijn lieve vriendin. De marge laat het niet toe als dit voor een volwassen uurloon word gedaan.

Hoe gaan jullie hier mee om? Uiteraard heb ik al van alles bedacht, maar loop steeds tegen nieuwe beperkingen aan. (Zoals deze producten zelf afhalen bij de fulfilment partner zodat dit nichtje dit werk gewoon kan blijven doen. Het probleem is hierbij dan weer de afstand. Er zit geen fulfilment bedrijf in mijn directe omgeving)

Voorraad

Op dit moment is c.a. 60 procent van het assortiment afkomstig uit het buitenland. De overige 40 % haal ik zelf af bij de Nederlandse leverancier. Deze zit toevalling in mijn directe omgeving. Het voordeel hiervan is dat ik van deze 40 % geen grote voorraad hoef aan te houden aangezien ik deze producten altijd binnen 24 uur kan afhalen. Waardoor mijn klant geen leveringsvertraging ondervindt.

Hebben jullie grote voorraden bij deze fullfilment bedrijven liggen? Of wellicht de leveringstermijn naar de klant aangepast ( dus een langere leveringstermijn)


Mijn idee is dat een samenwerking tussen mijn bedrijf en een fullfilment partner alléén succesvol kan zijn, als deze in mijn directe omgeving zit én ik hier wekelijks binnen kan lopen om artikelen af te halen en te leveren. (Kan je überhaupt vrij gemakkelijk, wekelijks bij zo'n bedrijf binnen stappen ?)

Aan de andere kant geeft het me het gevoel dat ik beperkt denk en hierdoor dus kansen en mogelijkheden onbenut laat.

Ik hoop dat jullie mij van wat antwoorden en ideeën willen voorzien zodat ik eindelijk de stap eens kan zetten.

Alvast zeer veel dank!

Groeten Mike

Re: Serieuze fulfilment overweging

2
Je stelt goede vragen, ik zit namelijk een beetje met hetzelfde probleem. Ik zou het gerust uit handen willen geven, maar ik heb veel dingen ook gepersonaliseerd. Cadeauverpakking, producten die er extra bij zitten bij een bestelling als aardigheidje. Noem maar op en ja ik vermoed dat een fulfillment dat niet zal gaan doen en maakt het direct weer zo onpersoonlijk.

Dus ik hou mijn ogen open en lees graag mee. Sorry dat ik geen oplossing voor je heb, had ik iets geweten voor je had ik het wel gemeld.

Re: Serieuze fulfilment overweging

3
Zoals denk ik bekend werk ik ook met een fulfilment bedrijf.
mike1212 schreef: Bestellingen afhalen en contant betalen
Men kan bij ons ook afhalen. Afhankelijk van de klant gebeurd dat bij ons kantoor. De klant bestelt via de webshop en selecteert afhalen als verzendmethode. Ik of een van mijn collega's haalt de afhaalbestellingen 's morgens zelf op bij het magazijn en brengt die naar kantoor toe.

Voor veel klanten is dat voldoende. Ze moeten dan wel 1 of 2 dagen wachten voordat ze de bestelling kunnen afhalen. Voor ons is dit ook zeer goed werkbaar omdat ik en mijn collega's in hetzelfde dorp wonen als waar onze fulfilment partij zit. Niet iedereen heeft die luxe.

Heeft een klant haast met de bestelling, dan kan hij eventueel ook direct bij onze fulfilment partner zijn bestelling ophalen. Contant betalen is daar echter niet mogelijk. De mensen die daar werken zijn immers niet bij mij in dienst.

Omdat een groot gedeelte van je omzet afkomstig is van afhaal bestellingen en je aangeeft dat er geen fulfilment bedrijf in jouw omgeving zit, zou ik overwegen om een voorraad van je producten aan te leggen bij je afhaallocatie.
Personaliseren

Sommige artikelen worden voorzien van sticker met de bedrijfsnaam en een Nederlands- talige gebruiksaanwijzing en garantiebewijs.

Andere artikelen (veelal de artikelen uit China) worden eerst zeer nadrukkelijk gecontroleerd op kwaliteit. Een snelle fysieke controle tijdens de inslag is hierbij niet voldoende.
Dit lijkt mij iets wat je niet zomaar kan uitbesteden. Als ik jou was zou ik dit zelf (cq. door je nichtje) blijven doen.

Hebben jullie grote voorraden bij deze fullfilment bedrijven liggen? Of wellicht de leveringstermijn naar de klant aangepast ( dus een langere leveringstermijn)
Wij hebben zo'n beetje alles bij de fulfilment partner liggen. Op die manier kan je het snelst leveren naar je klant.

Mijn idee is dat een samenwerking tussen mijn bedrijf en een fullfilment partner alléén succesvol kan zijn, als deze in mijn directe omgeving zit én ik hier wekelijks binnen kan lopen om artikelen af te halen en te leveren. (Kan je überhaupt vrij gemakkelijk, wekelijks bij zo'n bedrijf binnen stappen ?)
Of het alleen succesvol kan zijn als de fulfilment partner in je directe omgeving zit dat weet ik niet, maar het is wel een groot voordeel. Ikzelf kan in- en uitlopen bij 'ons magazijn' wanneer ik wil, maar ik weet niet of dat overal en voor alle klanten gangbaar is.

Re: Serieuze fulfilment overweging

4
Beste Wouter,

Bedankt voor je reactie.

Het aanhouden van een aparte afhaallocatie is inderdaad een mogelijke oplossing.

Je zegt dat klanten bij jou zelf wel contant kunnen betalen en afhalen ook mogelijk is bij je fulfilment partner, maar wel pas na 48 uur. Hoe communiceer je dat naar de klant? Staat dit in de orderbevestiging?

Als ik het goed begrijp ben jij ook gewoon dagelijks aanwezig binnen dit bedrijf? Dat is wel chique :)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Serieuze fulfilment overweging

5
Hallo Zyra,

Geen probleem. Ik hoop dat je ook was wijzer wordt uit dit topic.

Is er wellicht nog iemand die zijn of haar ervaringen wil delen en wellicht zelf ook ooit met dezelfde vragen heeft geworsteld?

Re: Serieuze fulfilment overweging

6
mike1212 schreef:Hallo Zyra,

Geen probleem. Ik hoop dat je ook was wijzer wordt uit dit topic.

Is er wellicht nog iemand die zijn of haar ervaringen wil delen en wellicht zelf ook ooit met dezelfde vragen heeft geworsteld?
Zeker, zolang ik het nog kan bijbenen houd ik het nog zo.

Re: Serieuze fulfilment overweging

7
mike1212 schreef:Beste Wouter,

Bedankt voor je reactie.

Het aanhouden van een aparte afhaallocatie is inderdaad een mogelijke oplossing.

Je zegt dat klanten bij jou zelf wel contant kunnen betalen en afhalen ook mogelijk is bij je fulfilment partner, maar wel pas na 48 uur. Hoe communiceer je dat naar de klant? Staat dit in de orderbevestiging?

Als ik het goed begrijp ben jij ook gewoon dagelijks aanwezig binnen dit bedrijf? Dat is wel chique :)
Afhalen bij ons kantoor kan pas na 1 of 2 dagen. Afhalen bij de fulfilment partner kan na 1 uur. Alleen kan je niet afrekenen bij de fulfilment partner.

Als mensen de verzendmethode selecteren dan staat daar de extra levertijd bij. Er staat zoiets als "Afhalen (1-3 dagen verwerkingstijd)".

Re: Serieuze fulfilment overweging

8
mike1212 schreef:Mijn idee is dat een samenwerking tussen mijn bedrijf en een fullfilment partner alléén succesvol kan zijn, als deze in mijn directe omgeving zit én ik hier wekelijks binnen kan lopen om artikelen af te halen en te leveren. (Kan je überhaupt vrij gemakkelijk, wekelijks bij zo'n bedrijf binnen stappen ?)
Gezien je wensen, is dat wel aan te bevelen. Na tig gesprekken, bezoeken en offertes heb ik zelf ook gekozen voor een fulfimentpartij (PrimaPost) die praktisch om de hoek zit. Dat was niet de doorslaggevende reden, maar wel een belangrijke overweging. Hoewel alles in fulfilment een prijs heeft, kunnen zij je ook bieden wat je nodig hebt.

Re: Serieuze fulfilment overweging

11
Wij werken nu een tijd lang met Make or Buy (http://makeorbuy.nl) en bevalt erg goed. Dit is een partij uit Den Bosch en zijn 7 jaar lang gespecialiseerd in webshop logistiek voor professionele webshops.

Door de logistiek uit te besteden hebben wij veel meer tijd over voor het optimaliseren van de webshop en daardoor uiteindelijk lagere kosten door de verhoogde omzet. -+ 700 orders per maand. Het elke dag moeten inpakken en de bijhorende administratie + huur pand gaat VEEL meer tijd en geld inzitten dan men denkt. Voor ons de ideale oplossing.
Voetbalshirtskoning.nl

Re: Serieuze fulfilment overweging

12
fwegberts schreef:Wij werken nu een tijd lang met Make or Buy (http://makeorbuy.nl) en bevalt erg goed. Dit is een partij uit Den Bosch en zijn 7 jaar lang gespecialiseerd in webshop logistiek voor professionele webshops.

Door de logistiek uit te besteden hebben wij veel meer tijd over voor het optimaliseren van de webshop en daardoor uiteindelijk lagere kosten door de verhoogde omzet. -+ 700 orders per maand. Het elke dag moeten inpakken en de bijhorende administratie + huur pand gaat VEEL meer tijd en geld inzitten dan men denkt. Voor ons de ideale oplossing.
Wie is ''wij'' in dit geval?