Schandalig! De KvK verkoopt al onze gegevens. Ook afgescherm

1
N.a.v. het volgende topic: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?f=28&t=11683

Ik heb contact gehad met Cendris. Zij gaven aan mijn gegevens van KvK gekocht te hebben. Ik heb toen aangegeven dan ik al bij het inschrijven bij de KvK heb aangegeven dat mijn gegevens NIET doorverkocht mochten worden.

Nu stelde de medewerker van Cendris mij van de volgende werkwijze op de hoogte:

De KvK verkoopt ALLE adressen van ALLE inschrijvingen. De openbare EN de niet-openbare. De KvK verkoopt de hele zwik! Nu was het verschil dat indien je had aangegeven dat je gegevens niet doorverkocht mochten worden dat je een vinkje kreeg in het veld 'stelt geen prijs op DM'. Echter bedrijven zijn (wederom medegedeeld door Cendris die op deze manier dus aan mijn gegevens gekomen zijn. Dus niet zomaar een roddel!) niet verplicht om hier rekening mee te houden. Oftwel het is een wasse neus. De KvK verkoopt nog steeds je gegevens en je krijgt nog steeds spam van iedereen die voor de gegevens betaald.

Inspecteur Varaantje gaat uiteraard (nog) een stapje dieper in het onderzoek. Laten we eens even kijken wat de Privacy gegevens van de KvK nu precies zijn. Gevonden op de site van de KvK http://www.kvk.nl/privacy/
Uw persoonsgegevens worden in beginsel alleen gebruikt door de Kamers van Koophandel. Wij verstrekken uw persoonsgegevens niet aan derden zonder uw toestemming, tenzij wij daartoe verplicht zijn op basis van de wet of een rechterlijke uitspraak of als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst tussen u en een Kamer van Koophandel.
Ik heb bij mijn inschrijving uitdrukkelijk aangegeven dat mijn persoonsgegevens niet aan derden verkocht mochten worden. En toch heeft Cendris via de KvK mijn gegevens gekocht. En doorverkocht. En deze bedrijven negeren mijn verzoek om geen reclame te ontvangen. Er is ook geen sprake van een gerechtelijke uitspraak of is het noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst die ik met de KvK heb. Hier is dus iets goed mis!

Conclusie: de KvK is frauduleus bezig!

Ik ga morgen de KvK even bellen om uitleg te vragen. Hierna denk ik dat ik eens even contact ga openemen met Radar of de Telegraaf ofzo. Zal de KvK leren om de Nederlandse wet aan zijn laars te lappen over financieel gewin over onze ruggen.

Inspecteur Varaantje houd jullie op de hoogte!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Schandalig! De KvK verkoopt al onze gegevens. Ook afgesc

3
Radar is een consumentenprogramma. De Telegraaf staat vol met uitsluitend schandalen, dus wie weet. Het lijkt mij sterk dat deze praktijk niet juridisch is afgedekt. Zo nee, dan is er wel een probleempje. De KvK is natuurlijk een openbaar register waarin iedereen bedrijfsgegevens MOET kunnen opzoeken. Dat kan natuurlijk met nobele en ideële doelen in het achterhoofd maar evengoed met commerciële.

4
Opzoeken klopt.

Maar doorverkopen klopt niet. Het is in strijd met de wet en hun eigen privacy policy.

Maar ik ga morgen zeker eerst contact opnemen met de KvK. Komen ze niet met een fatsoenlijke verklaring ga ik het naar buiten brengen. Vast wel iemand die deze beerput eens gaat opentrekken
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Ik heb het inschrijvingsformulier voor een eenmanszaak [PDF] erop nagelezen. Bij vraag 4.1 kun je inderdaad aangeven dat je gegevens niet door derden voor direct marketing mogen worden gebruikt. Aangezien hier wordt gesproken van "gegevens", geldt dit voor alle gegevens, niet slechts persoonsgegevens.
Kamer van Koophandel (KvK) schreef:4 Adresbestanden

4.1 Met adresbestanden uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel kunnen (potentiële) klanten, leveranciers en zakenpartners u benaderen.

Onze onderneming / organisatie wil niet dat onze gegevens gebruikt worden door derden voor direct marketing doeleinden
De toelichting bij vraag 4.1 is nog stelliger: de KvK verstrekt je gegevens niet voor direct marketing en voor alle andere afnemers geldt een vergelijkbaar verbod.
Kamer van Koophandel (KvK) schreef:Toelichting 4.1
De KvK registreert uw gegevens voor rechtszekerheidsdoeleinden in het handelsregister. Deze gegevens kunnen aan geïnteresseerden worden geleverd in een adresbestand. U kunt aangeven dat u hierop geen prijs stelt. Uw gegevens worden dan niet verstrekt aan partijen die adresbestanden gebruiken voor direct marketingdoeleinden. Andere afnemers worden gewezen op het verbod tot het gebruik van deze gegevens voor direct marketing.
StoreCore.io

6
Dus je bent het met mij eens dat de KvK hier echt heel, heel fout is.

Aangezien ALLE gegevens van IEDEREEN verkocht worden. Ook degene die expliciet hebben aangegeven hier geen prijs op te stellen.

Ik zie hier echt een krantenartikel in. Ik ga nu de KvK bellen. Post zo wat de KvK hierop te zeggen heeft

8
Prachtige update van inspecteur Varaantje!

Gebeld met de KvK. Zou bezweren bij dat NMI (zo heet dat daar blijkbaar) adressen NOOIT verkocht worden. Ook niet met flag maar gewoon nooit zonder uitzondering. Ze heeft nog even nagekeken wat er naar Cendris toegegaan zou zijn maar mijn gegevens zouden daar niet instaan.

Oke wie liegt hier?

Cendris gebeld. De persoon die alles voor mij had uitgezocht was er maandag weer en ze zouden mij maandag terugbellen.

Ik heb ze even duidelijk gemaakt dat dit voor mij een hot issue was. Tenslotte Cendris komt toch op 1 of andere manier aan mijn gegevens. Is het echt van een *betaald* adressenbestand van de KvK, via het zoeken op de KvK site zoals iedereen iemand kan opzoeken in het handelsregister of toch van een heel andere partij? Lijkt mij eerlijk dat Cendris nog even kan dubbelchecken of ze niet per ongeluk een foutje gemaakt hebben. Kan gebeuren dan heeft de KvK de waarheid gesproken. Dan is er eigenlijk helemaal niks aan de hand.

Ook aangegeven dan ik hiervan de krant op de hoogte ga stellen indien het erop lijkt dat de KvK fout is in deze. Daardoor zou het nogal lullig zijn als blijkt dat hun het bestand toch ergens anders vandaan hebben dan hebben we allemaal tijd verspild. Dus niet om Cendris aan de schandpaal te nagelen aangezien zij ook in mijn inziens niks fouts en niks illegaals gedaan hebben. Zij dienen puur als informatiebron. Maar wel graag betrouwbare informatie geven.

Nu komt het mooie. Vriendelijk geholpen en ze begreep het en ze zou zorgen dan het nogmaals gecontroleerd zou worden. Gooit te vervolgens de hoorn naarst de haak. Whahahahaha.

FF een quote: "Wat een rotwijf zeg echt niet normaal!" en nog meer daarvan :D En dat terwijl ik bij hun niks meer gedaan heb dan de informatie opvragen waar ze mijn gegevens vandaan hebben en ze een kans gegeven heb om nog even hun claim (De KvK leverd ons ook NMI blokkades aan) te dubbelchecken. Wat een leuk bedrijfje met leuke medewerkers :P

Verder kon ik mooi nog even een interne conversatie opvangen. Er werd in de discussie nogmaals bevestigd dan hun altijd alle gegevens kregen van de KvK en ook van iedereen met een NMI blokkade. Even voor de duidelijkheid. Dat werd dus door medewerkers van Cendris onderling gediscussieerd. Ik was luistervinkje :D

Kan nog steeds zijn dat deze medewerkers abuis zijn maar toch wil ik het uitgezocht hebben. Mocht Cendris de waarheid spreken moet de KvK direct hiermee stoppen! De KvK verbergd zich makkelijk achter "Ja, maar ze hebben gewoon een zoekopdracht gedaan via de site we verdienen er niks aan' als reden hoe het kan dat bedrijven aan mijn gegevens kwamen. Dat vond ik altijd al verdacht. Ik bedoel, het kost 3 minuten om te zoeken. En een adres is +/- 3 cent waard. Slecht verdienmodel als je doel is adressen te verkopen.

Dit zou alleen nuttig zijn als iemand mij heel direct wil benaderen (bijvoorbeeld iemand die mij belt of ik SEO ofzo bij hun wil afnemen) maar niet voor een schot hagel zoals een catalogus toesturen.

Nou moet ik ook zeggen dat ik al eerder mijn twijfels had bij wat de KvK precies uitspookte met mijn gegevens. Ik heb mij helemaal in het begin namelijk onder een andere handelsnaam ingeschreven. Namelijk mijn eigen naam met de extentie 'giftshop'. Daar kreeg ik best veel mailings over. Ik heb deze naam NOOIT zelf gebruikt. Dit was puur administratief omdat ik nog niet gekozen had voor het Varaantje. Dat bedrijven die mij zo aanschreven is het 100% zeker dat het bij de KvK vandaan komt want nergens anders gebruikte ik deze naam ooit. Maar bij navraag was dat echt door handmatig zoeken hoor!

Veel later heb ik het aangepast naar 'Het Varaantje'. Eigenlijk alleen omdat ik dat netter vond staan. En sommige bedrijven hebben dat overgenomen.... Ik heb helaas alles weggegooid dus ik kan niet meer nazien wie dat waren maar het viel me op dat ik opeens van Giftshop naar Varaantje ging.

Moet ik geloven dan een bedrijf zelfs de moeite neemt om regelmatig handmatig de KvK site te checken of mijn handelsnaam niet misschien veranderd is zodat zij dit handmatig in hun systeem hunnen aanpassen?

Sounds legit.

Ik ga even nadenken of ik nog tot maandag ga wachten op Cendris maar eigenlijk hebben ze zonder het te weten nogmaals bevestigd dat zij gegevens van de KvK MET NMI in hun bezit hebben. Niet alleen van mij maar dat deze gegevens wel gewoon te koop zijn bij de KvK. Dus van iedereen met een KvK inschrijving. De NMI blokkade is dus nep.

9
OK weer KvK gebeld en bovenstaand verhaal uitgelegd.

Vriendelijk geholpen (al weet ik niet wat zij over mij zij toen de hoorn erop ging :D) Duidelijk gemaakt dat dit mijn laatste telefoontje was waarin de KvK dingen nog kon uitzoeken/verhelderen en dat ik het daarna aan de pers zou overdragen. Die kunnen uitzoeken of Cendris liegt en de KvK de waarheid spreekt en correct handeld of andersom.

Dan heb ik naar mijn inzien alles gedaan kwa onderzoek wat ik kan en dat mogen de pro's hun eigen onderzoek starten. Dieper dan dat gaan mijn mogelijkheden helaas niet.

Er werd al teruggekrabbeld. Er waren 'uitzonderingen'. Ze wist even niet precies wat maar er waren 'uitzonderingen'.

Ze gaat uitzoeken wat die 'uitzonderingen' precies zijn en belt mij terug. Knappe uitzondering die mij aan Cedris mag verpatsen maar geef ze eerlijk de kans.

Inspecteur Varaantje gaat eerst even even een ontbijtje maken

10
Ward schreef:
Het Varaantje schreef:Dus je bent het met mij eens dat de KvK hier echt heel, heel fout is.
Iedereen gun ik het voordeel van de twijfel: er zou een menselijke fout kunnen zijn gemaakt. Is het echter (boze) opzet, dan vind ik dat inderdaad zonder meer verwerpelijk.

Update. Een halfbakken antwoord van de KvK via Twitter:
https://twitter.com/bloknood/status/393628265170337792
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Cendris beweerd in bezit te zijn van een volledig bestand inclusief DMI blokkades. En daar stond ik ook in. Ik heb al vanaf dag 1 een DMI blokkade. Wie liegt?

12
Ik heb even zojuist een adressenbestand opgevraagd en daar stond je niet tussen. Jouw postcode gebied heb ik aangevraagd.
Los je gegevens inzien lukt wel zoals verwacht.

De uitzonderingen staan trouwens ook op de website:
De non-mailing indicator geldt als een adresbestand wordt opgevraagd voor direct-marketingactiviteiten. Soms worden gegevens van ondernemers met non-mailing-indicator geleverd aan specifieke afnemers (zoals overheid, banken en verzekeringsmaatschappijen) als het voor een ander doel is. Bijvoorbeeld om hun bestanden actueel te houden (verhuizingen, verandering van rechtsvorm, etc). Deze afnemers mogen u echter niet met commerciële uitingen benaderen als u géén klant van hen bent en de non-mailing-indicator hebt geactiveerd. Dit leggen wij contractueel vast met de afnemer.

13
Klopt. Dit heeft de medewerker van de KvK mij ook laten zien.

Maar hoe komt Cendric dan aan een bestand met daarom NMI gegevens dat begrijp ik dus niet. En al is Cendris abuis en hebben ze een bestand zonder NMI gegevens hoe kom ik er dan in? Medewerker van de KvK heeft bevestigd dat ik al sinds inschrijving een NMI blokkade heb.

Overigens in Cendris 100% commercieel. Ze verkopen namelijk mijn gegevens aan andere bedrijven. Dat is dus niet 1 van de genoemde uitzonderingen.

14
Vandaag ging mijn telefoon af tijdens een seminar (stond wel op stil) aangezien dit geen goed moment was heb ik niet opgenomen. Het was een heel raar nummer (grieks landcode) .

Toen ik eenmaal tijd had in de pauze ben ik mijn voicemail maar eens gaan afluisteren en het was blijkbaar iemand die iets wou vragen over een product ... maar hoe hij aan mijn prive gsm nummer is gekomen :?:

Net mijn gsm nummer op google gezocht en ik vond 1 hit op "ikzoekeenbedrijf[punt]eu"
en daar staat mijn prive gsm nummer mooi bij. Dan wil je contact opnemen om vriendelijk te vragen of zij hem willen verwijderen , maar nee ... contactformulier werkt niet en er staat nergens ook maar wat info over het bedrijf/website.

Deze website staat ook niet bij de kvk geregistreerd dus daar heb je niks aan.
Dan maar via Who.is naar het hosting bedrijf zoeken en daar lief vragen (met uitleg) naar de email van de webmaster zodat ik mijn prive gsm nummer kan laten verwijderen.

Heb nog even op kvk register liggen zoeken en ik kwam er achter dat je voor 30cent heel mooi het vestigingsadres en het telefoonnummer kan opvragen. Dit lijkt me wel erg duur als je dit voor grootte hoeveelheden bedrijven wil gaan doen.

Als ik van te voren had geweten dat het zo simpel was om aan mijn prive nummer te komen dan had ik wel een prepaid o.i.d. gebruikt voor de kvk ... dus dat moet ik dan maar eens veranderen.

17
Spikee schreef:Net mijn gsm nummer op google gezocht en ik vond 1 hit op "ikzoekeenbedrijf[punt]eu"
en daar staat mijn prive gsm nummer mooi bij. Dan wil je contact opnemen om vriendelijk te vragen of zij hem willen verwijderen , maar nee ... contactformulier werkt niet en er staat nergens ook maar wat info over het bedrijf/website.
http://whois.domaintools.com/bedrijvenindex.net

Moet je even zoeken op bedrijvenindex.net, die site staat genoemd op ikzoekeenbedrijf.eu
Staan adresgegevens in Sint-Oedenrode en een telefoonnummer bij. Heb z'n naam ook even op gezocht in het kvk, maar dan krijg je een adres in Alkmaar.