Overname Webwinkel zonder bedrijf

1
Ik ben al een tijdje aan het spelen met het idee een concurrerende webwinkel over te nemen. Dan wil ik deze winkel aan mijn BV toevoegen, zonder dat alle lijken in de kast van de verkoper mee worden verhuisd. Ik vraag mij dus af of ik gewoon een bedrijfsactiviteit (de webwinkel) kan kopen, zonder de BV, CV of VOF die er achterzit. Bij voorbaat dank!

Re: Overname Webwinkel zonder bedrijf

2
Ja, je kunt concrete immateriële activa overnemen: de bedrijfsnaam, de handels- en merknamen, de domeinnamen, de webwinkelsoftware, het klantenbestand, enzovoort. Daarnaast kun je aan de overnamesom nog een opslag in de vorm van goodwill toevoegen. Je kunt die vervolgens ook allemaal activeren op de balans van je eigen BV en je mag er zelfs op opschrijven.

Voor de waarderingsgrondslag zou ik bij de overname wel een accountantsverklaring gebruiken.

4
Herbel schreef:Als er dus een door beide partijen goedgekeurd verkoopcontract komt met benaming en prijs van alle facetten is alles in orde?
Ja en nee. Twee bijzondere aandachtspunten:

• Je hebt een non-concurrentiebeding nodig om te voorkomen dat de verkopende partij gewoon een nieuwe webwinkel opstart. Aangezien je niet alles overneemt, is dit extra lastig: je weet bij de koop immers dat het bedrijf van de verkoper blijft bestaan.

• Je kunt niet zomaar wat bedragen op papier zetten en die optellen tot een overnamesom in een onderhandse akte. Als je van een goede bekende voor € 50.000 een domeinnaam koopt die nog geen twee tientjes waard is, hebben koper en verkoper toch wel wat uit te leggen. En als je dat op je balans zet, sleep je dat jaren achter je aan.

Bij grotere bedragen zou ik daarom een accountantsverklaring willen zien.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Hoe werkt dat trouwens andersom? Als ik voor bijvoorbeeld de voorraad een "all-inclusive" bedrag betaal. Dus dat de voorraad voor een paar tientjes wordt verkocht terwijl wij 'm weer voor bijvoorbeeld tweeduizend euro verkopen?

6
Herbel schreef:Hoe werkt dat trouwens andersom? Als ik voor bijvoorbeeld de voorraad een "all-inclusive" bedrag betaal. Dus dat de voorraad voor een paar tientjes wordt verkocht terwijl wij 'm weer voor bijvoorbeeld tweeduizend euro verkopen?
Dan is het na aftrek van die paar tientjes bijna 100% winst waarover je achtereenvolgens vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting betaalt. De rest (handelsnaam, domeinnaam, enzovoort) heeft vervolgens praktisch € 0 waarde op je balans, waardoor je daarvoor geen afschrijvingskosten mag aftrekken.

Vandaar dat je beter af bent met een reële schatting van de over te nemen componenten en een objectief bewijs daarvan in de vorm van een accountantsverklaring.

7
Okee dat is inderdaad logisch. Ik kan dus beter een all-inclusive bedrag betalen waar de handelsnamen e.d. inbegrepen zijn en ik de volle mep voor de voorraad betaal dan andersom. Ontzettend bedankt voor je hulp!