Copyright of auteursrecht op ontwerp controleren

1
Ik wil graag controleren of er copyright of auteursrecht op een ontwerp zit, omdat ik het online wil verkopen en geen zin heb in gedonder met mogelijk rechthebbenden op een ontwerp.
Ik heb al aardig wat op internet gezocht, maar ik voer waarschijnlijk de verkeerde termen in in de zoekmachines of websites (https://oami.europa.eu/).
Weet iemand hier of ergens een database is waar winkeliers eenvoudig kunnen controleren of zij geen plagiaat gaan verkopen?

Re: Copyright of auteursrecht op ontwerp controleren

2
Op alles wat in webwinkels verkocht wordt zit copyright. Dus ook op wat jij wilt verkopen!
Je bedoelt waarschijnlijk of je geen namaak verkoopt als echt. Meestal is het zo dat als er naar gezocht of naar gevraagd wordt dat dit al zo is. Waarom zou je het anders willen checken? Als je officieel inkoopt is er niets aan de hand.

Re: Copyright of auteursrecht op ontwerp controleren

4
Het gaat om vazen, glazen en een schaal. Je moet het zien als bijvoorbeeld het Octime servies van Arcopal. Daarvan is destijds een goedkopere versie door Wehkamp in de handel gebracht. Zo uit mijn hoofd is daarover een rechtzaak geweest. Makro had een paar jaar terug ook schoenen die teveel op Van Bommel? leken. Aangezien ik geen grote Makro ben, zou ik graag van te voren checken of een model beschermd is.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!