Ik heb het hier op het forum nog niet kunnen vinden, maar ik heb een vraag over bodaanpassingen binnen Google Adwords. Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Alle campagnes heb ik getarget op alle provincies in Nederland en advertentieplanning heb ik ingesteld voor 24 uur, in blokken van 4 uur.
Nu is mijn vraag, wanneer moet ik een bodaanpassing gaan doen?
Een voorbeeld voor de bodaanpassing bij een provincie:
In de afgelopen 30 dagen heeft de provincie Zuid-Holland 6 conversies opgeleverd, de kosten per conversie waren € 5,98.
In de afgelopen 30 dagen heeft de provincie Utrecht 5 conversies opgeleverd, de kosten per conversie waren € 3,49.
Nu wil ik gemiddeld de kosten per conversie op € 4,00 houden.
Klopt het dan dat ik voor de provincie Zuid-Holland af moet gaan bieden met een percentage en bij de provincie Utrecht op moet gaan bieden? Of kijk je naar het aantal conversies?
Met tijdstippen heb ik eigenlijk dezelfde vraag. Moet ik opbieden bij een tijdblok die weinig kosten per conversie heeft of moet ik ook hier kijken waar de meeste conversies uit komen ?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is. Anders hoor ik het graag.
Re: Google Adwords Bodaanpassingen
2Ik denk dat je beter kunt gaan kijken naar welke zoekwoorden wel geld kosten, maar geen conversie opleveren. Als mensen vaak op een bepaald woord klikken, maar nooit kopen kun je beter lager bieden voor dat woord, niet over de gehele campagne.
3Henk bedankt voor je snelle antwoord. Uiteraard heb ik al afgeboden op zoekwoorden die veel kosten maar niet of weinig converteren. Echter probeer ik nog meer uit de campagnes te halen door op of af te bieden op locatie en tijdstip.henk-k schreef:Ik denk dat je beter kunt gaan kijken naar welke zoekwoorden wel geld kosten, maar geen conversie opleveren. Als mensen vaak op een bepaald woord klikken, maar nooit kopen kun je beter lager bieden voor dat woord, niet over de gehele campagne.
Alleen mijn vraag is dan om het even kort uit te leggen. Waar moet ik op letten bij het op of afbieden op locatie of tijdstip?
Mij lijkt het het meest logisch om op te bieden bij een provincie die redelijk veel conversies heeft en lage kosten per conversie. Ipv een provincie die veel conversies heeft maar hoge kosten per conversie.
4Aan 5 en 6 conversies per 30 dagen kun je geen statistisch betrouwbare conclusies verbinden. Met 1 of 2 bestellingen meer of minder kan het plaatje namelijk compleet veranderen, dus toeval speelt een veel te grote rol.
Meer in het algemeen is deze schijnnauwkeurigheid, in honderdsten van een procent, overigens een probleem van de statistieken van Google, ook bij Analytics.
Meer in het algemeen is deze schijnnauwkeurigheid, in honderdsten van een procent, overigens een probleem van de statistieken van Google, ook bij Analytics.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Ward,Ward schreef:Aan 5 en 6 conversies per 30 dagen kun je geen statistisch betrouwbare conclusies verbinden. Met 1 of 2 bestellingen meer of minder kan het plaatje namelijk compleet veranderen, dus toeval speelt een veel te grote rol.
Ik kan dus het beste wachten totdat ik meer data heb en dan nog eens weer kijken?
6Ja, en ik zou dieper kijken, niet naar campagnes per provincie, maar naar zoekwoorden (zoals Henk zegt) en naar concrete bestellingen. Misschien is 4 euro veel voor een bestelling van 40 euro maar weinig voor een bestelling van 100 euro. Je moet daarom niet rekenen met conversiepercentages alleen, maar meer met verwachtingswaarden waarin de opbrengst meeweegt.ngeersing schreef:Ik kan dus het beste wachten totdat ik meer data heb en dan nog eens weer kijken?
Provincies zijn te breed, tenzij je bijvoorbeeld typische streekproducten verkoopt of je bakstenen vestigingen in een bepaald gebied hebt. Je schept daarmee als het ware een kunstmatige scheiding tussen gebruikersgroepen die in werkelijkheid misschien helemaal niet bestaat. Of zou een internetgebruiker uit Noord-Holland echt significant ander internetgedrag vertonen dan iemand uit Zuid-Holland? Meestal niet, denk ik.
7Maar soms wel. Bepaalde artikelen verkopen we op het platteland meer dan in grote steden. Simpel omdat in kleine dorpen, afgelegen gebieden, bepaalde artikelen moeilijk te krijgen zijn en ze verder moeten reizen om ze aan te schaffen. Dan is internet makkelijk.Meestal niet, denk ik.
Ik koop ook geen dingen via internet die ik hier makkelijk lokaal kan kopen.
8Dat is zeker waar; je zou daarom minder kunnen adverteren in Zuid-Holland en meer in Drenthe, alleen is geotargeting op een hele provincie dan nog steeds erg breed. Bovendien zijn plattelandsgebieden dunner bevolkt, dus heeft dat achterom weer gevolgen voor je "budget per hoofd van de bevolking".PaulG schreef:Maar soms wel. Bepaalde artikelen verkopen we op het platteland meer dan in grote steden. Simpel omdat in kleine dorpen, afgelegen gebieden, bepaalde artikelen moeilijk te krijgen zijn en ze verder moeten reizen om ze aan te schaffen. Dan is internet makkelijk.
9Ik zie nu wel redelijke verschillen per provincie. Wellicht omdat daar niet een megastore van ons aanwezig is. Targeten per plaats zou denk ik onbegonnen werk zijn.Ward schreef:Dat is zeker waar; je zou daarom minder kunnen adverteren in Zuid-Holland en meer in Drenthe, alleen is geotargeting op een hele provincie dan nog steeds erg breed. Bovendien zijn plattelandsgebieden dunner bevolkt, dus heeft dat achterom weer gevolgen voor je "budget per hoofd van de bevolking".PaulG schreef:Maar soms wel. Bepaalde artikelen verkopen we op het platteland meer dan in grote steden. Simpel omdat in kleine dorpen, afgelegen gebieden, bepaalde artikelen moeilijk te krijgen zijn en ze verder moeten reizen om ze aan te schaffen. Dan is internet makkelijk.
Hoe zit het bij de tijdstippen die ik eerder noemde ?
Ik heb blokken van 00:00 t/m 04.00, 04.00 t/m 08.00 etc.
Nu zie ik dat er op bepaalde dagen 's avonds meer besteld wordt en op bepaalde dagen overdag.
Ga ik nu opbieden bij de tijdstippen/dagen die minder conversies doen of juist opbieden bij de goede dagen/tijdstippen ?
10Het is vooral een kwestie van proberen denk ik. Probleem is alleen dat je met 6 conversies per regio per maand niet echt een duidelijk beeld krijgt, als dat er 5 worden zien je cijfers er heel anders uit, terwijl het in feite slechts 1 bezoeker is.
11Wat zijn de kwaliteitsscores van je advertenties?
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m