Duplicate content is een risico bij verschillende TLD's

ja
Totaal aantal stemmen: 2 (40%)
nee
Totaal aantal stemmen: 3 (60%)
Totaal aantal stemmen: 5

Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate content?

1
Zie onderstaande video van Matt Cutts. Hij zegt in het kort dat er geen risico is op duplicate content penalty's bij duplicate content op verschillende TLD's.

Als je zou dupliceren op verschillende .nl domeinen is het dus wel kwalijk, maar neem je bijvoorbeeld een .nl en .be domein, en gooi je die vol met dezelfde content, moet het dus geen probleem zijn volgens hem. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ets7nHOV1Yo[/youtube]

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

3
Rudy schreef:Als je zou dupliceren op verschillende .nl domeinen is het dus wel kwalijk, maar neem je bijvoorbeeld een .nl en .be domein, en gooi je die vol met dezelfde content, moet het dus geen probleem zijn volgens hem.
Ik heb JA gestemd, maar het is natuurlijk wel de vraag wat je ziet als kwalijk, en wat als geen probleem. Ook bij .nl en .be is (overmatig) duplicate content reden om een van de twee uit de index te weren maar vaak is dat niet "kwalijk" omdat je er ook maar een in de wilt. In Google.nl zie je dan niet de .be (omdat die vooral Belgische backlinks heeft) en in Google.be zie je de .nl niet. Mede door de duplicate content.

Je krijgt dus ook geen straf o.i.d., maar het is niet zo dat je met dubbele content in een index beide domeinen goed kunt laten scoren. Vaak is dat ook de bedoeling niet zoals ook Matt al aangeeft: "Do make sure that it IS localized. Check on details." geeft al aan dat je niet twee domeinen met dezelfde content in dezelfde index moet willen laten scoren.
Nu op mijn weblogs:

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

4
Ik ben het eens met Dirkjan, maar heb daarom Nee gestemd: duplicate content is namelijk geen risico wanneer je lokaliseert. Het is juist beter wanneer Nederlanders de .nl zien en Vlamingen de .be.

Je kunt het vaak ook terugvinden in sitestatistieken. Als je alleen een .nl hebt voor Nederlandssprekenden, krijg je toch minder Belgische bezoekers dan je zou verwachten op grond van de verhouding Nederlanders/Vlamingen en verschillen in internetdichtheid en internetgebruik. Een Nederlandstalige site zou veel meer Vlamingen moeten trekken dan in de praktijk vaak het geval is. Een aparte .be kan dat dus oplossen.

Vooral voor productpagina's kun je daaraan nog een argument toevoegen. Google wil producten kunnen vergelijken, omdat internetgebruikers producten willen vergelijken. Google let daarom op content die juist niet uniek is: productnamen, merknamen, artikelnummers, enzovoort. Google faciliteert uniforme content (en daarmee duplicate content) zelfs met bijvoorbeeld rich snippets.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

6
Rudy schreef:De vraag was een beetje verkeerd. Wat ik wil weten is: Bestaat er risico voor de resultaten in Google.nl voor mijn .nl domein als ik een .be domein lanceer met exact dezelfde content. Als ik jullie en Matt goed begrijp is dat dus niet het geval?
Met EXACT dezelfde content en backlinks wel, maar als je lokaliseert niet. Dus de .be moet JIJ ook als unieke site zien, dan doet Google dat ook. Dus .be backlinks verzamelen, een uitverkoop is een solden, etc. Dat je producten veelal hetzelfde zijn kan geen kwaad.

Als je twijfelt, alles altijd eerst op het hoofddomein publiceren, dan (na uren of zelfs dagen) pas op andere domeinen. Duplicate content is eigenlijk nooit schadelijk voor 'de bron'. Enkel voor de kopie.
Nu op mijn weblogs:

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

7
Rudy schreef:Wat ik wil weten is: Bestaat er risico voor de resultaten in Google.nl voor mijn .nl domein als ik een .be domein lanceer met exact dezelfde content. Als ik jullie en Matt goed begrijp is dat dus niet het geval?
Zoals Dirkjan inderdaad zegt: content laten achterlopen (zodat een eventuele penalty alleen het duplicaat treft) en zoveel mogelijk daadwerkelijk lokaliseren voor een andere doelgroep: iDEAL wordt Bancontact/Mister Cash, een creditcard wordt een kredietkaart, enzovoort.

Je kunt het lokaliseren "onder de motorkap" nog steviger aanpakken. Bijvoorbeeld met lang="nl-NL" naast lang="nl-BE" in de HTML-code en met de HTTP-header Content-Language: nl-NL naast Content-Language: nl-BE.

Als je helemaal open kaart wilt spelen, kun je zelfs laten zien waar het alternatief van een webpagina voor een andere locale zich bevindt. In een Nederlandse pagina verwijs je dan naar het Belgisch-Vlaamse alternatief met een link-tag zoals:

<link href="http://www.example.be/.../..." hreflang="nl-BE" rel="alternate">

Dat is overigens een advies van Google zelf.
Google schreef:Enkele voorbeeldscenario's waarbij rel="alternate" hreflang="x" wordt aanbevolen: [...] Uw inhoud heeft kleine plaatselijke varianten met vergelijkbare inhoud in één enkele taal. U heeft bijvoorbeeld een Nederlandstalige website die is gericht op Nederland en België.
StoreCore.io

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

12
Op de .be-productpagina's staat het inderdaad goed. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<link href="http://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-5c/pipetto-luxury-flip-case-purple-patent-voor-apple-iphone-5-5s-5c.html" hreflang="nl-NL" rel="alternate">
Verder heb je ook de .be-categorieën netjes doorgelinkt, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<link href="http://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-5c.html" hreflang="nl-NL" rel="alternate">
Lijkt me goed zo, eens kijken wat het de komende weken doet.
StoreCore.io

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

14
Ward schreef:Op de .be-productpagina's staat het inderdaad goed. Bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<link href="http://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-5c/pipetto-luxury-flip-case-purple-patent-voor-apple-iphone-5-5s-5c.html" hreflang="nl-NL" rel="alternate">
Verder heb je ook de .be-categorieën netjes doorgelinkt, bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

<link href="http://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-5c.html" hreflang="nl-NL" rel="alternate">
Lijkt me goed zo, eens kijken wat het de komende weken doet.
Bedankt voor de hulp!

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

16
Wij zijn hier ook net mee aan de slag gegaan, denk dat ik het nu goed heb staan maar voor de zekerheid toch hier maar even checken.

Kan iemand me vertellen of ik het zo goed doe?

Deze code staat nu in de header van de homepage van beide domeinen die bijna dezelfde content hebben, de ene is gericht op Belgie en de andere op Nederland.

Code: Selecteer alles

<link rel="alternate" hreflang="nl-nl" href="http://www.domeinnaam.nl/" />
<link rel="alternate" hreflang="nl-be" href="http://www.domeinnaam.be/" />
@Rudy: hoe zijn jouw resultaten mbt het doorvoeren van bovenstaande? Nog tips?

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

17
Bijna goed, maar je gebruikt altijd slechts één header om naar het alternatief te verwijzen. In example.nl verwijs je naar example.be als alternatief:

Code: Selecteer alles

<link rel="alternate" hreflang="nl-BE" href="http://www.example.be/">
En vice versa, in example.be verwijs je naar example.nl als alternatief:

Code: Selecteer alles

<link rel="alternate" hreflang="nl-NL" href="http://www.example.nl/">
Krijg je het zo niet voor elkaar, dan biedt Google nog een mooi alternatief: je kunt een sitemap gebruiken om pagina's met een alternatieve taal aan te duiden.
StoreCore.io

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

18
Ik wil ook graag meer de Belgische markt proberen binnen te komen nu het voor NL wel een beetje staat en langzaam groeit. Recent mn eerste Belgische verkoop gehad op mn .nl winkel. Dus ze komen wel. Maar het is echt maar een handje vol. Ik dacht eigenlijk eerst om een Wordpress website met de .be op te zetten, om de mensen eerst "op te vangen" en daarna naar de .nl winkel te sturen. Maar de afgelopen dagen wel een beetje uit die droom gehaald dat het zo eenvoudig zou kunnen zijn. Het komt er wel een beetje op neer dat je gewoon een dubbele winkel moet opzetten wat wel een heleboel werk is. Ook gaat het natuurlijk aan de kosten kant best oplopen. Hosting verhogen, extra SSL certificaat? Voor nu ben ik daar nog te jong voor met mn winkel. Zijn er nog andere trucjes om toch Belgen naar je .nl winkel te krijgen?

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

19
Royk schreef:Ik wil ook graag meer de Belgische markt proberen binnen te komen nu het voor NL wel een beetje staat en langzaam groeit. Recent mn eerste Belgische verkoop gehad op mn .nl winkel. Dus ze komen wel. Maar het is echt maar een handje vol. Ik dacht eigenlijk eerst om een Wordpress website met de .be op te zetten, om de mensen eerst "op te vangen" en daarna naar de .nl winkel te sturen. Maar de afgelopen dagen wel een beetje uit die droom gehaald dat het zo eenvoudig zou kunnen zijn. Het komt er wel een beetje op neer dat je gewoon een dubbele winkel moet opzetten wat wel een heleboel werk is. Ook gaat het natuurlijk aan de kosten kant best oplopen. Hosting verhogen, extra SSL certificaat? Voor nu ben ik daar nog te jong voor met mn winkel. Zijn er nog andere trucjes om toch Belgen naar je .nl winkel te krijgen?
Het beste kan je dan gewoon een adwords campagne instellen voor belgië denk ik.
Hoger ranken in google.be kan wel opzich. Kijk is of je wat backlinks kan krijgen van .be sites. Maar dit is toch altijd een stuk lastiger als je een .nl hebt.
Niet langer te veel uitgeven aan Google Adwords?
Online marketing bureau BSR Online

Re: Dezelfde content met verschillende TLD - Duplicate conte

20
stephan93 schreef:
Royk schreef:Ik wil ook graag meer de Belgische markt proberen binnen te komen nu het voor NL wel een beetje staat en langzaam groeit. Recent mn eerste Belgische verkoop gehad op mn .nl winkel. Dus ze komen wel. Maar het is echt maar een handje vol. Ik dacht eigenlijk eerst om een Wordpress website met de .be op te zetten, om de mensen eerst "op te vangen" en daarna naar de .nl winkel te sturen. Maar de afgelopen dagen wel een beetje uit die droom gehaald dat het zo eenvoudig zou kunnen zijn. Het komt er wel een beetje op neer dat je gewoon een dubbele winkel moet opzetten wat wel een heleboel werk is. Ook gaat het natuurlijk aan de kosten kant best oplopen. Hosting verhogen, extra SSL certificaat? Voor nu ben ik daar nog te jong voor met mn winkel. Zijn er nog andere trucjes om toch Belgen naar je .nl winkel te krijgen?
Het beste kan je dan gewoon een adwords campagne instellen voor belgië denk ik.
Hoger ranken in google.be kan wel opzich. Kijk is of je wat backlinks kan krijgen van .be sites. Maar dit is toch altijd een stuk lastiger als je een .nl hebt.
Daar moeten we dan maar eens naar gaan kijken samen binnenkort Stephan ;)