Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

1
Beste allemaal,

Zo nu en dan komt het voor dat een klant een typfout maakt in zijn e-mail adres tijdens het bestellen. Normaal gesproken zou je zeggen, ''simpel dan passen we dat toch ff aan in de backend.''

Kennelijk kan dit dus niet in magento. Als ik een order open in magento kan ik alle adres gegevens (n.a.w.) aanpassen. Maar het e-mail adres waar alle communicatie naar toe gaat is mij nog niet gelukt. Tenzij je de order canceled en een nieuwe aanmaakt.

Er moet toch een plugin of een trucje zijn om wel het e-mail adres aan te passen? Zodat alles gewoon goed wordt verzonden? Klant mist nu:

- orderbevestiging
- Track en trace e-mail
- Feedback uitnodiging

Iemand een plugin of een oplossing?

Alvast dank!

Gr,
ES01

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

3
Ik ken magento verder niet maar vroeg me meteen af waarom een e-mail adres niet aan te passen is op een simpele manier. Kan iemand een reden verzinnen?
Ik zag op internet dat het wel (logisch) in de database kan.
Als je daar vertrouwd mee bent: http://www.theintegrationengineer.com/c ... der-email/ zoniet dan kun je dat beter niet doen.
Maar hier zou een klein php script heel goed kunnen helpen om deze paar stappen te maken. Waarom een plugin 35 dollar moet kosten om dit te doen?

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

4
Ja met wijzigen wordt er gevraagd of je het wil doen en dan wordt er een nieuwe bestelling gemaakt. Heeft de klant een account? Zo ja dan kun je wel het e-mailadres wijzigen, maar moet de klant alsnog een nieuwe bestelling maken.

Alternatief is om de klant naar het goede e-mailadres even de T&T code door te geven en factuur.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

5
Allen bedankt voor de reacties zover.

@Rudy: bedankt voor de link, ik ga daar naar kijken. Volgens mij heb jij een redelijk grote Magento winkel, hoe doen jullie dit?

@PaulG: Magento heeft wel meer van dit soort rare fratsen. Je kan bijvoorbeeld ook geen orders verwijderen. Als je bijvoorbeeld een klant hebt die 20 keer een bestelling probeert te plaatsen heb je dus ook gewoon 20 ordernummers. Je kan ze wel verwijderen maar daar heb je dus weer een plugin voor nodig, 'out the box' niet mogelijk. Heb voor de rest geen verstand van PHP dus hier ga ik niet mee stoeien :wink:

@Zyra: nee de klant had geen account. Sowieso het type product wat ik verkoop is niet account gebonden (eenmalige aankopen).

Snap echt inderdaad niet waarom Magento niet gewoon dit soort basis mogelijkheden inbouwt. Maar goed: dit zal aan mij liggen.. :lol:

Ik ga denk ik gewoon naar die plugin kijken, tenzij iemand anders nog iets weet?

Gr,
ES01

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

6
ES01 schreef:Allen bedankt voor de reacties zover.

@Rudy: bedankt voor de link, ik ga daar naar kijken. Volgens mij heb jij een redelijk grote Magento winkel, hoe doen jullie dit?

@PaulG: Magento heeft wel meer van dit soort rare fratsen. Je kan bijvoorbeeld ook geen orders verwijderen. Als je bijvoorbeeld een klant hebt die 20 keer een bestelling probeert te plaatsen heb je dus ook gewoon 20 ordernummers. Je kan ze wel verwijderen maar daar heb je dus weer een plugin voor nodig, 'out the box' niet mogelijk. Heb voor de rest geen verstand van PHP dus hier ga ik niet mee stoeien :wink:

@Zyra: nee de klant had geen account. Sowieso het type product wat ik verkoop is niet account gebonden (eenmalige aankopen).

Snap echt inderdaad niet waarom Magento niet gewoon dit soort basis mogelijkheden inbouwt. Maar goed: dit zal aan mij liggen.. :lol:

Ik ga denk ik gewoon naar die plugin kijken, tenzij iemand anders nog iets weet?

Gr,
ES01
Orders niet kunnen verwijderen? Nou dat kan wel, alleen het probleem is dan dat ergens een nummertje nog staat en er gewoon doorgeteld wordt. Iets wat ik dus nooit meer doe! Dan heb je bijvoorbeeld 1000 records, maar bovenaan staat 1001. En als je 900 verwijdert hebt dan zie je ook de overgang van 899 naar 901.

En ja ik heb ook een keer dat een klant wel 5 bestellingen had i.v.m. storing bij ING en die laat ik dus staan. Anders wordt het echt een onoverzichtelijk zootje.

Maakt niet uit of het account gebonden was of niet. Maar het is in ieder geval stom bij Magento, want werkt gewoon niet optimaal eigenlijk. En plugins die altijd maar geld kosten, sommige kosten de wereld niet, maar andere weer wel.

Het ligt echt niet aan jou, ik begin mij ook wel wat meer te ergeren aan Magento. Gewoon omdat hun focus nu ook op 2.0 ligt en je af en toe een update krijgt wat zelfs een irritante bug gewoon niet eruit haalt. Zelfs een cronjob aanpassen werkt niet goed, dus dan zou je zeggen dan kan je aan de gang om te gaan knutselen, nou dat doe ik dus niet altijd.

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

8
ES01 schreef:@Rudy: bedankt voor de link, ik ga daar naar kijken. Volgens mij heb jij een redelijk grote Magento winkel, hoe doen jullie dit?
Simpel: daar doen we in principe niets mee. Wij verzenden alles dezelfde dag, dus voordat ze gaan twijfelen is het pakket al geleverd. Heel soms krijgen we wel eens een melding, maar dan geef ik gewoon aan dat ik het achteraf niet kan wijzigen, en stuur ik de factuur handmatig naar een ander emailadres. Alleen de order updates worden dan gemist (bestelbevestiging/verzendbevestiging).

Re: Magento: e-mail adres klant aanpassen in een bestelling

9
Rudy schreef:
ES01 schreef:@Rudy: bedankt voor de link, ik ga daar naar kijken. Volgens mij heb jij een redelijk grote Magento winkel, hoe doen jullie dit?
Simpel: daar doen we in principe niets mee. Wij verzenden alles dezelfde dag, dus voordat ze gaan twijfelen is het pakket al geleverd. Heel soms krijgen we wel eens een melding, maar dan geef ik gewoon aan dat ik het achteraf niet kan wijzigen, en stuur ik de factuur handmatig naar een ander emailadres. Alleen de order updates worden dan gemist (bestelbevestiging/verzendbevestiging).
Ja dat doen wij ook. Het gaat ook niet om gigantisch veel orders (wellicht een paar per maand). Maar goed: als je niet de bestelbevestiging krijgt is dat toch best vreemd :wink:. Heb je betaalt komt er geen bevestiging...

Maar goed, ik ga wel even kijken. Het gaat niet om de wereld aan orders, maar het was gewoon even een frustratie-momentje.
henk-k schreef:Ik pas dat soort dingen gewoon in de database zelf aan, 10x zo snel, zonder achterlijke meldingen en fouten.
Ja maar ik ga niet in de database snuffelen. Ik ben geen programmeur en als ik wat fout doe zijn de gevolgen goed voelbaar.. :lol:

Gr,
ES01