Btw

1
Ik ben nieuw hier!! goedemorgen!!

Ik zit nu in de oriënterende fase om een webshop te beginnen.

Volgende week heb ik een afspraak bij de KVK en wil in de loop van april gaan beginnen.

De webshop zal geïmporteerde spullen uit china gaan verkopen.

Ik zit met wat vragen over de BTW en belastingaangifte. Ik betaal namelijk geen BTW over de artikelen.

Hoe zal mijn administratie eruit zien en wat moet ik opgeven aan de belasting. (ik heb volgende week ook afspraak met iemand waar ik wat uitgebreidere vragen aan kan stellen maar ik heb er totaal geen beeld van)

Mijn vraag voor nu: Kan iemand me in jip en janneke taal uitleggen hoe mijn webshop zal werken in de prakijk.

Inkoop: 3 euro verkoop 12,50 ... zo gaat het nu maar dan onofficieel ... moet ik daar straks nog btw bijrekenen? afdragen? hahaha (nee ik ben niet blond)

Re: Btw

2
Deze vragen zijn al dikwijls gesteld, dus zoek ook even op het forum voor meer informatie. Maar onderstaande is wat ik weet.

Ik ga er overigens even vanuit dat je serieus importeert en niet zendingen van een paar tientjes langs de douane sluist, of je leverancier een valse lage commerciële waarde op de papieren laat zetten. Let ook op: Sinds de crisis is de drempel die de douane hanteerde waaronder ze geen moeite doen BTW en invoerrechten te heffen verlaagd. En de truc met vermelding als samples kom je ook niet altijd meer mee weg. Je kunt een tijd mazzel hebben maar je loopt een keer tegen de lamp.

- Jouw verkoopprijs aan consumenten is inclusief BTW. Daarover zul je dus inderdaad BTW moeten afdragen.

- Over de goederen die je importeert ben je wel degelijk BTW verschuldigd. Meestal krijg je daarvan een factuur van de inklaarder. In het geval de spullen bijvoorbeeld door een DHL of UPS verzonden worden, schieten zij de BTW meestal voor en krijg je van hun een factuur voor hun diensten en de verschuldigde BTW. Soms moet je de BTW bij aflevering betalen (al heb ik eerlijk gezegd geen idee wat de logica is wanneer dit wel of niet gebeurt). Ook als je goederen door een forwarder worden verscheept, bv via schip, krijg je van hun een factuur voor hun diensten en de voorgeschoten BTW.

- De BTW die je betaalt aan een DHL of forwarder, kun je uiteraard terugvragen aan de Belastingdienst.

- Administratief boek je de inkoop van je goederen zonder BTW, en dan apart de factuur van je inklaarder waar ook de BTW over je goederen bij zit.

- Let op dat je wellicht ook invoerrechten verschuldigd bent. Dit is een percentage van de waarde van je gekochte spullen. Om te weten of er invoerrechten verschuldigd zijn en het percentage heb je de TARIC code nodig van het soort artikelen die je importeert. Die kun je op de site van de Douane vinden of je kunt ze bellen.

- Let op dat je aan je leverancier in China een Commercial Invoice vraagt. Zoek op Google waar die aan moet voldoen. In elk geval als je via een forwarder verstuurt, zal die daarom vragen. Heb je die niet, dan moet je die alsnog aanvragen en heb je kans dat je goederen een paar dagen langer bij de forwarder liggen en je opslagkosten doorberekend krijgt.

-Let ook op dat je bij de Douane geregistreerd moet staan. Anders komen je spullen de douane niet langs (of je moet mazzel hebben). Je kunt daarvoor een formulier bij de douane krijgen (bel ze even want ik weet niet meer hoe dat heet), en je krijgt dan een bepaald nummer (weet de naam even niet meer). Regel dit vantevoren, anders leidt dit ook weer tot vertraging als je spullen bij de forwarder liggen en lopen je opslagkosten mogelijk op.

- Let op met import uit China als je via schip verstuurt. Transportkosten lijken vaak heel laag, soms zelfs nul. Maar dit is een truc: Jouw leverancier krijgt vaak een kickback fee van de lokale forwarder voor het aanbrengen van de vracht. En de lokale forwarder in China rekent een fors bedrag door aan de forwarder in Nederland die verplicht is dit bedrag aan je door te berekenen. Die zie je op je factuur staan als CISF. Vooral vanuit verscheping vanuit de haven van Shanghai gebeurt dit.

Tip: Zoek een Nederlandse forwarder die de verscheping van begin tot eind verzorgt (dus geen lokale Chinese forwarder) en beding FOB termen (ipv CIF) bij je leverancier. CIF lijkt aantrekkelijk omdat je leverancier dan de vrachtkosten betaalt, maar daar wordt dus vaak die truc met CISF kosten mee uitgehaald. Met FOB en een goede Nederlandse forwarder weet je precies wat het je gaat kosten en kom je niet voor verrassingen te staan.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

3
sjoerdk schreef: - Let op met import uit China als je via schip verstuurt. Transportkosten lijken vaak heel laag, soms zelfs nul. Maar dit is een truc: Jouw leverancier krijgt vaak een kickback fee van de lokale forwarder voor het aanbrengen van de vracht. En de lokale forwarder in China rekent een fors bedrag door aan de forwarder in Nederland die verplicht is dit bedrag aan je door te berekenen. Die zie je op je factuur staan als CISF. Vooral vanuit verscheping vanuit de haven van Shanghai gebeurt dit.

Tip: Zoek een Nederlandse forwarder die de verscheping van begin tot eind verzorgt (dus geen lokale Chinese forwarder) en beding FOB termen (ipv CIF) bij je leverancier. CIF lijkt aantrekkelijk omdat je leverancier dan de vrachtkosten betaalt, maar daar wordt dus vaak die truc met CISF kosten mee uitgehaald. Met FOB en een goede Nederlandse forwarder weet je precies wat het je gaat kosten en kom je niet voor verrassingen te staan.
Heb je hier een bron van? Van CISF heb ik namelijk nog nooit van gehoord.

4
frafra schreef: Heb je hier een bron van? Van CISF heb ik namelijk nog nooit van gehoord.
Het staat voor Chinese Import Service Fee. Google even op 'CISF China' en je vind een hoop informatie, en voorbeelden van mensen die er onaangenaam door verrast zijn.

Voorbeelden:
http://terms.freightactiv.com/2010/08/2 ... -fee-cisf/
http://freightfox.com/chinese-import-se ... ght-twice/

Het komt er in feite op neer dat de Chinese leverancier je CIF voorwaarden aanbiedt waardoor je denkt dat je weet wat je voor het vervoer betaald, maar dan ineens verrast wordt door die CISF post op de factuur van je Nederlandse inklaarder.

Ik ben op dit gebied overigens door schade en schande wijs geworden. De Nederlandse forwarder heeft me toen een offerte gegeven ter vergelijking als ik alles via hun geregeld zou hebben onder FOB voorwaarden en dat scheelde schokkend veel.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!