Ter overname: 2 thee-webshops

1
Sinds ruim 3 jaar draai ik samen met mijn vriendin twee theewinkels, de een met focus op losse thee, tea for one servies. De ander in een niche markt met een luxe merk thee. De achterliggende gedachte was bijverdienste uit een mooi product halen. We hebben altijd met eigen voorraad gewerkt en de shops draaien geheel op organische bezoekers en adverteren niet. De websites hebben grotendeels eigen unieke content (teksten, filmpjes en foto’s) wat de posities in zoekmachines aanzienlijk ‘helpt’. Alle bezoekers zijn 100% organisch. De ene webwinkel heeft 19 top 1 posities en 30 top 5 posities. De andere webshop heeft 8 top 5 posities.

De afgelopen jaren hebben we ook regelmatig zelf productcombinaties bedacht en verkocht, denk hierbij aan bijvoorbeeld cadeaupakketten en relatiegeschenken. Thee is een makkelijk product, het bederft niet.

Waarom ik de webshops wil verkopen?
Daar wil ik heel open en eerlijk in zijn; ik kan en wil er niet meer de tijd aan geven die ik voorheen gaf aan de beide shops. Mijn fotostudio groeit als kool en ik bouw van daaruit hard aan mijn droom. In die droom passen de shops niet, die onder bezielende leiding van een goede ondernemer kunnen groeien, zowel op de particuliere als zakelijke markt.

Indicatie verkoopprijs: 15.000 (beide shops in één koop)
Indicatie maandelijkse bezoekers 500 unieke bezoekers per / maand per shop
Branche: thee
Indicatie omzet: gezamenlijk ca. € 25.000,00 per jaar
Indicatie winst: gezamenlijk ca. € 8500,00 per jaar
Indicatie waarde voorraad: wisselt, circa 2000-3000 euro.
Oprichtingsdatum: 2010 en 2012

Er zijn geen lopende contracten, buiten webhosting. De webshops zijn geheel gebouwd op Opencart en aangepast aan de Nederlandse markt.

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

2
Klinkt interessant; al is dit voor mij buiten mijn aanschaf budget.
Overigens 500 bezoekers per maand dan weer niet heel erg veel.

Ook de winst van 8500 is erg beperkt. Met 25000 omzet per jaar heb je een winstmarge van zo'n 30%. Dit vind ik klein voor 'luxe thee' en vrij speciale producten, maar kan me ook vergissen.

Deze bedragen zijn niet genoeg om van te leven, waarom ben je niet eerder al gaan groeien? Toen je wel nog meer tijd had.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

3
Goede Shampoo, TS is toch niet op zoek naar commentaar of zijn marge naar jouw inzicht hoog of laag is of waarom hij niet meer geïnvesteerd heeft? Hij benoemt enkel een aantal feiten. Als je met 500 bezoekers een dergelijk conversie percentage en omzet behaalt is dat bewonderenswaardig en vertelt dat waarschijnlijk wat over de goede content. Het hoeft niet druk op een site te zijn met bezoekers, het gaat om bezoekers die wat kopen.

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

4
Hier sluit ik me bij aan. Doelstelling was om met unieke content in woord en beeld hoge posities te behalen, niet met een schot hagel zoveel mogelijk bezoekers binnenhalen waar je uiteindelijk niets aan verkoopt. Kwaliteit, geen kwantiteit. Dat we met een heel beperkt assortiment in een niche markt toch best leuk verkopen is zo gek nog niet.

Er is alleen meer van te maken als die wens er bij mij zou zijn. Maar zoals aangegeven is die er niet.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

6
Natuurlijk is het forum om te discussiëren maar in de topics die daar om vragen. Vragen zouden mijn inziens moeten gaan over hetgeen aangeboden wordt. Niet waarom diegene niet meer gedaan heeft om te groeien of een oordeel of de site veel of weinig bezoekers heeft. Op die manier creëer je een mogelijkheid dat een TS zich aangevallen voelt en er minder en minder mensen zich geroepen voelen om iets aan te bieden. Dat lijkt me erg jammer.

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

7
De vragen die ik stel waren om meer inzicht te krijgen in het geheel. Er wordt aangegeven dat er nu minder tijd is, maar dat beantwoord niet voor mij waarom de jaren hiervoor niet gegroeid is. Als een webshop na 3 jaar niet groter is kan dat liggen aan de ondernemer; of dat er simpelweg geen markt voor is.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Ter overname: 2 thee-webshops

8
De opmerking vond ik ook wel terecht, want € 15.000 voor 1.000 bezoekers per maand is stevig aan de prijs. Daarnaast mag je (inderdaad) verwachten dat de webshop die sinds 2010 online is, ondertussen een paar maten groter is dan 500 bezoekers per maand.
iwanb schreef:Doelstelling was om met unieke content in woord en beeld hoge posities te behalen, niet met een schot hagel zoveel mogelijk bezoekers binnenhalen waar je uiteindelijk niets aan verkoopt. Kwaliteit, geen kwantiteit.
Dat roept vragen op — en daarvan mag dus wat gezegd worden. Als je én unieke content én hoge zoekposities hebt, dan zou je véél meer bezoekers moeten hebben dan minder dan 1 per uur. Zelfs in een niche.
StoreCore.io