Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het fenomeen pop-up stores. Om mijn webwinkel te promoten vind ik het nooit erg om heel Nederland door te rijden en op verschillende (grote) rock'n'roll/retro/tattoo evenementen te staan om leuk te verkopen en daarnaast mijn webshop bij een breder publiek bekend te krijgen. Ondertussen draai ik vanaf mei veel evenementen en kan merken dat het in de webshop sindsdien drukker is geworden en dat mensen op deze evenementen ons al kennen of juist zelfs vanwege onze stand ernaartoe gaan! Op dit moment heb ik deze maand en in Augustus nog events op de planning staan, maar daarna wordt het rustiger. Maar per september ga ik ook minder werken en kan ik juist meer tijd gaan steken in de webshop en nieuwe manieren van promotie.
Daarbij speelt de pop-up store nu steeds vaker door mijn hoofd. Alleen wil ik niet een week of een maand of zelf meerdere maanden aan één pop-up locatie vastzitten. Zelf zit ik eigenlijk te denken om meer pop-up weekenden te houden. Waarbij ik 1 á 2x per maand misschien een weekend (van donderdag t/m zaterdag/zondag) een tijdelijke shop heb in een grote stad. Het lijkt mij op dit moment een redelijk uniek concept waardoor je ook nog leuke aandacht kunt krijgen vanuit de media, mode magazines en social media! Er zijn al wel verschillende sites die huurders en verhuurders voor pop-up locaties bij elkaar brengt, maar dit gaat toch vaak om langere periodes. Bij Zazone is het wel mogelijk om te huren vanaf een week, maar dit is vaak erg duur. Hoe langer je een pop-up store huurt, hoe goedkoper het vaak wordt.
Een vaste huurprijs is natuurlijk niet verkeerd, maar moet wel in verhouding staan met wat je in die 3 á 4 dagen kunt verkopen. Is het misschien juist waard om makelaars te gaan aanschrijven die in steden zitten waar ik een pop-up weekend wil houden? En niet via de bestaande platformen te werken? En misschien ipv een vaste huurprijs juist een huurprijs af te spreken dat een percentage is van de omzet? Ik vind dit ongelooflijk interessant, maar wat vinden jullie hiervan? Misschien dat het dit jaar nog niet realiseerbaar is, maar zeker volgend jaar lijkt het me een perfecte aanvulling, omdat ik dan juist minder events ga draaien (alleen de events waar ik dit jaar goed op heb gedraaid