gratis retour aanbieden.

1
Ik overweeg om gratis retour aan te bieden.
Ik heb momenteel minder dan 2% retour en hoop dat dat zo blijft.
Verzendkosten wil ik met 1 euro verhogen naar 5,95 en niet meer gratis vanaf 50 euro.
Dit lijkt toch zowel voor mij als voor de klant aantrekkelijk?
Of zou 5,95 een probleem zijn.
De grote concurrenten verzenden vanaf 20 euro gratis maar geen gratis retour.
Hoe zien jullie dit.

Re: gratis retour aanbieden.

2
Als je gratis retourneren aanbied, verlaag je de 'drempel' om te retourneren, daarnaast worden de kosten voor jou hoger (arbeid, verpakking, administratie, transactiekosten en uiteraard de verzending)
Daarbij verhoog je de drempel om een aankoop te doen door je verzendkosten te verhogen!

Dat zou dus betekenen: minder verkoop + meer retour :?

Persoonlijk zou ik kiezen voor lagere verzendkosten en/of het bedrag voor gratis verzending te verlagen, wat de aankoopdrempel weer moet verlagen en het aantal bestellingen verhoogd! :wink:

Re: gratis retour aanbieden.

3
Wat je ook nog kan doen als je bv. met MyParcel de klant een verzendlabel laat aanmaken, dat je het voor een gereduceerd tarief doet bij wijze van service. Maar ook retourneren is een service in mijn ogen. Zoals Mick ook aangeeft: je moet het niet te makkelijk maken, want daarmee verhoog je je retouren aantal en een potentieel misbruik van je service. Het mag best een beetje een drempel hebben.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: gratis retour aanbieden.

4
Als maar 2% iets retourneert, dan leeft het niet bepaald onder je klanten, zou je ook kunnen denken. Je hebt er niets aan als je het toch niet nodig hebt. Dan is het een veel onbelangrijker verkoopargument dan goedkoop of gratis bezorgen.

Verder heeft het iets vreemds, als je erover nadenkt: wél betalen voor het bezorgen, maar niet voor het retourneren? Dat heeft ook een zwak punt, want veel mensen denken dat "verzendkosten" betrekking hebben op alle kosten, heen én retour.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: gratis retour aanbieden.

5
Je kan er op vele manieren over denken, wij bieden zelf geen vergoeding van retourkosten en dat wil ik ook zo houden.. zit niet te wachten op mensen die 3 of 4 producten bestellen 1 houden de rest terugsturen. Kost een boel werk voor jou niet alleen controleren of het niet gebruikt is, opnieuw verpakken, creditnota maken, terugbetalen. Kijk eens wat je kwijt bent aan die handelingen en of dat de moeite waard is.

Test het 1 maand en bekijk of je meer of minder omzet krijg c.q meer retouren.
Hou er ook rekening mee dat hogere verzendkosten zelf 1 euro of niet gratis boven 50 euro ook een drempel kunnen zijn waardoor je omzet kan verliezen. Testen en dan weet je het.

Re: gratis retour aanbieden.

6
momenteel minder dan 2% retour
en dat kan ook komen juist omdat ze moeten betalen voor terugsturen. Als ze één ding niet zo mooi vinden houden ze het nu omdat het teveel kost terug te sturen maar dan hebben ze zoiets van, kost niets dus stuur dat ene dingetje maar terug.

Re: gratis retour aanbieden.

8
Ik heb toen ik net ging starten, gratis retourneren aangeboden, maar dit was niet te doen.
De branche waar ik in werk is kleding, dus er werden meerdere maten van hetzelfde artikel besteld.
Het was zelden dat dit niet werd gedaan en de kosten liepen voor mij hoog op.

Toen hebben wij dit veranderd (eigen retourkosten betalen).
We merkte dat de drempel toch te hoog lag voor mensen want we kregen opeens minder bestellingen.
Toen zijn we gaan prutsen met de verzendkosten, deze hebben wij verlaagd van €6,95 naar €3,50.

Geen klachten meer gehad en meer bestellingen dan ooit tevoren!