
De factuur waar het bovenstaande voorbeeld uit afkomstig is bevat zowel mijn kvk en btw gegevens als die van bol.com
Bedankt!Dirkjan schreef:Normaal gesproken (als je zelf ook BTW-plichtig bent in ieder geval) kun je dat gewoon terugvragen. Net als alle andere zakelijk betaalde BTW.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
-Verkoopprijzen op bol.com zijn inclusief btwDirkjan schreef:Ik ben geen boekhouder. Ik zie niet wat je verkoopt en zou als ik een belastinginspecteur was dus een bonnetje willen zien van die 35 euro. Waarom toont die niet de BTW? Maar als daar 21% btw in zit moet je die afdragen. De betaalde BTW krijg je terug. Als je aan de kleine ondernemersregeling voldoet mag je 'teveel betaalde BTW' houden.
Alleen het verschil dus, even uit mijn hoofd. Het is dus niet zo dat als je zowel btw betaalt als ontvangt, je evengoed alle ontvangen btw mag houden en dat niet hoeft te verrekenen met de betaalde btw.
Maar als je een serieus antwoord wilt is het misschien toch een goed idee om eens te googelen naar administratiebureaus of een betaalbare accountant.
Romano schreef:Hoe ik het doe in de boekhouding (ben ook Bol.com verkoper) is als volgt:
Bij de verkoopprijs, boek ik aan de inkomstenkant de omzet in zoals in dit voorbeeld van € 35,-. Daarvan draag ik de btw af. Bol.com is niet de eigenaar van het product, dus zal ook nooit btw erover gaan rekenen. Daarom staat er ook 0,00 euro aan btw op de creditfactuur. Echter voor jou is het wel 35 euro omzet, wat dus bestaat uit een deel btw:
De 35 euro omzet bestaat uit € 28,93 excl. btw en € 6,07 aan btw, die je afdraagt aan de belastingdienst.
Aan de kostenkant breng ik altijd de provisie in rekening, dus dat is dan inclusief btw € 8,78, wat dus inhoud dat het excl. btw € 7,26 bedraagt en de btw € 1,52.
Als je dit btw-technisch verrekend, behoor je dus € 4,55 af te geven. Echter dit is puur op basis van deze ene factuur. Normaal gesproken heb je binnen je bedrijfsvoering ook nog andere kosten (ik tenminste wel) zoals de verzendkosten of marketingkosten. Om dus voor de KOR te gaan rekenen, bekijk je niet die ene factuur, maar het totaal plaatje.
Om gebruik te mogen maken van de KOR zonder formule, zou je minder dan € 1.345,- per jaar aan btw moeten afdragen. Als je dan je btw-aangifte elk kwartaal doet, en je zou onder de € 335,- blijven zitten aan btw, weet je dat je daar gebruik van zou kunnen maken en toepassen bij de aangifte. Zit je er al snel boven, dan zou ik de KOR pas aan het einde van het jaar gaan verrekenen in de aangifte van kwartaal 4.
bertje schreef:Ik neem dan aan dat je dit in je boekhouding opneemt als
verkoop product met 21% BTW --> dus 21% van 35 euro.
en aan de andere kant
onkosten over bemiddeling --> 21% van 8,78
In totaal kom je dan op jou kosten uit, maar in je boekhouding mag je niet direct 4,55 zetten.
Helaas gaat administreren niet om de meest makkelijke manier, maar om de correcte manier.Electronixs.nl schreef:Ik maar gewoon een factuur over het uitbetaalde bedrag uit. Dat is het makkelijkste wegschrijven. Je kan hierbij dan niet bekijken hoeveel kosten je bijv. aan bol.com kwijt bent maar dat maakt me niet zoveel uit aangezien die kosten al aan de klant zijn doorberekend.
Dus zoals het bovenstaande voorbeeld een factuur van 26,22 maken die inclusief BTW is.
Btw afdragen (berekenen over die €24).bertje schreef:Helaas gaat administreren niet om de meest makkelijke manier, maar om de correcte manier.Electronixs.nl schreef:Ik maar gewoon een factuur over het uitbetaalde bedrag uit. Dat is het makkelijkste wegschrijven. Je kan hierbij dan niet bekijken hoeveel kosten je bijv. aan bol.com kwijt bent maar dat maakt me niet zoveel uit aangezien die kosten al aan de klant zijn doorberekend.
Dus zoals het bovenstaande voorbeeld een factuur van 26,22 maken die inclusief BTW is.
Uiteraard is dit minder werk, maar het is niet volledig.
Zover ik weet moet je dus alle facturen inboeken.
Bij de bol.com situatie is het wel een beetje vaag, en eerlijk gezegd raar dat ik er niet meer over kan vinden op de site van bol zelf.
Stel je verkoopt op 1 dag 2 producten op bol voor 12 euro ieder.
Totaal 24 euro.
- onkosten (voor het gemak 4 euro)
- Ontvangen van Bol 20 euro
Wat is nu correct?
Een verkoop factuur van 24 euro met daarover 21% BTW.
En kosten van 4 euro?
Dat is niet correct en dat zie je ook terug in de facturatie die Bol.com uitgeeft. Zie ook mijn reactie hierboven hoe je het zou moeten inboeken.bertje schreef:Volgens mij is die 4 euro dus 0% BTW tarief; dus je kunt niks terugvragen.
Dus je winst per product is dan 24 - 21% BTW - bol kosten - overige..
= 15,83 - product kosten - verzendkosten - ...
Hoe zou dat dan in de praktijk werken?Electronixs.nl schreef:Je moet BOL.COM niet als afnemer zien maar als betaal provider. Daar mag je ook de betaling van samenvoegen mits het overzichtelijk blijft. Je hoeft dan ook niet factuur per factuur in te voeren.
Op elke creditfactuur van Bol.com vind je ook de kosten ervan. Op de creditfactuur (noemen zij afrekening) staat dat onder bemiddelingsbijdrage en (evt.) pakketzegel(s).monster_beetle schreef:Is het ook zo dat je in je bol.com account een factuur kun vinden van de kosten? Ik heb dat nog niet kunnen zien...