Wij zijn sinds enkele dagen met een groot aantal artikelen via @dm@rkt op m@rktpl@@ts aan het adverteren.
Voorheen deden wij dit met een zeer beperkt aantal "algemene" advertenties, nu middels de API op productniveau.
Nu hanteert die club een beetje anders dan anders manier om de kliks af te rekenen. Wanneer er op je advertentie geklikt wordt dan betaal je al, maar daarna nog moet de bezoeker doorklikken naar je website (en pas dan heb
jer er natuurlijk wat aan). De doorklik naar je website is gratis.
In het verleden boden wij rond de 8 cent voor een klik en was de verhouding tussen kliks op de advertentie
en kliks naar onze webwinkel ongeveer 2:1 dus de helft van de mensen die op de advertentie klikt, klikt ook naar de website, per saldo betaalden wij 14 cent per klik naar onze site.
Nu we op productniveau met duizenden advertenties begonnen zijn heb ik uit voorzorg de bieding per klik
verlaagd, eerst naar 6 cent en nu naar 3 cent.
Maar, wat gebeurt er nu? De verhouding tussen het aantal kliks op de advertentie en de aantal doorkliks naar de website is verschoven naar ongeveer 8:1, vandaag zelfs naar 10:1, over de afgelopen 2 dagen betaalden wij 30 cent per klik naar onze site.
Dus, hoewel ik veel minder betaal per klik op de advertentie, betaal ik duidelijk meer per klik naar de website. Natuurlijk met een ander soort advertentie (specifiek product ipv een advertentie waarin we diverse producten vermelden).
Hebben anderen hier soortgelijke ervaringen? Het geeft mij een nogal slecht gevoel daar ik de kliks op de
advertentie niet kan controleren.
Re: Ervaringen klikprijs @dm@rkt
2Dat is toch logisch? Bij algemene advertenties moeten ze naar de website om te zien wat precies het aanbod is. Bij gedetailleerde uitgebreide product advertenties. Zien ze eigenlijk alles al op MP staan, dus klikken ze vrijwel alleen door, als ze ook tot koop over gaan.
Exact zelfde trend heb ik ook gezien. Maar wat je allicht over het hoofd ziet. De conversie op URL clicks is vrijwel verviervoudigt.
En als je dan toch jezelf aan het opwinden bent over de advertentie clicks die je betaald... Als iemand vanuit Google op je product advertentie komt, telt het ook als een advertentie click
Exact zelfde trend heb ik ook gezien. Maar wat je allicht over het hoofd ziet. De conversie op URL clicks is vrijwel verviervoudigt.
En als je dan toch jezelf aan het opwinden bent over de advertentie clicks die je betaald... Als iemand vanuit Google op je product advertentie komt, telt het ook als een advertentie click

3Hoi,
Bedankt voor je reactie. Het is logisch dat er minder mensen doorklikken naar
de website, alleen had ik daar niet verwacht dat het verschil zooo groot zou zijn.
Het is nog te vroeg om significante conclusies te trekken over de omzet per klik,
daar moet ik nog een weekje op wachten.
Wat echter mijn grootste probleem is, is dat in de beperkte ervaring die ik tot nu
heb het zo lijkt alsof (met dezelfde advertenties) de verhouding tussen advertentie/url
kliks toeneemt wanneer je je bod per klik verlaagt. Dus alsof ze de klik per url op
kunstmatige (nep) wijze hoog houden.
gr. Dave
Bedankt voor je reactie. Het is logisch dat er minder mensen doorklikken naar
de website, alleen had ik daar niet verwacht dat het verschil zooo groot zou zijn.
Het is nog te vroeg om significante conclusies te trekken over de omzet per klik,
daar moet ik nog een weekje op wachten.
Wat echter mijn grootste probleem is, is dat in de beperkte ervaring die ik tot nu
heb het zo lijkt alsof (met dezelfde advertenties) de verhouding tussen advertentie/url
kliks toeneemt wanneer je je bod per klik verlaagt. Dus alsof ze de klik per url op
kunstmatige (nep) wijze hoog houden.
gr. Dave
4Hi DoubleDave,
Het is niet ongebruikelijk dat je voor dergelijke advertenties meer betaalt. Zoals NOPWebdesign ook al aangeeft, ligt de conversie bij deze advertenties vaak hoger.
Omdat je aangeeft er niet zeker van te zijn, is het aan te raden hier een test voor uit te voeren. Stel voor beide campagnes een klein bedrag vrij, bijvoorbeeld 50 euro, en test welke soort advertentie de hoogste conversie oplevert. Het is hierbij belangrijk om niet specifiek naar het conversiepercentage te kijken, maar ook te kijken naar het gemiddelde orderbedrag, hoe vaak een bezoeker terugkeert en of er later ook nog bestellingen worden geplaatst. Het volgende kan namelijk gebeuren:
Het is niet ongebruikelijk dat je voor dergelijke advertenties meer betaalt. Zoals NOPWebdesign ook al aangeeft, ligt de conversie bij deze advertenties vaak hoger.
Omdat je aangeeft er niet zeker van te zijn, is het aan te raden hier een test voor uit te voeren. Stel voor beide campagnes een klein bedrag vrij, bijvoorbeeld 50 euro, en test welke soort advertentie de hoogste conversie oplevert. Het is hierbij belangrijk om niet specifiek naar het conversiepercentage te kijken, maar ook te kijken naar het gemiddelde orderbedrag, hoe vaak een bezoeker terugkeert en of er later ook nog bestellingen worden geplaatst. Het volgende kan namelijk gebeuren:
- Advertentiecampagne A heeft een conversie van 4% en een gemiddelde orderwaarde van 25 euro
Advertentiecampagne B heeft een conversie van 1% en een gemiddelde orderwaarde van 130 euro
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:
Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips
Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Ik waardeer beide reacties echt, maar het interpreteren van de resultaten van
de campagnes en daarop baseren met welke we verder gaan is echt niet het probleem.
De reden dat ik op dit moment niet zeker ben is omdat we pas enkele conversies uit
de nieuwe productadvertenties hebben gehaald, veel te weinig om conclusies op te baseren.
Door de vele extra uitleg in de eerste post was dit wellicht ook niet duidelijk wat nu de kern van mijn probleem is, dus bij deze:
Het lijkt voor mij zo dat hoe minder ik bied per advertentie klik, hoe meer advertentie kliks er nodig zijn om 1 url klik te krijgen. Hebben anderen dit effect ook bemerkt? Aan de advertentie wijzig ik hierbij niks, enkel het bod.
de campagnes en daarop baseren met welke we verder gaan is echt niet het probleem.
De reden dat ik op dit moment niet zeker ben is omdat we pas enkele conversies uit
de nieuwe productadvertenties hebben gehaald, veel te weinig om conclusies op te baseren.
Door de vele extra uitleg in de eerste post was dit wellicht ook niet duidelijk wat nu de kern van mijn probleem is, dus bij deze:
Het lijkt voor mij zo dat hoe minder ik bied per advertentie klik, hoe meer advertentie kliks er nodig zijn om 1 url klik te krijgen. Hebben anderen dit effect ook bemerkt? Aan de advertentie wijzig ik hierbij niks, enkel het bod.
6Je kunt die hypothese toch toetsen door tijdelijk het dubbele te bieden? Als je denkt een trend te zien wanneer je het bod stapsgewijs verlaagt, zou je immers het tegenovergestelde moeten zien wanneer je het verhoogt.DoubleDave schreef:Het lijkt voor mij zo dat hoe minder ik bied per advertentie klik, hoe meer advertentie kliks er nodig zijn om 1 url klik te krijgen. Hebben anderen dit effect ook bemerkt? Aan de advertentie wijzig ik hierbij niks, enkel het bod.
7Ook dit is een effect wat niet raar is. Wanneer je bod lager wordt, kom je op een lagere positie. Dan hou je dus vooral de shoppers over. Immers enkel de diehard shoppers zullen 5 pagina's of zelfs meer door scrollen. Dat zijn dan meestal nog prijskopers ook. Dus dat het aantal clicks naar de website naar verhouding dan omlaag gaat, is natuurlijk niet raar. Dat werkt ook zo met Adwords. Als ik mijn CPC verlaag, gaat me CPS niet omlaag, maar op een bepaald punt zelfs omhoog. Het is juist de uitdaging om daar de balans in te vinden.