Online groothandel start zelf een webwinkel

1
Beste webwinkeleigenaren,

Geregeld doe ik inkopen bij een groothandel die ook online een groothandel hebben. Nu hebben zij ineens naast hun groothandel website een eigen webshop geopend voor particulieren. Via de website van de groothandel linken ze door naar deze webshop.

Nu is het zo dat ze voor hun groothandel webshop ook SEO zijn gaan toepassen en gebruiken nu de productnamen welke de winkeliers gebruiken die bij hun inkopen. Als mensen nu de producten googlen komen ze bij deze groothandel terecht. Hiervandaan worden ze nu doorgelinkt naar hun eigen webshop voor particulieren.

Op zich voor hun omzet misschien wel goed, maar hetgeen waar ik mee zit is dat zij de producten die ik bij hun inkoop voor zowat dumpprijzen aanbieden op hun website voor particulieren.

Is dat toegestaan als je een groothandel bent? Producten die ik voor zegmaar €5,50 exclusief btw bij hun inkoop verkopen zij zelf nu aan particulieren voor €9,95 inclusief (!) verzendkosten.

Als ik dit product voor deze prijs zou moeten verkopen dan geef ik dat dus gratis weg. Persoonlijk vind ik dat zij de markt van hun eigen klanten kapot maken.

Hoor graag jullie mening.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

2
Helemaal met je mee eens, erg vervelend. Als groothandel zou je het zelf niet eens willen, zo maak je je eigen klanten kapot.

Het lijkt me wel erg moeilijk hier iets tegen te doen. Toch zou je eens dit kunnen doornemen:
http://www.oneerlijkeconcurrentie.nl/pa ... ntie-.html
Groothandelsbedrijven die rechtstreeks aan de consument verkopen
(Zelfbedienings)groothandels zijn er niet voor de eindconsument, maar voor tussenverkoop. Slechts diegene die als ondernemer ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen gebruikmaken van een groothandel. Op vertoon van het KvK-nummer kan een pasje worden verkregen waarmee inkopen kunnen worden gedaan ten behoeve van de onderneming. Het tonen van het pasje en (eventueel) legitimatie is een vereiste bij de groothandel. Helaas vindt dat lang niet altijd plaats. Sterker nog, er is een trend zichtbaar waarbij de groothandel zich steeds vaker op de eindconsument richt. Voorbeelden van verkoop door groothandels zijn:

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

3
Neem contact op met de leverancier en bespreek dit direct met die partij. Wellicht zijn ze zich niet eens bewust van de situatie. Zelf een vergelijkbare situatie gehad waar na een gesprek de verkoopprijzen zijn aangepast aan mijn eigen prijzen.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

4
@RicardoV

Bedankt voor deze link, deze is best interessant voor mijn situatie.

@Rudy

Wij hebben al eerder aangegeven dat de concurrentie met onze producten steeds groter wordt en bijna niet meer haalbaar is met onze inkoopsprijzen. Toen zijn ze voor ons omlaag gegaan in de prijs. Nu ze zelf direct zijn gaan verkopen aan de consument kunnen wij niet eens meer concurreren. Deze situatie weer uitgelegd maar nog geen reactie ontvangen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

5
Ik denk dat het weinig zin heeft om te klagen, maar dat het de hoogste tijd is om creatief te worden.

en ook aan de andere kant. Als jou webshop heel groot word, ga je ook de groothandel overslaan en zelf proberen bij de bron in te kopen. Dit hoort gewoon bij het ondernemen.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

7
@vampirelord

Daar heb je wel een punt. Door deze actie zijn we ook wakker geschud en zijn we aan het onderhandelen met andere leveranciers en zelfs offertes vanuit het buitenland gaan aanvragen.

Maar hetgeen wat ik wil weten is of deze wijze van handelen door de groothandel zomaar mag.

Gelukkig zijn wij niet geheel afhankelijk van deze groothandel maar het voelt gewoon als een mes in de rug.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

8
chndr schreef: Maar hetgeen wat ik wil weten is of deze wijze van handelen door de groothandel zomaar mag.
Zomaar mag dat gewoon.

Alleen als er een contract zou zijn waarin vermeld staat dat die wijze van handelen niet mag kan je ze daarop aanspreken.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

10
In mijn branche zijn er steeds meer webwinkels die een groothandel starten en andersom. In de praktijk heb ik er weinig last van. Als de klant eenmaal aan het bestellen is, bestelt hij in het algemeen gelijk alles wat hij nodig heeft. Er zijn maar weinig klanten die echt voor elk product bij elke webshop gaat shoppen.
Ik kan me voorstellen dat dat anders is als je duurdere producten verkoopt.

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

11
Misschien heb ik wel een heel scheef beeld hier. Ik weet immers ook niet welke branche het om gaat. Maar je hebt het over 5,50 exc (6.65 inc) en 9,95 verkoop prijs. Dat is een marge van ~33%. Volgens mij is dat voor een webshop geen gek marge. Vervolgens heb je het over 'gratis weg geven'. Nogmaals, ik ken de branche niet. Misschien hebben jullie in jullie branche wel 30% advertentie kosten als norm. Maar in mijn branche is ~33% iets, wat stenen winkels nog niet eens halen aan marge op verkoop.

Zelf redeneer ik dan ook zo, als een groothandel ook aan consumenten verkoopt, heb ik daar weinig bezwaar op. Als ze maar wel voor consumenten prijzen aan de consument verkopen, zodat jij als detaillist ook nog wat over kan houden.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

12
chndr schreef:Als ik de link http://www.oneerlijkeconcurrentie.nl lees die Ricardo had gegeven komt het toch redelijk in de buurt van oneerlijke concurrentie.
Daar zou ik héél voorzichtig mee zijn. Het enige objectieve criterium dat deze site voor dit geval noemt, is: “Wanneer een groothandel rechtstreeks verkoopt aan de consument is deze in strijd met de bestemmingsplanvoorschriften.” En dat is nu precies het argument waarmee webwinkels voortdurend om de oren worden geslagen...

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

14
Even nog wat toe te voegen.

De groothandel waar ik het dus over heb heeft op de website van hun groothandel een kvk nummer. Onder dit nummer staan ze alleen ingeschreven als groothandel. Vanaf deze website linken ze door naar de website waar ze nu direct aan de consument verkopen.

Nu is er op deze website helemaal geen kvk-nummer te vinden. In de footer wel een copyright by "groothandelsnaam".

Als je alleen als groothandel ingeschreven staat mag je dan direct aan de consument verkopen?

Ik maak me nu niet meer druk maar ben gewoon nog nieuwsgierig..

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

16
chndr schreef: Wij hebben al eerder aangegeven dat de concurrentie met onze producten steeds groter wordt en bijna niet meer haalbaar is met onze inkoopsprijzen. Toen zijn ze voor ons omlaag gegaan in de prijs. Nu ze zelf direct zijn gaan verkopen aan de consument kunnen wij niet eens meer concurreren. Deze situatie weer uitgelegd maar nog geen reactie ontvangen.
Misschien moet je ze bellen, of beter, langs gaan :).

Re: Online groothandel start zelf een webwinkel

17
Tanya schreef:Misschien moet je ze bellen, of beter, langs gaan :).
Of voordat je belt en langsgaat zelf véél méér verkopen en dus méér inkopen. Klagen is namelijk véél makkelijker als je recht van spreken hebt.

Bedenk dat een groothandel de stap naar detailhandel zelden zomaar zal zetten. Dat detailhandel de aangesloten detaillisten buiten spel zet, begrijpt een groothandel ook. Zo'n keuze zal niet lichtzinnig zijn genomen en is waarschijnlijk ingegeven door één ding: tegenvallende resultaten van de detaillisten.