Benzine kosten

1
Hallo,

Ik heb een kleine webwinkel.

Omdat ik zelf geen auto heb gebruik ik af en toe de auto van mijn ouders om pakketjes weg te brengen.

Dit kost natuurlijk benzine / afschrijving ect. Kan ik deze kosten toch uitkeren aan mijn ouders? En als kosten op de winst en verlies rekening zetten?

Re: Benzine kosten

2
Krijg je een rekening van je ouders voor de huur?

Het makkelijkste is om de auto als van jezelf te beschouwen, en jezelf 19 cent per kilometer te rekenen. Die rekening van 19 cent per kilometer, kun je in dat geval maandelijks in je boekhouding stoppen, met uiteraard een korte toelichting van elk ritje, gemaakte kilometers, en reden van de rit.
Nu op mijn weblogs:

4
Zou het niet voldoende zijn als zijn ouders hem een "factuur" (tussen haakjes, want het is natuurlijk geen BTW factuur) geven met daarop kosten gespecificeerd voor gemaakte kilometers, benzine en dergelijk? Hij koopt dan de dienst "auto lenen" van zijn ouders.
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Wouter Hol schreef:Zou het niet voldoende zijn als zijn ouders hem een "factuur" (tussen haakjes, want het is natuurlijk geen BTW factuur) geven met daarop kosten gespecificeerd voor gemaakte kilometers, benzine en dergelijk? Hij koopt dan de dienst "auto lenen" van zijn ouders.
Haha, en dan meteen ook je kamer huren bij je ouders als bedrijfsruimte :D

Ik denk niet dat de Belastingdienst dat goedkeurt. Die constructie leent zich voor belastingontduiking als je familie bijvoorbeeld € 80 autohuur per dag toeschuift en die vervolgens als bedrijfskosten aftrekt. Bovendien zouden je ouders dan weer inkomstenbelasting moeten betalen over de ontvangen "huurpenningen" en dan is het slechts schuiven met potjes.
StoreCore.io

9
Ward schreef:Ik denk niet dat de Belastingdienst dat goedkeurt.
Dat is de vraag natuurlijk. Met die bedrijfsruimte gaat het niet lukken (eisen lukken je nooit) maar hierbij denk ik dat het realistisch is om te zeggen dat het in het grijze gebied valt, en je met bewijsjes van de ritjes, er wel mee weg komt. Je mag met je ouders best zaken doen.
Nu op mijn weblogs:

10
Dat is wel zo, maar iets tot "grijs gebied" verklaren schreeuwt bijna om en oordeel van de rechter.

Je ouders mogen je ook niet een uurloon van € 1.500 uitkeren om het schenkingsrecht en erfrecht te omzeilen. Maar welk uurtarief dan wel redelijk is, staat nergens in het belastingrecht.
StoreCore.io