Goedemorgen,
ik ben bezig met het opzetten van een ondernemingsplan. Ik loop al heel lang met plannen om een webwinkel te starten en wil me er nu serieus mee bezig houden. Ook om misschien te moeten accepteren dat het niet gaat lukken, ook al wil het nog zo graag. Overigens heb ik een jaar uitgetrokken om dit daadwerkelijk goed uit te schrijven.
Er komen een aantal vragen bij me op, bij het opstellen van het ondernemingsplan (het kleine stukje wat ik nog maar gedaan heb).
- Ik wil eigen afbeeldingen hebben/gebruiken, maar die niet zelf maken. Dat kan ik op dit moment nog niet. Hoe werkt het om voorlopig een illustrator in te schakelen en te betalen voor exclusief gebruik? Kan dit, hoe is de financiële constructie en wat zijn ongeveer prijzen voor dit soort diensten? Ik google al rond, maar kan nog niets vinden. Misschien gebruik ik verkeerde zoektermen.
- Ik wil onder andere producten verkopen die anderen maken (duh!). Ik zit te twijfelen of ik dat zelf eerst in zal kopen (met groter risico) of alleen foto's krijg en de maker dit laat versturen. Ik zou dit dan met een contract willen doen om mijn eigen risico uit te sluiten. Hoe pak ik dit aan? Is dit verstandig? Wat zou eventuele commissie zijn?
- Wat kost het ongeveer om een huisstijl te laten ontwerpen (dus webshopuiterlijk én briefpapier ed)? Ik heb een offerte aangevraagd en daar werd 1000 euro ex btw gevraagd. Is dit een normale/reële prijs?
- Hoe bepaal je je look en feel van de website? Is dat onderbuikgevoel? Wat zijn trends? Ik heb het over kleurgebruik, maar ook natuurlijk over de indeling zelf.
- Ik wil een cursus bedrijfsbeheer gaan doen. Alleen komt de planning van de komende cursus in de buurt me absoluut niet uit. Ik wil dit eventueel zelf gaan doen. Is dat zinvol (omdat ik wel een examen wil gaan doen)? Iemand die daar een mening over heeft?
Re: Allerlei vragen vanuit ondernemingsplan
2Dat is echt wel heel lang! Denk dat dan je offertes niet meer geldig zijn! Je kunt trouwens al prima starten terwijl je plan nog niet af is. Beetje afhankelijk van hoe zeker je van je zaak bent.Naamalingebruik schreef: Overigens heb ik een jaar uitgetrokken om dit daadwerkelijk goed uit te schrijven.
Ja dat kan. Kosten kunnen erg verschillend zijn dus begin niet gelijk met de duurste want de kans is zeer groot dat je tzt toch gaat willen wisselen van afbeeldingen. Overigens is illustreren meestal flink duurder dan een werkelijke (bewerkte) fotos omdat het meestal tijdsintensiever is.Naamalingebruik schreef: Hoe werkt het om voorlopig een illustrator in te schakelen en te betalen voor exclusief gebruik? Kan dit, hoe is de financiële constructie en wat zijn ongeveer prijzen voor dit soort diensten?
Je twijfelt over fulfilment of dropshipping? Want daarbij is het risico niet uitsluitbaar. Jij bent altijd eerste aanspreekpunt voor de consument (als je tenminste b2c-transacties hebt).Naamalingebruik schreef: - Ik wil onder andere producten verkopen die anderen maken (duh!). Ik zit te twijfelen of ik dat zelf eerst in zal kopen (met groter risico) of alleen foto's krijg en de maker dit laat versturen. Ik zou dit dan met een contract willen doen om mijn eigen risico uit te sluiten.
Dat is niet duur, maar er zijn hiervoor heel veel aanbieders. Soms bieden studenten het aan voor 100 euro, en krijg je gewoon een willekeurig logo met wat schetsen en kleurcodes. Het zijn dus niet de kosten waar je alleen op let, maar ook professionaliteit. Vraag eens wat ze exact leveren en maak toch eens kennis met ze?Naamalingebruik schreef: - Wat kost het ongeveer om een huisstijl te laten ontwerpen (dus webshopuiterlijk én briefpapier ed)? Ik heb een offerte aangevraagd en daar werd 1000 euro ex btw gevraagd.
Smaak en ondernemerschap! Wat vind jij mooi, wat denk jij dat de klant mooi vindt, en wat blijkt te werken? Meestal verandert de website wekelijks, omdat ook de markt wekelijks werkt. Een website van enkele jaren oud 'kan echt niet meer'.Naamalingebruik schreef: - Hoe bepaal je je look en feel van de website?
Als je het zelf doet, zorg dan voor goede sluitende software en besteed salarisadministratie (als je mensen in dienst neemt) of jaarlijks even een controle van de inkomstenbelasting, toch wel uit.Naamalingebruik schreef: - Ik wil een cursus bedrijfsbeheer gaan doen. Alleen komt de planning van de komende cursus in de buurt me absoluut niet uit. Ik wil dit eventueel zelf gaan doen. Is dat zinvol?
Nu op mijn weblogs:
3Ik besef dat mijn offertes dan waarschijnlijk niet meer geldig zijn. Het is ook met name een haalbaarheidsstudie en ik heb sowieso een lening erbij nodig om te starten. Het moet dus sowieso wel gedegen in elkaar zitten en mocht het inderdaad mogelijk lijken zijn, dan kan ik alsnog nieuwe offertes aanvragen. Ik ga er vanuit dat dan niet ál te veel scheelt.Dirkjan schreef:Dat is echt wel heel lang! Denk dat dan je offertes niet meer geldig zijn! Je kunt trouwens al prima starten terwijl je plan nog niet af is. Beetje afhankelijk van hoe zeker je van je zaak bent.Naamalingebruik schreef: Overigens heb ik een jaar uitgetrokken om dit daadwerkelijk goed uit te schrijven.
Het gaat me echt om afbeeldingen, niet om foto's. Ik wil die afbeeldingen verkopen in pakketjes. (Lang verhaal)Dirkjan schreef:Ja dat kan. Kosten kunnen erg verschillend zijn dus begin niet gelijk met de duurste want de kans is zeer groot dat je tzt toch gaat willen wisselen van afbeeldingen. Overigens is illustreren meestal flink duurder dan een werkelijke (bewerkte) fotos omdat het meestal tijdsintensiever is.Naamalingebruik schreef: Hoe werkt het om voorlopig een illustrator in te schakelen en te betalen voor exclusief gebruik? Kan dit, hoe is de financiële constructie en wat zijn ongeveer prijzen voor dit soort diensten?
Ja, ik zocht de juiste termen! Ik sta in dubio of het risico van het vooraf kopen (fulfilment) dan opweegt tegenover de dropshipping. En, vergeten te vragen, wat is dan een gebruikelijke commissie (bij drophipping)? Het gaat om handgemaakte producten.Dirkjan schreef:Je twijfelt over fulfilment of dropshipping? Want daarbij is het risico niet uitsluitbaar. Jij bent altijd eerste aanspreekpunt voor de consument (als je tenminste b2c-transacties hebt).Naamalingebruik schreef: - Ik wil onder andere producten verkopen die anderen maken (duh!). Ik zit te twijfelen of ik dat zelf eerst in zal kopen (met groter risico) of alleen foto's krijg en de maker dit laat versturen. Ik zou dit dan met een contract willen doen om mijn eigen risico uit te sluiten.
Ik heb al veel werk van ze gezien en denk dat ze mooie dingen maken. Ook communicatie gaat erg snel, dus mijn onderbuikgevoel is wel positief.Dirkjan schreef:Dat is niet duur, maar er zijn hiervoor heel veel aanbieders. Soms bieden studenten het aan voor 100 euro, en krijg je gewoon een willekeurig logo met wat schetsen en kleurcodes. Het zijn dus niet de kosten waar je alleen op let, maar ook professionaliteit. Vraag eens wat ze exact leveren en maak toch eens kennis met ze?Naamalingebruik schreef: - Wat kost het ongeveer om een huisstijl te laten ontwerpen (dus webshopuiterlijk én briefpapier ed)? Ik heb een offerte aangevraagd en daar werd 1000 euro ex btw gevraagd.
Een website verandert wekelijks? Ook van uiterlijk of alleen details?Dirkjan schreef:Smaak en ondernemerschap! Wat vind jij mooi, wat denk jij dat de klant mooi vindt, en wat blijkt te werken? Meestal verandert de website wekelijks, omdat ook de markt wekelijks werkt. Een website van enkele jaren oud 'kan echt niet meer'.Naamalingebruik schreef: - Hoe bepaal je je look en feel van de website?
Ik ga sowieso een accountant inschakelen voor controle oid. Ik weet niet goed wat handig is (driemaandelijks of zo) en wat dat kost.Dirkjan schreef:Als je het zelf doet, zorg dan voor goede sluitende software en besteed salarisadministratie (als je mensen in dienst neemt) of jaarlijks even een controle van de inkomstenbelasting, toch wel uit.Naamalingebruik schreef: - Ik wil een cursus bedrijfsbeheer gaan doen. Alleen komt de planning van de komende cursus in de buurt me absoluut niet uit. Ik wil dit eventueel zelf gaan doen. Is dat zinvol?
Dank je wel voor je inhoudelijke reactie.
4De eerste vraag die bij mij omhoog komt;
Ben je een ondernemer?
Uit je antwoorden zie ik ook een hoop twijfel en onzekerheid naar boven komen. De "ik zie wel hoe het komt" mentaliteit is ook niet goed, maar je moet wel durven om knopen door te hakken, beslissingen te nemen zonder er eerst een weekje voor te gaan zitten of je product x nu voor €29.94 of €29.95 verkoopt. Uiteindelijk kost teveel nadenken je geld
. Zoek eens op internet naar "ondernemer" kijk wat er naar boven komt.
Ik ben het met Dirkjan eens, een paar jaar is wel erg lang.
Wat wil je gaan verkopen? Een huisstijl ed zou ik eerst door een studentje laten doen. Hiervoor zijn online wel websites waar ze wedstrijden aanbieden. Jij zegt "ik wil een logo, dit en dit wil ik, de prijs is €xx,xx". Er komen zeker mooie resultaten uit, ik zou zeggen probeer het eens
. Zit er niks tussen wat je wel aanspreekt? Laat je de wedstrijd verlengen/schorsen. (dit scheelt je een hoop kosten)
Wat voor risico zou je willen uitsluiten bij je dropshipper? De consument komt bij jouw, jij bent verantwoordelijk dat de consument zijn product krijgt. Tevens kun je niet zien wat er opgestuurd wordt (het kan wel rotzooi zijn met een mooie foto). Ik ben een voorstander van eigen voorraad.
Kijk eens naar grote webshops, bol.com/wehkamp/Zalando... Kijk wat zei doen/hebben gedaan. Je webshop kan bijvoorbeeld ook meegaan met de seizoenen, kijk eens naar stenen winkels wat dezen doen met kerst/pasen etc. Maar voor de rest, maak het zoals jij het mooi vindt. Ik neem meningen/tips van anderen wel in conclaaf, maar mijn eigen mening telt.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Frits
Ben je een ondernemer?
Uit je antwoorden zie ik ook een hoop twijfel en onzekerheid naar boven komen. De "ik zie wel hoe het komt" mentaliteit is ook niet goed, maar je moet wel durven om knopen door te hakken, beslissingen te nemen zonder er eerst een weekje voor te gaan zitten of je product x nu voor €29.94 of €29.95 verkoopt. Uiteindelijk kost teveel nadenken je geld

Ik ben het met Dirkjan eens, een paar jaar is wel erg lang.
Wat wil je gaan verkopen? Een huisstijl ed zou ik eerst door een studentje laten doen. Hiervoor zijn online wel websites waar ze wedstrijden aanbieden. Jij zegt "ik wil een logo, dit en dit wil ik, de prijs is €xx,xx". Er komen zeker mooie resultaten uit, ik zou zeggen probeer het eens

Wat voor risico zou je willen uitsluiten bij je dropshipper? De consument komt bij jouw, jij bent verantwoordelijk dat de consument zijn product krijgt. Tevens kun je niet zien wat er opgestuurd wordt (het kan wel rotzooi zijn met een mooie foto). Ik ben een voorstander van eigen voorraad.
Kijk eens naar grote webshops, bol.com/wehkamp/Zalando... Kijk wat zei doen/hebben gedaan. Je webshop kan bijvoorbeeld ook meegaan met de seizoenen, kijk eens naar stenen winkels wat dezen doen met kerst/pasen etc. Maar voor de rest, maak het zoals jij het mooi vindt. Ik neem meningen/tips van anderen wel in conclaaf, maar mijn eigen mening telt.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Frits
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!