van ondernemer naar hobby verkoper.

1
wellicht een wat vreemde titel maar mijn situatie is het volgende: ik ben in 2008 gestart als ondernemer omdat ik van mijn hobby mijn werk wilde maken. Ik maak handgemaakte kinderkamer aankleding, geborduurde (kraam) kadootjes en nog veel meer. Nu heb ik de afgelopen jaren hard geprobeerd om er iets van te maken maar door tijdgebrek (werk, sport en kinderen) is me dat niet gelukt. Het bleef bij incidenteel verkopen, vaak via advertenties op marktplaats. Nu ben ik sinds begin dit jaar begonnen met een 2 nieuwe banen in de sport waar ik het enorm naar mijn zin heb maar waarbij ik veel onregelmatig moet werken, dit zorgt ervoor dat ik veel minder tijd heb voor mijn webwinkels. Ik heb er dus onlangs voor gekozen om te stoppen als ondernemer, in ieder geval totdat ik wellicht weer meer ruimte krijg, bijvoorbeeld als de kinderen straks wat groter zijn. Ik heb me dus uitgeschreven bij de KvK, de belastingdienst en het HBD zijn inmiddels ook op de hoogte.
Maar nu dus het volgende, ik vind het naaien zo leuk dat ik het wel graag wil blijven doen, alleen ik kan moeilijk alles voor mezelf houden, vooral de babyspulletjes vind ik ontzettend leuk om te doen, alleen mijn zoontje is inmiddels 3 dus ik heb er niets meer aan. Om mij heen heb ik ook niet zoveel baby's meer dus zou ik die spulletjes toch nog graag willen verkopen, via mijn website of eventueel marktplaats. Ik hoef er niet veel aan te verdienen, dat deed ik sowieso al niet, ik haalde de materiaalkosten er altijd wel uit maar de arbeid niet, echt winst had ik dan dus eigenlijk al niet, dat wordt niet anders. Maar mag ik nou mijn webshop gewoon behouden zoals hij was? Met als enige verschil dat er dus geen kvk nummer meer op staat? In eerste instantie wilde ik er een blog van maken waar ik dan de producten nog wel kan tonen en mensen die geïnteresseerd zijn dat aan kunnen geven. Maar als ik mijn webshop gedeelte uit zet valt heel mijn site om en ik heb niet genoeg kennis om dat zelf te herstellen. En de site is eigenlijk pas sinds een half jaar zoals ik hem wilde en nog niet eens alle producten stonden er op. Ik weet dat er diverse shops zijn die zonder KvK producten aanbieden maar ik wil wel eerlijk bezig zijn.

Ik hoop dat ik hier een duidelijk antwoord kan krijgen.

met vriendelijke groet,

Linda

Re: van ondernemer naar hobby verkoper.

4
Ja, dat kan dan weer wel. Een blog, of site met producten, waarbij je linkt naar Marktplaats en het daar te koop zet. De wet is een beetje vreemd in deze want natuurlijk worden die verschillende mediums niet in de wet vernoemd. Maar de 'wet-uitvoerders' denken over het algemeen dat de klant bij een marktplaatsverkoop mag verwachten dat er ook een particulier achter kan zitten.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Als je als hobby leuke dingen maakt en op een blog laat zien (of webwinkeltje) dan kan je dat gewoon daar verkopen. Je moet dingen ook niet moeilijker maken dan het is.
Je moet de inkomsten wel bij overige inkomsten bij de belasting opgeven. En zolang het een paar tientjes winst is ligt niemand daar wakker van.
Hoeveel hobbyisten zijn zonder wat te vragen zo al jaren bezig en zonder problemen.
Niet roepen, ze doen het maar het mag niet. Als je de belasting opbelt met deze vraag is het geen probleem en kvk vindt het ook geen probleem.

6
PaulG schreef:Niet roepen, ze doen het maar het mag niet. Als je de belasting opbelt met deze vraag is het geen probleem en kvk vindt het ook geen probleem.
Het mag niet. Als je het vraagt bij de KVK of Belastingdienst dan zeggen ze dat het niet mag. Je moet ingeschreven zijn. Dat het in dit geval zeker wordt gedoogd/geaccepteerd lijkt de vragensteller in de eerste vraag zelf ook al te beseffen maar die vraagt specifiek naar de regelgeving en die is vrij duidelijk in dit geval. Een KVK is bij een webwinkel officieel verplicht.
Nu op mijn weblogs:

7
Het is niet allemaal heel duidelijk maar twee dingen zijn er al waardoor ze niet als onderneming hoeft te werken met een webshop.
Ze haalt de 15 uur per week niet en de omzet is ontzettend laag. Deze twee worden al bij de kvk en de belastingdienst gehanteerd om geen ondernemer maar hobbyist te zijn.

8
Dat gaat iets verder

of je nu 10/40 uur werk speelt even geen rol mede dankzij de "overige' verplichtingen.

Als je online goederen verkoopt dan heb je een "webwinkel"
het feit dat je KVK moet hebben is niet alleen dat maar ook de verplichting om deze informatie te tonen.

Dat je voor de belasting als hobby word beschouwd is dan ten tweede.. (de omzet kan zelfs zolaag zijn dat je btw vrijgesteld word, en dan kun je zelf ook geen btw terug vorderen)
kvk zul je echter nodig hebben.
daar is de wet zeer duidelijk in en word op zowel kvk sites als overheidsites aangegeven.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.