[seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op webshop

1
Beste mede webshop-eigenaars en ervaringsdeskundigen.

Mijn webwinkel staat nu een 3-tal weken on-line.

Heb deze shop zelf gebouwd op basis van WSB.nl en geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de uiteindelijke eindklant : senioren. Vandaar geen flashy kleuren of animaties, duidelijk en groot lettertype, makkelijke navigatie (hoop ik toch), geen account inschrijving en dergelijke meer.

Nu mijn vraag, zie ik bepaalde dingen over het hoofd, of is het volgens jullie te basic en te eenvoudig?
Graag jullie oprechte opinie, alle opbouwende commentaar zal in overweging genomen worden.

Het gaat om volgende url http://www.seniorenalarmen.be

Alvast bedankt om even over mijn schouder mee te kijken want als je er zo lang zelf mee bezig bent zie je de onvolmaaktheden of zelf grove fouten niet meer.

Groeten, Tony

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

2
Ik vraag me alleen af waarom je denk dat de klanten senioren zijn.
Dit soort dingen willen senioren helemaal niet. De kinderen kopen het en vertellen aan hun ouder dat ze het moeten gebruiken. Meestal wanneer het al een keer bijna fout ging.

Toen ik de site opende dacht ik trouwens dat ik op een datingsite kwam door de grote foto!

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

3
Bedankt Paul voor je reactie.

Inderdaad is een moeilijke want zoals je zegt zullen het waarschijnlijk jongeren zijn die moeten bestellen voor de ouderen. Denkt echter wel dat ouderen ook actief op zoek gaan op internet.

Wat betreft die foto en de datingsite, zal ik inderdaad bekijken, misschien niet als eerste foto laten verschijnen. In elk geval bedankt voor de feedback en prettig weekend.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

5
Hey Ricardo thx om even mee te kijken.

Begrijp je punt maar dit is voor mensen die niet in een verzorgings tehuis verblijven en dus dikwijls alleen thuis zitten in hun oude dag.

Hoop althans dat er vraag naar is, weet ik trouwens wel zeker want zit al een aantal jaar in deze sector, niet via internet weliswaar. Dit medium is voor mij totaal nieuw vandaar de vraag naar jullie mening in verband met de webwinkel.

Grtz Tony

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

6
Persoonlijk vind ik de navigatie niet goed. Je gebruikt een HTML List als navigatie, maar vervolgens met een berg CSS probeer je het min of meer als tabel weer te geven. Dat faalt. Als ik in mijn browser kijk, is de rechterkant van de navigatie niet aanklikbaar. Terwijl het aan de 'lijnen' wel zo lijkt.

Anders uitgelegd, binnen de zwarte lijnen van PANIEKKNOP EN LOKALISATIE 'IN ONE is niet alles knop.

Je kan als je iets wilt weer geven als een tabel, beter gewoon een tabel in HTML gebruiken. Dat komt er vaak beter uit en vereist minder CSS.

Daarbij geef je aan geen animaties te gebruiken, omdat dit onduidelijk zou zijn. Persoonlijk denk ik, dat animaties juist de website duidelijker kunnen maken. Elementen waar je op kunt klikken, op de navigatie na, herken je nu enkel aan een andere cursor. Dat is wel een beetje een gemiste kans vind ik. Als je duidelijkheid wilt, laat dan ook met mouseover effecten duidelijk zien, waar je op kunt klikken.

Tot slot snap ik inderdaad ook niet helemaal de foto's op de hoofd pagina.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

7
Gelijk op je link geklikt: eerste wat me opvalt is dat ik een foto zie van een man die een jong kindje meelokt; apart.

Je wil dit voor ouderen; denk jij dat die snappen wat gsm modem is?
Wellicht dat je meter kunt omschrijven wat het doet, niet hoe het werkt.

Het gaat om de beleving; de rest maakt geen bal uit.

Wanneer ik doorklik op gms -> paniek en lokalisatie dan wordt het duidelijker.
Wel apart dat je zo op angst inspeelt; dan hoef ik eigenlijk al niet meer.
Maak er wat meer lol in; m'n ouders hebben ook zo'n ding maar niet met als eerste gedacht 'paniek'..

In je bestelproces zou ik de actieknoppen groter maken, zoals 'winkel verder' en 'afrekenen'

Succes!
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

8
NOP Webdesign schreef:Persoonlijk vind ik de navigatie niet goed. Je gebruikt een HTML List als navigatie, maar vervolgens met een berg CSS probeer je het min of meer als tabel weer te geven. Dat faalt. Als ik in mijn browser kijk, is de rechterkant van de navigatie niet aanklikbaar. Terwijl het aan de 'lijnen' wel zo lijkt.

Anders uitgelegd, binnen de zwarte lijnen van PANIEKKNOP EN LOKALISATIE 'IN ONE is niet alles knop.

Je kan als je iets wilt weer geven als een tabel, beter gewoon een tabel in HTML gebruiken. Dat komt er vaak beter uit en vereist minder CSS.
Onzin, zoveel CSS wordt hier niet gebruikt. Het heel gebruikelijk om html lijsten voor navigatie te gebruiken, vooral omdat dit ook semantisch goed werkt. Ik vind het heel vreemd om de cellen van een tabel als knoppen te gebruiken, bovendien is daarmee het 'is niet alles knop' probleem dat je noemt niet automatisch opgelost. Beter is dan nog om het semantisch een lijst te laten zijn en het op te maken als een tabel (display: table;).

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

9
Jan, bedankt voor je reactie.

Wat betreft de foto van de oudere en de jonge hand vraag ik me af hoe andere mensen dit bekijken. Ik bedoel het als "zorgzaamheid", "niet alleen zijn". Indien meerdere mensen dit verkeerd interpreteren zal ik die inderdaad moeten vervangen. Graag jullie reactie.

Wat betreft de paniek die je terug vindt in de site, wel heb lang gezocht maar kan geen andere herkenbare benaming vinden dan "paniekknop". Suggesties uiteraard welkom.

Grtz Tony
http://www.seniorenalarmen.be

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

10
andere herkenbare benaming voor paniekknop
alarmknop
waarschuwingsknop

De eerste foto die ik zag vond ik niets en die er nu staat helemaal niet.
Kun je niet beter een gevallen oudere plaatsen met de knop is zijn hand. Of andere situaties dat de knop van pas kan komen.

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

11
Ewout schreef:
NOP Webdesign schreef:Persoonlijk vind ik de navigatie niet goed. Je gebruikt een HTML List als navigatie, maar vervolgens met een berg CSS probeer je het min of meer als tabel weer te geven. Dat faalt. Als ik in mijn browser kijk, is de rechterkant van de navigatie niet aanklikbaar. Terwijl het aan de 'lijnen' wel zo lijkt.

Anders uitgelegd, binnen de zwarte lijnen van PANIEKKNOP EN LOKALISATIE 'IN ONE is niet alles knop.

Je kan als je iets wilt weer geven als een tabel, beter gewoon een tabel in HTML gebruiken. Dat komt er vaak beter uit en vereist minder CSS.
Onzin, zoveel CSS wordt hier niet gebruikt. Het heel gebruikelijk om html lijsten voor navigatie te gebruiken, vooral omdat dit ook semantisch goed werkt. Ik vind het heel vreemd om de cellen van een tabel als knoppen te gebruiken, bovendien is daarmee het 'is niet alles knop' probleem dat je noemt niet automatisch opgelost. Beter is dan nog om het semantisch een lijst te laten zijn en het op te maken als een tabel (display: table;).
Een list met CSS ombouwen tot table heb ik eigenlijk maar 1 reactie op:

http://caniuse.com/css-table
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

12
Ok bedankt aan diegenen die al even gereageerd hebben. Wat betreft de foto's volg ik jullie wel, ik wou een sfeer oproepen maar is waarschijnlijk zijn doel voorbij geschoten.

Heb dit aangepast, vind dit zelf directer, maar ook harder. wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt.

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

13
NOP Webdesign schreef: Je kan als je iets wilt weer geven als een tabel, beter gewoon een tabel in HTML gebruiken. Dat komt er vaak beter uit en vereist minder CSS.
Ben je nou serieus advies aan het geven om tabellen voor layout te gebruiken??? We leven niet meer in 1999.
Als je dan toch een oplossing wilt bieden zeg 'm dan dat ie de links in de li even breed maakt als de li (eventueel de breedte van de li's verdelen over de breedte van de site).

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

14
Shark schreef:
NOP Webdesign schreef: Je kan als je iets wilt weer geven als een tabel, beter gewoon een tabel in HTML gebruiken. Dat komt er vaak beter uit en vereist minder CSS.
Ben je nou serieus advies aan het geven om tabellen voor layout te gebruiken??? We leven niet meer in 1999.
Als je dan toch een oplossing wilt bieden zeg 'm dan dat ie de links in de li even breed maakt als de li (eventueel de breedte van de li's verdelen over de breedte van de site).
Ik zou mij als beheerder van dit forum nu persoonlijk aangevallen voelen. Dit hele forum is opgebouwd uit tabellen.

Tabellen in je lay-out gebruiken is niets mis mee. Dat doen zoveel websites. Ook grotere... Frames zijn 1999. Tabellen niet.

Als je iets wilt weergeven als een tabel, maak je er toch een tabel van... In deze lay-out wordt duidelijk getracht een balk als navigatie te gebruiken over de gehele breedte en dan opgesplitst in cellen die de knoppen zijn. Dat is gewoon een school voorbeeld van een tabel met 1 rij. Het is meer 1999 om dan via een omweg te proberen het zo weer te geven. Zoals ik met de eerdere link wilde laten zien. Als je probeert andere elementen als een tabel weer te geven, is dat niet compatibel voor alle browsers. Sowieso niet voor IE7.

In dit geval is een table gewoon de meest efficiënte manier van de knoppen netjes over de hele breedte krijgen.

Andere oplossing zou zijn om de knoppen bewust niet over de hele breedte te doen. Dat doen tegenwoordig de meeste webshops. Gewoon de knoppen links uitlijnen en niet de hele breedte benutten zou ook een nette oplossing zijn. Maar dan ook duidelijk een rechter border bij de laatste knop. Is dat voor jou dan 2013 genoeg?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Graag uw eerlijke reacties op volgende webshop

15
NOP Webdesign schreef: Ik zou mij als beheerder van dit forum nu persoonlijk aangevallen voelen. Dit hele forum is opgebouwd uit tabellen.
Dat moeten ze zelf weten, daarmee maakt geen verschil in het feit dat het 'bad practise' is.
NOP Webdesign schreef: Tabellen in je lay-out gebruiken is niets mis mee. Dat doen zoveel websites. Ook grotere... Frames zijn 1999. Tabellen niet.
Tabellen gebruiken voor tabulaire data is niks mis mee, voor layout echter wel: het klopt semantisch niet. Dat veel sites het doen wil niks zeggen: er staat een hoop rommel op het internet.
http://www.hotdesign.com/seybold/
http://phrogz.net/css/WhyTablesAreBadForLayout.html
NOP Webdesign schreef: Als je iets wilt weergeven als een tabel, maak je er toch een tabel van...
Als het tabulaire dat is wel dwz. definitie/waardes.
NOP Webdesign schreef: In deze lay-out wordt duidelijk getracht een balk als navigatie te gebruiken over de gehele breedte en dan opgesplitst in cellen die de knoppen zijn. Dat is gewoon een school voorbeeld van een tabel met 1 rij.
D'r is een groot verschil tussen semantiek en visuele presentatie. Een goede webbouwer weet dit verschil. Precies hetzelfde effect is prima op een semantisch correcte manier weer te geven en dan zonder display: table-cell.
NOP Webdesign schreef: Het is meer 1999 om dan via een omweg te proberen het zo weer te geven. Zoals ik met de eerdere link wilde laten zien. Als je probeert andere elementen als een tabel weer te geven, is dat niet compatibel voor alle browsers. Sowieso niet voor IE7.
Ik raad het gebruik van display:table-cell ook af. Dat is alleen bedoeld als noodgreep en hier helemaal niet nodig.
NOP Webdesign schreef: In dit geval is een table gewoon de meest efficiënte manier van de knoppen netjes over de hele breedte krijgen.
Dat is het niet en ik vind het zonde als dit soort advies gegeven wordt (hoe goed bedoeld ook). Veel zgn programmeurs en amateur webbouwers denken in termen van 'het werkt toch?/ziet er goed uit'. D'r zitten echter een hoop aspecten aan front-end development waarvoor studie/ervaring en je kennis blijven bijstellen nodig is.
NOP Webdesign schreef: Andere oplossing zou zijn om de knoppen bewust niet over de hele breedte te doen. Dat doen tegenwoordig de meeste webshops. Gewoon de knoppen links uitlijnen en niet de hele breedte benutten zou ook een nette oplossing zijn. Maar dan ook duidelijk een rechter border bij de laatste knop. Is dat voor jou dan 2013 genoeg?
Ik vind heel het ontwerp niet zo 2013, maar dat terzijde. Verder is dat prima advies.

Re: [seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op websh

17
Tnollet schreef:Mensen kunnen jullie het houden bij advies en commentaar op men webwinkel en geen persoonlijk welles-nietes spelletje spelen aub.

Alvast bedankt voor alle nuttige comments tot nog toe.

Tony
Sorry dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik hoop alleen dat het wel in het belang van je webwinkel is dat sommige adviezen kritisch door anderen bekeken worden.

Re: [seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op websh

18
Toch ga ik nog even een beetje off-topic door, sorry! Ik ben hier namelijk wel serieus benieuwd naar... Daarbij kan dit wel nuttig zijn om te weten voor de beoogde lay-out van seniorenalarmen.be

Ik gaf aan, dat een regel met een variabel aantal knoppen met een variabele breedte netjes de hele breedte laten benutten op internet eigenlijk alleen mogelijk is met een table of display table.

Daar op krijg ik de volgende reactie:

D'r is een groot verschil tussen semantiek en visuele presentatie. Een goede webbouwer weet dit verschil. Precies hetzelfde effect is prima op een semantisch correcte manier weer te geven en dan zonder display: table-cell.

Vertel mij dan maar hoe je dit voor elkaar krijgt zonder display table en de daarbij 'bevriende' table-cell en table-row te gebruiken.

Dus een rij knoppen, met een van te voren onbekend aantal knoppen in de breedte die de gezamelijk de hele breedte benutten... Ik ben benieuwd...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: [seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op websh

19
Er is nooit gezegd dat het een van te voren onbekend aantal is. Iedere oplossing werkt dan ook maar voor een beperkt aantal knoppen; ook het gebruik van een tabel levert problemen op als de totale tekst van de menu items in lengte breder wordt dan de site. En zelfs dan (als het wel past) is het gebruik van display:table-cell of javascript beter voor de semantiek (bij display:table-cell kun je voor ie < 8 kun je een css expression gebruiken). De laatste oplossing die je aandraagt (knoppen niet over de hele breedte) is niet voor niets waarom dat het meest gebruikt is. Als je de illusie van gehele breedte wilt wekken, dan kun je weer beter de li's centreren waarbij je wat ruimte links en rechts overhoudt.

Re: [seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op websh

21
Volgens het artikel:

http://www.456bereastreet.com/archive/2 ... n_readers/

Is in de praktijk display table, table-cell, table-row etc heel vaak semantisch hetzelfde als gewoon table gebruiken... Dus dan krijg je enkel dat met css tables het incomatible is met oudere browsers. Screenreaders zien het even goed als echte table meestal....
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: [seniorenalarmen.be] Graag uw eerlijke reacties op websh

23
Inderdaad, er over ophouden! Goed plan!

Laten we er op houden, dat we allebei onze mening hebben en de waarheid in het midden zit. Zelf gebruik ik zo min mogelijk tables en dat soort elementen. Maar voor sommige zaken als ik het cross browser compatible wil hebben, doe ik het toch. Dat is misschien 'veroudert' maar dat is IE7 sowieso.. En helaas wordt dat toch nog steeds gebruikt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!