Lurkster stelt zich voor ;)

1
Hallo allemaal!

Na een tijdje lurken is het hoog tijd om mezelf eens netjes voor te stellen ... Mijn echte naam is Marti en ik ben hier terecht gekomen toen mijn idee om een webshop te beginnen vaste vormen begon aan te nemen. Laat ik dus maar beginnen met jullie bedanken voor dit forum! Ik hoop nog veel te leren hier, en (op termijn) andere mensen te kunnen helpen.

Wat info over mijn persoontje: over een paar weken vier ik mijn 41 verjaardag (yikes!), ik ben moeder van een zoon van bijna 18 en woon in Nijmegen. Mijn grootste hobby is watersport: ik ben een echt bootjesmens. Zelf heb ik een zeilboot, maar op een motorboot voel ik me net zo thuis. Als het maar drijft ;)

Een paar jaar geleden heb ik de stap gemaakt van loonslaaf naar ZZP'er en (lang verhaal kort) nu dus een webshop. Hoe dat zo gekomen is? Deze maand is het 3 jaar geleden dat mijn vader overleed aan de gevolgen van huidkanker. Zoiets zet je wel aan het denken, en ik kwam er achter dat ik eigenlijk helemaal niet veel wist over huidkanker en de oorzaken daarvan.

Het balletje is gaan rollen en het eindresultaat is een webshop in UV kleding; ook doe ik mijn best om voorlichting te geven. Inmiddels weet ik namelijk ook dat ons gezin niet alleen stond in al zijn onwetendheid, wat dat betreft lopen we in Nederland hopeloos achter qua voorlichting :?

Na héél veel twijfel en pakketten uittesten ben ik uitgekomen op WordPress (wat ik al jaren enthousiast gebruik) en WooCommerce. De site draait voorlopig op shared hosting; als het allemaal groot gaat groeien zal dat wellicht anders moeten, maar voorlopig is het goed zo.

Op dit moment staan er 215 artikelen in de shop, vrijwel allemaal met attributen als kleur en maat. De belangrijkste plugins die ik heb draaien zijn (behalve WooCommerce zelf dus) Online Backup for WordPress, All in One SEO Pack, WP Smush.it en WP Super Cache.

Voor de betalingen heb ik gekozen voor Sisow, alleen het achteraf betalen is nog niet op orde door een probleempje met de plugin en de (in mijn ogen) toch wat omslachtige en vooral voor ook kostbare werkwijze. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit.

Begin juni heb ik een 'soft launch' gedaan: de shop is open maar nog niet hard gepromoot; juni is wat dat betreft natuurlijk een beetje een ongelukkige maand voor een shop in UV kleding. Er zijn echter altijd veel meer redenen te bedenken om iets níet te doen dan om de stap te nemen, dus ben ik gewoon open gegaan. Een rustige start heeft natuurlijk ook zijn voordelen.

Oeps, lang verhaal geworden, laat ik het hier maar bij houden ;)
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Lurkster stelt zich voor ;)

3
Mooie website! Ziet er professioneel en betrouwbaar uit.

Op onze webwinkel (ook WooCommerce) hadden we het zelfde probleem met achteraf betalen. Ik had een plugin gekocht die ons de mogelijkheid zou moeten bieden om Rembours aan te bieden, maar dat werkte helaas niet. Na wat over en weer gemail heeft de ontwikkelaar van de plugin een custom versie gemaakt voor mij die deze functionaliteit wel heeft.

Als je meer info wil geef ik die graag via PM.

Veel succes, er zal hopelijk een drukke tijd aanbreken nu de weersverwachtingen beter worden!
Quattrociocchi, producent van oa Olivastro, De Beste Biologische Olijfolie ter Wereld, volgens Flos Olei! http://www.quattrociocchi-olie.nl

4
Dank voor de leuke reacties!

Voor nu heb ik het achteraf betalen maar opgelost met digitale accept-giro's. Niet ideaal, maar rembours is erg kostbaar (vind ik) en biedt de klant geen enkele zekerheid; ik kan bij wijze van spreken een oude lap opsturen, de klant ziet dat pas na betaling. Voordeel is weer dat ik wel zeker weet dat ik mijn geld netjes krijg.

Sisow biedt eCare aan, maar dat is nogal een gedoe (en er zit een foutje in de plug-in). Niet echt klant vriendelijk, maar wel fijner voor de verkoper omdat je zeker weet dat je je geld krijgt. Want dat is natuurlijk het grote risico bij achteraf betalen ...

Ik heb besloten om de maximale aanbetaling van 50% te vragen, ik ga er maar van uit dat de echte wanbetalers ook niet willen aanbetalen. Mijn risico is dan 50% van de orderwaarde, nog steeds veel vind ik, maar we zullen eens zien hoe het loopt. In elk geval is 50/50 wel een eerlijke verdeling ;)
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Achteraf betaling gewoon niet aanbieden als je dat niet wilt. Ik bied het ook niet aan en ga dat ook niet doen in de toekomst.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

6
Dat zou een oplossing zijn, ware het niet dat je als webshop een klant niet mag dwingen meer dan 50% aan te betalen. Door alleen iDeal e.d. aan te bieden ben je in overtreding van die wet ...

Ik kan ook wel begrijpen dat niet iedereen even gemakkelijk iDeal gebruikt; er is een wildgroei aan webshops en niet elke shop gaat even netjes om met zijn klanten. Wat dat betreft is het wel goed dat mensen wat voorzichtig zijn.

Eén van mijn USP's -eigenlijk de belangrijkste- is de service: ik behandel mijn klanten zoals ik zelf ook graag behandeld wil worden: persoonlijk, snel en vriendelijk. Daar hoort me aan alle regels en wetten houden bij, wat mij betreft, en achteraf betalen zeker ook.

Zelf koop ik ook zelden tot nooit iets bij webshops die zich niet aan alle wetten & regels houden, zou een beetje raar zijn als ik dat vervolgens wel van mijn eigen klanten zou verwachten ;)

7
Er zijn zo ontzettend veel webwinkels die alles aan hun laars lappen. En die worden ook niet aangepakt. Bovendien is deze 'wet' verre van eerlijk. Je mag bij fysieke winkels ook niet de winkel verlaten zonder betaald te hebben. Waarom worden wij dan wel verplicht de klant wel met het product de 'virtuele' winkel te mogen verlaten.

Het is je eigen webwinkel en je moet het helemaal zelf beslissen. Maar ik ga je uit ervaring vertellen dan je hiermee de minder eerlijke medemens gaat aantrekken. Die weten precies dat ze toch niet aan te pakken zijn en komen gratis bij je shoppen. Calculeer dit nu maar alsvast in in je verkoopprijs.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

8
Dat andere shops de regels aan hun laars lappen is al erg genoeg, voor mij geen reden om hetzelfde te gaan doen ;) Ik vind het een lastige regel en ben er al met al ook niet erg blij mee, maar ik kan hem wel goed begrijpen.
Anders gezegd: als klant kan ik me er goed in vinden, als shophouder zie ik een extra risico dat ik moet zien af te dekken / beperken.

Je vergelijk met de stenen winkel gaat niet helemaal op vind ik; als ik naar winkel X in de stad ga dan kan ik de kleding zien, voelen en passen. Bij een webshop mis je dat, terwijl het zeker bij kleding niet onbelangrijk is. Dus pas je thuis, en in dat opzicht is een aanbetaling van 50% zo gek nog niet.

9
Dat is het retourrecht. Dat is weer een ander verhaal.

Maar ook hierbij heb ik mijn twijfels. Als je als online kledingwinkel geen retouren wil accepteren vind ik nog steeds je goed recht. Al schiet je dan jezelf in je voet want niemand gaat dan bij je bestelling.

Maar het retourrecht geld voor alles (op een enkele uitzondering na dan). Ook bij bv een koffiezet apparaat of een wasmachine. In de winkel mag je ook geen wasje draaien of een kopje koffie zetten. Maar zodra je webwinkel bent mag dat opeens wel? Zit jij met een product met gebruikerssporen die je niet meer kan verkopen.

Ik heb overigens een retourrecht van 14 dagen. Maar ik heb zelf besloten om dit te handteren. Voor mij is het ook geen probleem. Een beeld kan bekeken worden en weer netjes terug in de verpakking gezet worden.

Bedenk wel dat als je je product duurder maakt je andere mensen 'straft' voor de oneerlijke mensen. Misschien loop je er zelfs verkopen door mis.

Natuurlijk je eigen keuze. Ik probeer je allees een beetje te 'waarschuwen' voor de evt ellende die dit met zich mee kan brengen