Inkoopovereenkomst

1
Sluiten jullie voor je website per leverancier inkoopovereenkomsten? En zo ja wie stelt de overeenkomst in zo'n geval dan op? Ik ben op zoek naar een inkoop overeenkomst die ik kan gebruiken voor mijn leveranciers. Ik heb iets dergelijks al gezien bij de Kamer van Koophandel, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een wat compacter formaat waar alleen de belangrijkste dingen op vermeld staan.

Heeft er iemand misschien een kale template die hij/zij ter beschikking wilt stellen? Openbaar of via prive bericht? Ik gebruik dit puur als voorbeeld om vervolgens zelf aan de slag te gaan. Het zou mij enorm helpen!

Re: Inkoopovereenkomst

4
Ik heb een tijd bij een van de grootste webwinkels van Nederland gewerkt en ik weet dat ze daar altijd werkten met contracten waarin stond bijvoorbeeld:
- Duur overeenkomst
- Exclusiviteit recht
- Recht van retour (wanneer je de voorraad niet kunt verkopen bv.)
- Retour procedure bij schade / reperaties etc.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een simpel voorbeeld van een dergelijk contract. Sluiten jullie nooit contracten af met leveranciers?
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Omdat het een van de grootste webwinkels was hebben ze waarschijnlijk wat extra macht gehad.

Met recht van retour bedoel je consignatie?
Een van mijn leveranciers heeft het hier wel eens over gehad maar ben daar (nog) niet op in gegaan. Hiervoor zal inderdaad een contract worden opgesteld maar dan vanuit de leverancier.

Exclusiviteit kan je wellicht afdwingen als grote speler.
Bij besprekingen voor de import van een "onbekend" merk vraag ik wel bescherming inderdaad.
Vanuit China krijg je die zo, maar of het wat waard is ... ;)

RMA procedure... Tja, als ik goederen binnen krijg en daar zit schade op dan bel of e-mail ik en krijg ik een credit. Als ik iets direct doorverkoop en het gaat kapot dan krijg ik meestal na melding ook wederom een credit. Dit ligt echt aan de branche waarin je zit denk ik.

6
dborneman schreef:Ik heb een tijd bij een van de grootste webwinkels van Nederland gewerkt en ik weet dat ze daar altijd werkten met contracten waarin stond bijvoorbeeld:
- Duur overeenkomst
- Exclusiviteit recht
- Recht van retour (wanneer je de voorraad niet kunt verkopen bv.)
- Retour procedure bij schade / reperaties etc.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een simpel voorbeeld van een dergelijk contract. Sluiten jullie nooit contracten af met leveranciers?
Je noemt het zelf al.
Je zet er dus de juridische naam van beide organisaties en handtekeningen. De duur van de overeenkomst, vaak één jaar.

Eventueel exclusief recht om bepaalde productlijnen of merken te verkopen, al lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk en onmogelijk om van te voren vast te leggen. Jij en je leveranciers weten bijvoorbeeld niet wat voor nieuwe producten er over 6 maanden komen. De exclusiviteit van een merk krijg je ook niet zomaar, tenzij je een BCC bent of Mediamarkt.

Recht van retour bepaal je uiteraard. Maar dat hoeft niet direct een retourzending te worden die vergoed wordt voor de inkoopprijs, je kan ook denken aan het omruilen van oude voorraad voor nieuwe sku's.

En een RMA procedure en regeling mag uiteraard niet ontbreken.

Je kan nog kortingen vastleggen, bijvoorbeeld zoveel % korting over alle inkoop of omzet.

7
Hebben goede leveranciers niet gewoon zelf hun voorwaarden al opgesteld? Als je dan om wat voor reden dan ook samen afspreekt daarvan af te wijken, zet je toch alleen dat gedeelte zwart op wit?

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik wel bekend ben met inkoop voorwaarden, maar verbaas me er altijd over. Fox International doet hier bijvoorbeeld ook aan. Die zeggen dan gewoon keihard van te voren 'We betalen de factuur pas, als je de inkoop overeenkomst ingevuld en ondertekend hebt.'

Bij Fox International begreep ik het nog wel, want daarbij is de inkoop overeenkomst meer een verklaring dan een overeenkomst. Als in, je moet het een en ander verklaren, zodat zij corruptie uit kunnen sluiten. Er staan dan dus onderwerpen in als 'ondergetekende verklaard geen familie / vrienden te hebben binnen de organisatie van Fox International'. Dat soort punten gaan dus wel verder dan de standaard leveringsvoorwaarden...

In het kort zou ik dus zeggen, vraag de leverancier om zijn / haar voorwaarden. Als je dan andere wensen hebt, kun je altijd nog een losse inkoop overeenkomst opstellen. Lijkt me toch handiger?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

8
Misschien moeten we beginnen met een vraag. In de regel zijn wet- en regelgeving voldoende en anders hebben we altijd nog de algemene voorwaarden van de verkoper. Waarom moet een webwinkel dan met élke leverancier een aparte inkoopovereenkomst sluiten? Dat is een uitzonderlijke situatie... en daar zal dan een uitzonderlijke reden voor bestaan.

Daarmee is de vraag dus: wat wil jij zelf per leverancier vastleggen in een individuele inkoopovereenkomst?