Ik maak voor mijn webshop gebruik van Magento en onlangs zag ik voor mijn webshop een leuke toevoeging namelijk een follow up e-mail extensie. Wanneer iemand zijn bestelling niet af maakt krijgt de betreffende klant een e-mail en hierin kan je dan bijvoorbeeld automatisch kortingscoupons meesturen.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre dit gebruikt mag worden in Nederland. Kun je dit zo maar doen of wordt dit gezien als spam? Ik wil de module ook gebruiken om mensen die een bestelling reeds hebben geplaatst met vooruitbetaling een herinnering te sturen elke X dagen dat de betaling nog niet ontvangen is.
Re: Follow up e-mails
2Tuurlijk mag je een betalingsherinnering sturen als de klant nog niet betaald heeft.dborneman schreef:Ik maak voor mijn webshop gebruik van Magento en onlangs zag ik voor mijn webshop een leuke toevoeging namelijk een follow up e-mail extensie. Wanneer iemand zijn bestelling niet af maakt krijgt de betreffende klant een e-mail en hierin kan je dan bijvoorbeeld automatisch kortingscoupons meesturen.
Nu vraag ik me af tot in hoeverre dit gebruikt mag worden in Nederland. Kun je dit zo maar doen of wordt dit gezien als spam? Ik wil de module ook gebruiken om mensen die een bestelling reeds hebben geplaatst met vooruitbetaling een herinnering te sturen elke X dagen dat de betaling nog niet ontvangen is.
Sterker nog, als mensen eens een product/dienst bij je besteld heeft mag je een mail sturen. Dat wordt wettelijk niet als Spam gezien. Maar dus alleen dan. Als je nog nooit zaken met de klant gedaan hebt mag het dus niet.
Of bedoel je dat de klant het alleen in zijn winkelmand heeft maar de order nog niet geplaatst heeft? Ik zou het niet doen. Ik kreeg laatst een mailtje van een bedrijf waar ik alleen iets in de winkelmand had liggen en ik vond het erg opdringerig. Maar dat lag ook een beetje aan de toon in de e-mail zelf. Of het mag onder de spam wet weet ik eigenlijk niet, maar heel veel grote bedrijven doen het. En die worden ook niet op de vingers getikt. Je zou het er op kunnen wagen maar of het werkt... Mij zou je kwijt zijn als klant. Ik weet namelijk zelf ook wel dat ik het in mijn winkelmandje gestopt heb.
Je kan een kortingscoupon meesturen maar of dat op lange termijn werkt... Ik zou zodra ik erachter kom dat ik bij laat betalen een kortingsbon krijg ga ik altijd te laat betalen. Ik vind dat dat de waarde van je product ook omlaag haalt. Bovendien waarom betaald de klant laat? Als het om de prijs zo gaan zouden ze de bestelling niet eens geplaatst hebben toch?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
3Ik denk er eigenlijk net zo over als Varaantje. Ik heb het ook 1x eens meegemaakt en dacht wat is dit? Als ik de bestelling verder af had willen maken en lukte niet, had ik wel gemaild en anders had ik gewoon bestelling afgemaakt en betaald.
Ik was tussendoor gewoon ergens anders goedkoper tegen gekomen en heb het daar besteld. Zoiets gebruiken voor mensen die achteraf betalen en nog steeds niet betaald hebben vind ik wel een goed idee. Dan gaat zoiets automatisch, i.p.v. dat je het inplant om erachter aan te gaan.
Ik was tussendoor gewoon ergens anders goedkoper tegen gekomen en heb het daar besteld. Zoiets gebruiken voor mensen die achteraf betalen en nog steeds niet betaald hebben vind ik wel een goed idee. Dan gaat zoiets automatisch, i.p.v. dat je het inplant om erachter aan te gaan.
4Bol stuurt ook een mailtje als je nog iets in je mandje hebt zonder het te bestellen. Ik vind het persoonlijk niet vervelend. Het is zelfs wel eens handig om een geheugensteuntje te hebben ('Oh ja, dat wilde ik ook nog hebben') waarna ik het alsnog bestelde. Ik denk dat het heel erg aan de toon van de e-mail ligt. En natuurlijk hoeveel je er krijgt. Als je maar mails blijft ontvangen, net zo lang tot je je mandje leeg hebt gemaakt dan wordt je daar wel zat van ja..
Een after-sales mail is mijns inziens wel een goed idee! Ik ga het zelf ook doen. Ik heb gezien dat het goed kan werken bij een kleding winkel. Mensen hadden iets besteld, en kregen een aantal dagen/weken later eenmalig een mail met bijpassende accessoires. Dat leverde behoorlijk wat bestellingen op.
Een after-sales mail is mijns inziens wel een goed idee! Ik ga het zelf ook doen. Ik heb gezien dat het goed kan werken bij een kleding winkel. Mensen hadden iets besteld, en kregen een aantal dagen/weken later eenmalig een mail met bijpassende accessoires. Dat leverde behoorlijk wat bestellingen op.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!