Anti-cookie klanten

1
Ik kreeg vandaag onderstaande e-mail. Dit is niet de eerste keer dat ik zo'n reactie krijg.
Ik wil bij u een .... bestellen maar door het verplicht stellen cookies te accepteren, kom ik niet verder omdat het cookies inschakelen element niet muteerbaar is. Jammer.
Hoe gaan jullie daarmee om? Ik gebruik weinig cookies in mijn webshop, maar Magento heeft sowieso cookies nodig om goed te kunnen functioneren.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Anti-cookie klanten

2
Nou standaard heb je er weinig last van, maar heb je de "verplichte" cookiebar aanstaan waarbij mensen op moeten klikken om akkoord te gaan met de cookies? Zodat ze dus kunnen shoppen?

3
Wat bedoelt een klant hiermee?
kom ik niet verder omdat het cookies inschakelen element niet muteerbaar is
Hebben ze dan gewoon cookies plaatsen in de browser uitstaan? Dan komt er ook geen knop voor inschakelen en kunnen ze niet bestellen.

4
Als je kijkt op Bol.com presenteren ze uitsluitend een mededeling met de tekst "Wij gebruiken cookies om het winkelen bij bol.com gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies.".

Er worden dus direct cookies geplaatst. Zo lang (een van) de grootste webwinkel(s) in Nederland op deze wijze werkt, kunnen wij kleine jongens het voorbeeld gerust volgen. Mocht er gehandhaafd worden, dan zijn die toch eerst aan de beurt. Ik doe zelfs helemaal niets met een cookie melding, ook niet zoals Bol.com het doet.

Natuurlijk is het niet volgens de regels, maar de politiek heeft zelf al aangegeven dat deze regels niet werkbaar zijn. Mijn persoonlijke hoofdreden is het gebrek aan kloppende statistieken als alles volgens de regels moet. "Je zet een winkelverkoper toch ook niet met blinddoek achter de toonbank?".
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Dat bol.com iets goed of fout doet, is nooit zo'n overtuigend argument. Er zijn minstens twee argumenten veel sterker:

• Voor functionele cookies, bijvoorbeeld de inhoud van het winkelwagentje, heb je geen cookiewaarschuwing en al helemaal geen cookietoestemming nodig. Functioneert het winkelwagentje niet zonder cookie, dan mag je zonder toestemming een cookie zetten.

• Je kunt statistieken bijhouden zonder cookies. En ook zonder data te lekken naar een Google bijvoorbeeld. Dat is dus een keuze van de webwinkelier.

Bij dat laatste zouden sommigen best wat langer stil mogen staan, want Google Analytics is niet zaligmakend. Je bent ergens een uitzonderlijk slechte verkoper als je aan de voordeur al zegt: “U bent hier niet welkom, want ik kan u niet meten.”

6
Nee en mensen die het niet begrijpen gaan in ene zo'n wet invoeren, hier in NL wordt het nog strenger gemaakt (ook Engeland), terwijl een persoon die zo zwaar op zijn privacy zit het zelf wel kan regelen.

Denk je dat al die pop-ups, bars etc over cookies zo leuk zijn? Ik verwijder nog wel eens mijn cookies en andere zooi van mijn pc en kan je weer aan de gang om als je op een site komt het te accepteren.

Maar hier gaat het er nu om dat volgens klanten de winkel dus niet goed werkt vanwege cookies.

7
Ward schreef:Je kunt statistieken bijhouden zonder cookies. En ook zonder data te lekken naar een Google bijvoorbeeld. Dat is dus een keuze van de webwinkelier.
Zou je daar wat meer informatie over kunnen geven? Ik ben niet getrouwd met Google Analytics, maar heb geen idee welke optie net zo compleet is én ook nog eens zonder cookie werkt.

8
Zyra schreef:Nou standaard heb je er weinig last van, maar heb je de "verplichte" cookiebar aanstaan waarbij mensen op moeten klikken om akkoord te gaan met de cookies? Zodat ze dus kunnen shoppen?
Nee, die cookiebar heb ik niet aanstaan. Dat kan nog meer potentiële klanten wegjagen.

In mijn webshop is de cookiebar niet nodig, omdat er geen toestemming hoeft te worden gevraagd voor cookies die niet privacygevoelig zijn.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

9
Rudy schreef:
Ward schreef:Je kunt statistieken bijhouden zonder cookies. En ook zonder data te lekken naar een Google bijvoorbeeld. Dat is dus een keuze van de webwinkelier.
Zou je daar wat meer informatie over kunnen geven? Ik ben niet getrouwd met Google Analytics, maar heb geen idee welke optie net zo compleet is én ook nog eens zonder cookie werkt.
kijk dan eerst even naar je hosting provider. Webservers zoals Apache loggen praktisch elke hit en het is relatief eenvoudig (goedkoop) om die serverlogs te presenteren in de vorm van statistieken.

Als vooral het cookie van Google Analytics in de weg zit, kun je Analytics server-side gaan draaien: https://code.google.com/p/php-ga/

11
Cookies van Magento zelf, welke door je eigen website is geplaatst, hoeft je geen toestemming voor te vragen. (Als deze functioneel zijn (Denk aan winkelwagen e.d.)

Cookies van Derde partijen (Daisycon, Tradedoubler, Google Adwords?, andere statistieken programma's) Moet je toestemming voor vragen. Hebt je hier niks van op je website, hoeft je dus geen melding te plaatsen.

In mijn browser (Opera) heb ik cookies van derde partijen uitgeschakeld, want die hoeven niks van mij te weten (De PostNL website doet het om die reden bij mij ook niet, die blijft vragen of ik cookies toe wil staan.)

Het valt mij wel op dat de meeste websites, terwijl ze vragen of ze cookies mogen plaatsen van derde partijen, wel gewoon cookies willen plaatsen. Ik heb daarvoor de plugin Ghostery geinstalleerd in mijn browser. Erg interessant als je nu eens wilt weten welke cookies er nu allemaal worden neergezet.