Wij sinds kort gestart met een webwinkel. Op dit moment nemen wij de verzendkosten voor eigen rekening. Oftewel de verzendkosten worden niet doorberekend in de verkoopprijs, maar gaat ten kostte van de winstmarge. Geen probleem, aangezien wij dit naast onze werkzaamheden vanuit loondienstverband doen.
Het voor eigen rekening nemen van verzendkosten is goed te doen bij de grotere en duurdere producten. Bij kleine en goedkopere producten wordt dat lastig. De winstmarge in euro’s is klein. Door de verzendkosten voor eigen rekening te nemen, moeten wij geld toeleggen. Wij kunnen dan wel een deel van de verzendkosten verwerken in de verkoopprijs, maar dan verzend je eigenlijk niet meer gratis.
De vraag is wat wij het beste kunnen doen. Ik zit zelf te denken aan verzendkosten in rekening brengen en vanaf een X-bedrag niet meer. Nu komt het lastige. De producten worden geleverd door middel van dropshipping. De groothandel levert dus rechtstreeks bij de klant. Wat als een klant 2 producten besteld die achter de schermen bij 2 groothandels worden besteld en dus door 2 groothandels worden geleverd. Beide groothandels zullen dus de dropshippingskosten in rekening brengen. Is het dan gebruikelijk of verstandig om deze kosten in rekening te brengen bij de klant al dan niet met een maximum?
Ik hoop dat jullie hier ervaringen mee hebben.
Re: Doorberekenen van verzendkosten igv meerdere leverancier
2Gratis bestaat ook niet, maar dat begrijpen veel consumenten niet helemaal. Een betere omschrijving voor "Gratis verzending" is dan eigenlijk "Inclusief verzendkosten", maar "Gratis" klinkt gewoon beter.rwekking schreef:Wij kunnen dan wel een deel van de verzendkosten verwerken in de verkoopprijs, maar dan verzend je eigenlijk niet meer gratis.
Nee, je kan een klant niet twee keer verzendkosten rekenen omdat jij voor een constructie hebt gekozen die anders niet rendabel is. Ik vraag mij ook af of klanten hier uberhaupt "intrappen" indien je zou besluiten het wel door te voeren.rwekking schreef:Is het dan gebruikelijk of verstandig om deze kosten in rekening te brengen bij de klant al dan niet met een maximum?
3Bedankt voor jouw reactie. Het is verder zeker niet de intentie om dubbele kosten in rekening te brengen. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo spannend is. De meeste klanten houden het bij 1 artikel en mocht een klant toch meerdere artikelen van verschillende leveranciers bestellen, dan is het eventuele verlies beperkt tot een paar euro, that's part of the job.
Maar goed, ik ben ook wel benieuwd of andere webwinkeliers hier tegenaan lopen. Dus tips zijn altijd welkom.
Maar goed, ik ben ook wel benieuwd of andere webwinkeliers hier tegenaan lopen. Dus tips zijn altijd welkom.
4Omdat je de verzendkosten al "voor eigen rekening neemt", heb je feitelijk de verzendkosten al verwerkt in de verkoopprijs. Je hebt dat blijkbaar alleen niet voldoende gedaan, als je er geld op moet toeleggen en dat een probleem vindt.rwekking schreef:Door de verzendkosten voor eigen rekening te nemen, moeten wij geld toeleggen. Wij kunnen dan wel een deel van de verzendkosten verwerken in de verkoopprijs, maar dan verzend je eigenlijk niet meer gratis.
Als je geen aparte verzendkosten in rekening brengt bij de klant, dan verzend je per definitie "gratis" in de beleving van de klant. Dat je je goedkopere producten duurder moet maken om te zorgen dat je er geen verlies op maakt, doet niets af aan het feit dat de klant denkt dat hij "gratis verzending" krijgt.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5En dat je 2 dropshippingsleveranciers kiest is ook in calculeren als de klant wel meerdere producten besteld en is het duidelijk dat het dropshipping is bij jullie? Bedoel ik zou het raar vinden om van 1 webshop, 1 bestelling 2 pakketjes de volgende dag te ontvangen bijvoorbeeld.
6Zyra, Bijv. Bol.com doet hetzelfde. Daar ook wel eens 2 pakketjes ontvangen vanuit 1 bestelling. Ook worden wasmachines bijvoorbeeld uit een ander distributiecentrum getoverd dan de boeken.
7Of nog extremer; ik heb vroeger eens 4 cd's besteld bij een webwinkel en die kwamen in 4 enveloppen, tegelijkertijd, aan.
8Ja en zo kan je nog wel even door blijven gaan. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en ook niet bij Bol.com, waarschijnlijk omdat ik andere producten bestel.DannyvdM schreef:Zyra, Bijv. Bol.com doet hetzelfde. Daar ook wel eens 2 pakketjes ontvangen vanuit 1 bestelling. Ook worden wasmachines bijvoorbeeld uit een ander distributiecentrum getoverd dan de boeken.
Denk eventjes na met dit dropshipverhaal, ik als klant zou iets hebben van oh waar komt dit nou vandaan? Zelfde shop, 2 verschillende labels, kon niet in 1 doos? Dit komt nog wel eens op fora en andere sites voor en veel mensen noemen dit ook verspilling. Veel klanten verwachten niet dat het dropshipping is tenzij het duidelijk gecommuniceerd wordt op de site en mensen weten waar ze aan toe zijn.
En daarbij ook de verspilling dat soms 1 of 2 kleine producten in hele grote verzenddozen worden verzonden, dat kan ook gewoon niet, maar gebeurd wel. Maar euh geen probleem hoor, doe het op die manier, ik wil alleen duidelijk maken dat niet altijd iedereen maar 1 product zal bestellen en niet iedereen het voor lief neemt als ze 1x bestellen en 2 dozen krijgen de volgende dag van dezelfde webshop, omdat het van 2 verschillende leveranciers vandaan komt.
9Dat doet mij bijna denken aan een verkoper op Bol.com.Wouter Hol schreef:Of nog extremer; ik heb vroeger eens 4 cd's besteld bij een webwinkel en die kwamen in 4 enveloppen, tegelijkertijd, aan.
10Nope, was een gerenommeerde shop in NL. Bestaat nu overigens niet meer. Zoals reeds gezegd, shops als BOL.com hebben meerdere distributiecentra vanuit waar hun producten verzonden worden dus als je een bestelling met diverse soorten producten plaatst is de kans groot dat je meerdere dozen/enveloppen krijgt.
Maar we raken wat offtopic. Maar als je wilt een nieuw topic over hoe om te gaan met meercolli zendingen vanaf meerdere magazijnen en/of verspilling van verpakkingsmateriaal.
Logistiek technisch gezien doe je dat als webwinkel juist wel en bij grote webwinkels (formaat Amazon) is dat de enig werkbare manier. Gestandaardiseerde afmetingen, zo min mogelijk verschillende afmetingen dozen. Stuk efficiënter en sneller in te pakken, past altijd precies op een pallet; is veel goedkoper dan tientallen verschillende dozen met verschillende afmetingen.Zyra schreef:En daarbij ook de verspilling dat soms 1 of 2 kleine producten in hele grote verzenddozen worden verzonden, dat kan ook gewoon niet, maar gebeurd wel.
Maar we raken wat offtopic. Maar als je wilt een nieuw topic over hoe om te gaan met meercolli zendingen vanaf meerdere magazijnen en/of verspilling van verpakkingsmateriaal.

11Dat is toch niet offtopic? Meer colli leiden tot meer dozen, meer zendingen en meer verzendkosten.Wouter Hol schreef:Maar we raken wat offtopic. Maar als je wilt een nieuw topic over hoe om te gaan met meercolli zendingen vanaf meerdere magazijnen en/of verspilling van verpakkingsmateriaal.
Even concreet: ik zou het probleem pas oplossen als het een probleem is geworden.
Andere leveranciers hebben een ander assortiment, waardoor de kans op gemengde bestellingen afneemt. De kosten van twee zendingen moet je bovendien afzetten tegen de baten: het enige alternatief is zelf voorraden van beide leveranciers aanhouden, wat andere soorten kosten met zich meebrengt.
12Ik was wat onduidelijk inderdaad; ik doelde met name op verspilling van verpakkingsmateriaal vanwege te grote dozen of onnodig meerdere dozen.Ward schreef:Dat is toch niet offtopic? Meer colli leiden tot meer dozen, meer zendingen en meer verzendkosten.Wouter Hol schreef:Maar we raken wat offtopic. Maar als je wilt een nieuw topic over hoe om te gaan met meercolli zendingen vanaf meerdere magazijnen en/of verspilling van verpakkingsmateriaal.