Hoe houden jullie je voorraad bij?

1
Hallo allemaal,

Ik wil jullie graag vragen hoe jullie omgaan met voorraadbeheer. Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een concept(onderdeel van een schoolopdracht). Hopelijk wordt het levensvatbaar. :) Daarom wil ik graag uit het werkveld leren wat belangrijk is om vanaf dag 1 een gedegen voorraadbeheer op te zetten.
Ook ben ik heel erg benieuwd waar sommigen van jullie tegenaan zijn gelopen op het moment dat de webshop in een snelle groei terecht kwam. :?:

Concreet:
1 Wat is voor jullie de basis om een goed vooraadbeheer bij te houden voor een webshop?
2 Welke problemen kom je tegen als je sterk groeit en hoe hebben jullie die problemen getackled?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :wink:

Vriendelijke groeten,

Bryan

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

3
Wat ik bedoel is; hoe houden jullie inkomende en uitgaande goederen bij?
En hoe verwerken jullie een verkooporder?(picking)
Hebben jullie een georganiseerd magazijn? Zo ja, hoe heb je het georganiseerd?
Maar inderdaad ook; hoe bepalen jullie wanneer je gaat inkopen? (welke informatie verzamel je hiervoor? kengetallen?)
Gebruiken jullie WMS systemen? Zo ja, wat zijn de belangrijkste functies die dat systeem voor je invult?

Misschien wat duidelijker geformuleerd zo? :)

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

4
Geen systeem, d.w.z. als ik zie dat iets bijna op is, bestel ik het bij. Ik heb ook een stenen winkel en heb een goed overzicht over de voorraad: ik ben de enige die er over gaat. Uit ervaring weet ik dat er een paar producten véél verkocht worden , andere slechts sporadisch. Eens per jaar wordt alles geteld voor de voorraadopname en daar rolt soms ook een lijst uit met spullen die moeten worden bijbesteld. Maar ik ben dan ook geen Bol.com of Wehkamp: dan zou het geautomatiseerd moeten :roll:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

5
Voor mij idem dito, eind van het jaar balansen en zo zie ik ook wat er dan uit is gegaan. Niet een vast systeem en zo lever ik pas als het besteld wordt (omdat ik weet dat de leverancier het binnen 2 dagen levert) en ik weet gewoon wat ik op voorraad heb.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

6
Wij werken met een volledig geautomatiseerd voorraad- en bestelsysteem. Inkooporders worden automatisch aangemaakt. In het magazijn hebben alle producten een eigen locatie, en alles is voorzien van een barcode, producten en magazijnlocaties. Dat moet ook wel met een snel wisselend assortiment van 5.000 + producten.

Uiteraard wordt de voorraad automatisch bijgehouden bij verkopen. Inkomende goederen worden ingescand waarop de voorraad niveaus opgeboekt worden. Een 100% gesloten systeem dus.

Het orderpicken doen we met een terminal die een route door het magazijn aanhoudt. We zeggen wel eens dat de inwerktijd bij ons ± 1 minuut is. Als de basis is uitgelegd kan je direct beginnen met order picken zonder enige ervaring.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

7
Ook hier goed overzicht over de voorraad. Er wordt pas besteld wanneer een product bijna op is.
Bestellingen bij vaste Europese leveranciers plaats ik 1 per week, meestal in het weekend. Dan kijk op vrijdag wat er bijna op is en wordt dat besteld.
Producten die een snel verloop hebben worden wekelijks besteld.
Producten uit het buitenland (zendingen met schip) worden eenmaal per 2 maanden besteld, in grote aantallen.

In het webwinkelsysteem staan wel aantallen van de voorraad, maar ik controleer altijd handmatig.

Wat betreft problemen met groeien: Ik ben begonnen met een oppervlakte van ca 25 m2 aan huis. Dit werd na een jaar te klein. Inmiddels zit ik sinds een aantal maanden in een ander pand met ca 150 m2. Veel beter overzicht en het orderpicken gaat sneller en makkelijker.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

10
Wij houden onze voorraden altijd bij in administratie software programma's. We hebben gewerkt met Exact, Reeleezee en momenteel met Offective. Exact is een goed programma, alleen vrij prijzig, zie http://www.exact.nl/exact-online/producten/handel. Reeleezee is geen aanrader. Offective is wel een aanrader, je moet eens op hun specifieke site kijken hierover: http://www.software-voorraadbeheer.nl/ Voorraadsystemen in webshops zijn vaak zeer beperkt in hun kunnen. Het voordeel van administratie software systemen is vaak dat deze een stuk uitgebreider zijn en hebben vaak een koppeling met een open source systeem.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

11
Wil je alsjeblieft stoppen met het omhoog halen van jaren oude topics?

Oh, en stop dan ook direct maar met het spammen van je links. Ga liever aan je eigen website werken. Een "tour/screenshots" pagina met 2 screenshots?

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

13
De goedkoopste die ik tot zover ben tegen gekomen is Embedded ERP. Hier kun je veel meer mee, maar ook hetgeen wat jij aangeeft.

Een andere is Sherpaan. Hier heb ik een demonstratie van gehad en dit zag er erg mooi uit, maar de kosten zijn ook een stuk hoger.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

14
Binnen Magento zijn er diverse extensies welke het beheren van je voorraad kunnen versimpelen.

De opensource programma's zijn hedendaags zo up to date dat het met SKU nummers en zelfs magazijn nummers kan worden bijgehouden. Extensies met functies als low-in-stock en extensies welke jouw een update geven van low-in-stock op favoriete producten helpen jouw bij het bijhouden van populaire producten. Zo ver als ik weet heeft Magento hier een oplossing voor en is Opencart ook erg goed in de management van voorraad.
Blank Bean - Digital Agency
Fixie fiets kopen? Meer dan 100 fixie fietsen! TheFixedGearShop.com

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

15
Sinds ik naast de gewone webwinkel een groothandel heb, vind ik het bijhouden van de voorraad best lastig en ben nog een beetje op zoek naar wat de beste manier is. Er is meer voorraad om op te bergen en het gaat veel harder. Ik moet beter opletten wanneer iets bij besteld moet worden.
Ik heb nu alle producten van 1 soort echt altijd bij elkaar liggen. Met op de dozen het aantal zakken per product. Zodra ik een zak pak en er blijft er daarna nog maar 1 over, gaan ze op de bestellijst.
De groothandel heeft ook voorraadbeheer. Die bekijk ik regelmatig en als iets daaruit opraakt, zet ik het ook op de bestellijst.
Op zich werkt dat goed en gaat het zo een stuk beter. Alleen zijn er altijd die dingen, die dan uitverkocht raken, als je net besteld hebt. Dat zal denk ik altijd wel blijven.

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

16
In het begin is alles overzichtelijk. Zeker toen ik alleen nog maar op marktplaats verkocht.
Nu wil ik echt voorkomen dat er iets niet op voorraad is. Ik ben begonnen met OPOS. Een gratis web-based POS programma met voorraad beheer. Het voordeel was dat dit ook op de tablet werkt. Het nadeel is weer dat het erg traag is. Na elke gescande code moet je even wachten op de verwerking ervan.

Dus afgelopen weekend opzoek naar iets snellers met een gedeelde database (server). Hierbij kwam ik uit op Openbravo POS of Unicenta. Is bijna hetzelfde alleen een ander uiterlijk. Bij elk product stel ik een minimale voorraad in. Er kan een lijst worden uitgedraaid met alle producten die onder het minimum aantal zitten.

Met dit programma kan je ook de verkopen per product bekijken. Hier kan je dan ook de minimale bestelhoeveelheid weer op aanpassen. Echter dit heb ik dit nog niet getest.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Hoe houden jullie je voorraad bij?

17
Ik gebruik een eigengemaakte tool.
De app die houdt allerlei gegevens over het product bij, zoals leverancier en verwachte levertijd van leverancier naar mij.
Daarnaast laat ie ook gelijk de marge zien, producten die bijbesteld moeten worden omdat ze onder de minimale voorraad zit en gesorteerd per leverancier voor makkelijk bijbestellen.
Daarnaast controleert de tool ook nog de webshop wat daar aan levertijd staat, zodat dat eventueel aangepast kan worden indien noodzakelijk.
Medewerkers hebben en persone rechten om bepaalde parameters te kunnen wijzigen en zo de noodzakelijke invloed uit te oefenen op de logistiek en de bestellingen.
Beveiligingscamera's, set en accessoires: http://www.secucamera.nl
Beveiligde cloud-opslag van camerabeelden: http://www.securitycamcloud.nl