Omgaan met retouren

1
Hallo,

Ik ben een beginnende webshop ondernemer. Ik loop alleen tegen een paar belangrijke zaken aan.

Ik wil mijn artikelen inkopen bij een groothandel.

Als zo'n product kapotgaat, niet deugt of de klant ziet gewoon van de koop af en wil zijn geld terug, hoe gaan jullie daar dan mee om?

Wie betaalt bijvoorbeeld de retourkosten

Als er een product kapot is, wie moet dan voor een nieuwe zorgen ( en dus de kosten dragen) , de leverancier of jijzelf

Bij garantie, loopt die garantie dan via de leverancier of draag jij die garantie zelf . En de kosten van verzending naar de leverancier?

Re: Omgaan met retouren

2
Je noemt jezelf 'Pakkettenmaster' maar je stelt wel hele simpele vragen.

Zijn allemaal allang beantwoord. Probeer google eens of de zoekfunctie van het forum. Beetje zelfredzaamheid hoort bij het ondernemen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

3
Het Varaantje schreef:Je noemt jezelf 'Pakkettenmaster' maar je stelt wel hele simpele vragen.

Zijn allemaal allang beantwoord. Probeer google eens of de zoekfunctie van het forum. Beetje zelfredzaamheid hoort bij het ondernemen.
Oke, u wilt dus uw ervaring delen? Prima. Maar dan kunt u misschien gewoon beter iets anders gaan doen.

Ik ben ook veel aan het ontdekken maar ik kan niet alles tegelijk. Wel kan ik leren van anderen, zodat ik die fouten zelf niet hoef te maken. Als ik ervaring heb opgedaan dan zal ik graag anderen van advies voorzien.

Bij deze vraag ik mensen alleen te reageren als ze hun ervaringen en tips willen delen. Reacties als bovenstaande kan ik maar weinig mee.

4
Je kan wel boos worden dat ik het niet op een presenteerblaadje geef maar de helft van je vragen worden al beantwoord in de wet 'koop op afstand'. Deze wet zal je toch echt zelf moeten leren.

De zoekfunctie van het forum is er niet voor niks al je vragen zijn ontzettend vaak voorbij gekomen. Als dat al teveel moeite is waarom zou ik er dan wel tijd in moeten steken?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
frafra schreef:Kijk eens op http://www.consuwijzer.nl/

Daarnaast, jij bent de verkopende partij. De klant heeft niets met jouw leverancier te maken.
Als een product defect is dan mag/moet jij dat oplossen indien het binnen de garantie valt.
Hé frafra,

Oke..

Maar ik neem aan dat doorgaans een leverancier of de fabrikant de garantie op zich neemt ipv de webwinkelier?

Iedereen snapt natuurlijk dat kleine ondernemers nooit garantie kunnen geven op producten. Dan zouden er maar weinig webshops overblijven, afgezien van de hele grote zoals bol.com, mediamarkt etc.

In sommige gevallen zou een webwinkelier de klant geld terug kunnen geven als blijkt dat het product onderweg van de webwinkelier naar de klant kapot is gegaan, maar meer ook niet, lijkt mij.

7
Pakkettenmaster schreef:

Daarnaast, jij bent de verkopende partij. De klant heeft niets met jouw leverancier te maken.
Als een product defect is dan mag/moet jij dat oplossen indien het binnen de garantie valt.
Hé frafra,

Oke..

Maar ik neem aan dat doorgaans een leverancier of de fabrikant de garantie op zich neemt ipv de webwinkelier?

Iedereen snapt natuurlijk dat kleine ondernemers nooit garantie kunnen geven op producten. Dan zouden er maar weinig webshops overblijven, afgezien van de hele grote zoals bol.com, mediamarkt etc.

In sommige gevallen zou een webwinkelier de klant geld terug kunnen geven als blijkt dat het product onderweg van de webwinkelier naar de klant kapot is gegaan, maar meer ook niet, lijkt mij.
Je beantwoord je vraag zelf.

8
Pakkettenmaster schreef:

Hé frafra,

Oke..

Lees ik dit nou serieus?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Ten eerste maak je afspraken met je leverancier omtrent garanties zodat jij de kosten niet op je neemt. Klant meld een product aan als defect bij jou, dan geef jij de klant een nieuw product en stuur jij het defecte product op naar je leverancier. Je leverancier zou dit vervolgens aan jou moeten crediteren waardoor jij je klant hebt geholpen aan een deugdelijk product, en het jou slechts enkele euro's heeft gekost (tijd/verzending).

En al zou je dit niet bij je leverancier kunnen verhalen, garantie moet je geven. Of je nou 10k omzet per jaar doet of 100 miljoen.

9

[/quote]

Lees ik dit nou serieus?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Ten eerste maak je afspraken met je leverancier omtrent garanties zodat jij de kosten niet op je neemt. Klant meld een product aan als defect bij jou, dan geef jij de klant een nieuw product en stuur jij het defecte product op naar je leverancier. Je leverancier zou dit vervolgens aan jou moeten crediteren waardoor jij je klant hebt geholpen aan een deugdelijk product, en het jou slechts enkele euro's heeft gekost (tijd/verzending).

En al zou je dit niet bij je leverancier kunnen verhalen, garantie moet je geven. Of je nou 10k omzet per jaar doet of 100 miljoen.[/quote]

Hé Ricardo V, Dit is nou een reactie waar ik wat aan heb.

Doet u/jij het op deze manier of is dit gewoon een algemeen gehanteerde methode?

p.s. ik zit even te onderzoeken hoe het quoten werkt vandaar de rommelige tekst

10
Als jouw groothandel zich gewoon in de EU bevindt dan zou je gewoon alle defecte producten die een klant bij jou aanmeld voor garantie, kunnen verhalen bij jouw groothandel. Dat is gangbaar, of het wettelijk verplicht is weet ik niet. Maar ik heb nog niet anders meegemaakt.
Er kan wellicht verschil zitten in het feit dat de ene jou maar 1 jaar garantie geeft terwijl jij de klant wellicht meer moet geven. Daar zou je dan over kunnen onderhandelen bij de groothandel.

Dus, klant koopt bij jou een koptelefoon twv 50 euro. Na 8 maanden is de koptelefoon kapot, product is ondeugdelijk. Jij ontvangt de defecte koptelefoon van de klant, stuurt de klant een nieuwe op . Jij meld de koptelefoon aan bij je leverancier, en stuurt deze op naar hen. De leverancier stuurt jou een creditnota van 30 euro (inkoopprijs koptelefoon).
Netto zal je dit wat tijd kosten + verzendkosten naar de klant/leverancier.

Als jij de producten importeert buiten de EU, kan dit wellicht anders zijn maar dat hoeft niet. Hangt af van je afspraken.

11
RicardoV schreef:Als jouw groothandel zich gewoon in de EU bevindt dan zou je gewoon alle defecte producten die een klant bij jou aanmeld voor garantie, kunnen verhalen bij jouw groothandel. Dat is gangbaar, of het wettelijk verplicht is weet ik niet. Maar ik heb nog niet anders meegemaakt.
Er kan wellicht verschil zitten in het feit dat de ene jou maar 1 jaar garantie geeft terwijl jij de klant wellicht meer moet geven. Daar zou je dan over kunnen onderhandelen bij de groothandel.

Dus, klant koopt bij jou een koptelefoon twv 50 euro. Na 8 maanden is de koptelefoon kapot, product is ondeugdelijk. Jij ontvangt de defecte koptelefoon van de klant, stuurt de klant een nieuwe op . Jij meld de koptelefoon aan bij je leverancier, en stuurt deze op naar hen. De leverancier stuurt jou een creditnota van 30 euro (inkoopprijs koptelefoon).
Netto zal je dit wat tijd kosten + verzendkosten naar de klant/leverancier.

Als jij de producten importeert buiten de EU, kan dit wellicht anders zijn maar dat hoeft niet. Hangt af van je afspraken.
Oké, erg nuttige informatie.

Maar..jij doet dit op dezelfde manier dan neem ik aan ?

13
Hier is al heeel erg veel over geschreven :lol:
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

14
Ik denk dat je beter wat kan gaan verkopen want hier kom je echt niet verder mee.
Het licht natuurlijk ook aan de producten die je gaat verkopen.

Kies je voor de "budget" producten of de betere?
Ik verkoop alleen maar kwaliteit producten en heb in 4 jaar tijd 1 kapot product gehad dat door de klant kwam (natuurlijk kwam dat door mij) niet moeilijk over doen en direct nieuwe opgestuurd.

Ook dit heeft weer met de aanschafprijs te maken maar misschien moet je het retour beleid anders nemen.

Maak een schatting hoeveel je verkoop bijvoorbeeld 100 bestellingen.
en je denkt dat er 1 kapot gaat, ga je dan naar de leverancier veel mailen om een credit te krijgen?

Nee je stuurt de klant een nieuwe op en je pakt het verlies.
Ondernemen is creatief zijn en niet alleen maar naar de problemen te kijken.

Dat vergeten nog veel mensen....

15
Dennis02 schreef:Ondernemen is creatief zijn en niet alleen maar naar de problemen te kijken.

Dat vergeten nog veel mensen....
Helemaal mee eens. Problemen zijn er om opgelost te worden, zeggen we dan.

Je kunt dat gerust een invulling van marketing noemen: je verkoopt geen producten, maar oplossingen.