De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

1
Wat vinden jullie van de opkomst van de zogeheten plankenwinkels waar je zoals de omschrijving als zegt planken van een kast of een hele kast kunt huren om een deel van je koopwaar van je webwinkel op te showen. In mijn dorp zitten nu al twee van dit soort winkels. En in de dorpen om mijn woonplaats zitten er ook al een paar. Mijn vrouw en ik zijn ook al meerdere malen benadert om in deze plankenwinkels een plank te komen huren.

Ik heb zelf mijn twijfels of dit concept wel zo interessant is voor mijn eigen webwinkel. Voor het geld van zo'n gehuurde plank in zo'n winkel kan ik namelijk ook adverteren. Een goede advertentie (online of op papier) kan meer aandacht voor mijn shop opleveren dan zo'n plank. Want de potentiële klanten moeten eerst binnen komen in die winkel. (Die vaak beperkt open is) Vervolgens moeten ze eerst bij mijn gehuurde plank uitkomen. En dan zullen ze nog hun keuze moeten maken uit die paar artikelen op die plank.

Hoe denken jullie zelf over het huren van zo'n plank of kast?

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

3
Boordevolstijl.nl schreef:Hoe denken jullie zelf over het huren van zo'n plank of kast?
Het idee vind ik erg interessant, maar het valt of staat bij de prijs en de omzet die behaald gaat worden. De huurprijs is natuurlijk vooraf bekend, maar voor de mogelijke omzet uit zo'n "plank" zal eerst getest moeten worden. Als een dergelijk initiatief op mijn pad komt ga ik er denk ik zeker een test mee doen.

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

4
Ook dit heb ik al eens gedaan. Het ging om een goed lopende kinderkledingwinkel. Deze winkel is er na een paar maanden mee gestopt. Geen enkele webshop haalde de kosten eruit.
Ik heb er nu nog sieraden liggen op commissie basis en zoals het nu gaat daar zijn we allebei tevreden over.

Binnen mijn woonplaats ben ik nog eens benaderd door een sauna/zonnebank bedrijf die kasten ging verhuren voor 150 euro per maand. Gezien mijn ervaring met de kinderkledingwinkel ben ik daar niet op in gegaan, al waren ze nogal agressief in hun benadering, en wat blijkt: het is een winkel die niet zo goed loopt en met het verhuur van deze kasten nog wat extra inkomsten probeert te krijgen. De winkel heeft amper aanloop.

Een vriendin van me huurde volgens dit principe een unit op een bekende winkelpromenade. Dit liep ook totaal niet. Behalve dat liet de bewaking van het pand behoorlijk te wensen over en raakte ze veel kwijt door diefstal en werd er ook veel gesloopt.

Dus ook hiermee moet je uitkijken. Ik denk dat het heel erg afhangt van het product wat je verkoopt. En bekijk eerst goed wat voor winkel het is waar je die plank of kast kunt huren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

5
Boordevolstijl.nl schreef:Wat vinden jullie van de opkomst van de zogeheten plankenwinkels waar je zoals de omschrijving als zegt planken van een kast of een hele kast kunt huren om een deel van je koopwaar van je webwinkel op te showen. In mijn dorp zitten nu al twee van dit soort winkels. En in de dorpen om mijn woonplaats zitten er ook al een paar. Mijn vrouw en ik zijn ook al meerdere malen benadert om in deze plankenwinkels een plank te komen huren.

Ik heb zelf mijn twijfels of dit concept wel zo interessant is voor mijn eigen webwinkel. Voor het geld van zo'n gehuurde plank in zo'n winkel kan ik namelijk ook adverteren. Een goede advertentie (online of op papier) kan meer aandacht voor mijn shop opleveren dan zo'n plank. Want de potentiële klanten moeten eerst binnen komen in die winkel. (Die vaak beperkt open is) Vervolgens moeten ze eerst bij mijn gehuurde plank uitkomen. En dan zullen ze nog hun keuze moeten maken uit die paar artikelen op die plank.

Hoe denken jullie zelf over het huren van zo'n plank of kast?

Ik vind het een beetje apart om het zo te noemen, want lang niet iedereen noemt het zo. En sommige zijn er een stuk beter in qua concept. Ben al benaderd door 2 bedrijven in Brabant en bij de één huur je echt een box waar je producten in komen en bij de ander kun je wel een plank, muur, tafel, kast of plafond huren. En deze laatste is flink duurder dan de ander. Gewoon even laag-, midden- en hoogseizoen prijzen hanteren en nog commissie over de verkoop van mijn producten willen ook. Sorry, maar ik moet het ook nog naar ze toe verzenden, dat krijg je niet vergoed dus vind het een beetje stom.

Ik ken het niet in mijn buurt en zou het in de buurt komen zodat ik mijn producten eventueel persoonlijk kan brengen en stallen dan wil ik er nog wel een nachtje over nadenken, maar ik doe er nu niet aan mee. Heb eigenlijk nog liever zelf een leuke winkel en dat ik de klanten dan persoonlijk kan helpen.

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

6
Ik zou hier zelf niet aan beginnen. Wil ik al iets 'fysiek' gaan verkopen, doe ik het het liefst zelf. Klantcontact vind ik erg leuk. Vooral als je maar een klein gedeelte van een winkel huurt om je producten in/op te presenteren is erg moeilijk. Daarnaast is zo'n winkel in een dorp leuk, maar is er echt markt voor? Is er echt aanloop van bezoekers? Ik krijg toch meer een sneupwinkel idee erbij dan dat het juist meer verkopen kan genereren.

Het fenomeen pop-up store vind ik persoonlijk wel erg interessant. Dan huur je gewoon een hele winkelruimte, je eigen pand zeg maar, voor een bepaalde tijd. Voor mij niet heel erg interessant omdat ik in een klein dorp woon, redelijk ver van een grote stad, en het denk ik niet uit kan kwa kosten van huur, reizen etc.

Eigenlijk krijg ik bij de meest van dit soort 'ideeën' het gevoel dat iemand juist nog wat geld wil slaan uit de online winkelier. Of denkt iets aan te bieden wat een webwinkelier mist... een fysieke plek om producten te kunnen verkopen. Maar ik denk dat dit over het algemeen helemaal niet nodig is en/of winstgevend kan zijn. En het geld beter kan steken in online marketing.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

7
Als mijn vrouw zelf actief in zo'n winkel met dit concept zou willen gaan staan als mede verkoopster, en we een hele kast of tafel zouden huren, dan zou het wel iets zijn. Maar dan moet ze ook spullen willen verkopen van andere exposanten/deelnemers. Tot nu toe ziet ze dat niet zo zitten. Ze concentreert zich liever op een 3 tal markten/fairs die op onze kalender staan.

Bij mijn zus in haar dameskapsalon hebben we wel wat sieraden, zijden en wollen sjaals geetaleerd. De klanten van mijn zus kopen af en toe onze spulletjes en komen dan bij mij in de herenkapsalon betalen met mijn pinautomaat. In ruil voor de hulp die mijn zus biedt om onze webwinkel op te starten ben ik nu bezig met haar nieuwsbrieven, advertenties en dat soort zaken. De herfst nieuwsbrief laat ik aan de ene kant bedrukken met haar nieuwsbrief en aan de ene kant de nieuwsbrief van mijn webwinkel. Zo krijgen al haar klanten die haar nieuwsbrief keurig mee naar huis nemen ook meteen onze nieuwsbrief in huis. Zo helpen we elkaar.

Daarnaast exposeer ik momenteel in KunstcentrumBoxtel. Een galerie in mijn woonplaats Boxtel waar exposanten voor 50,- incl. btw. een maand lang een aantal werkstukken kunnen exposeren. De galeriehoudster is fanatiek met de verkoop bezig en heeft al 4 van mijn werkstukken verkocht.
Bij de verkoop moet ik haar wel 20% provisie betalen. Maar ze verkoopt ze wel mooi terwijl ik in mijn kapsalon sta te knippen. Dit concept lijkt op het concept van die "plankenwinkels".

Weet er iemand hoe het concept dat ik plankenwinkels noem nu werkelijk heet? Dan verander ik de titel van dit topic.

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

8
Mja wat ik had is dat bij de één kan je een box huren en bij de ander een plank, kast, tafel, wand, plafond. Hoe je het echt moet noemen weet ik niet, maar dacht eerst dat je iets anders bedoelde met plankenwinkels ;).

En ik krijg inderdaad ook het idee dat deze mensen die dit interessant vinden gewoon willen profiteren. Sowieso één bedrijf waarvan ik een e-mail kreeg, want die heeft alles uitgedoktert hoe je het geld uit iemands zak kunt halen. Maar voor dat geld kan ik een dikke adwordscampagne opzetten. €125,- in hoogseizoen + commissie + BTW dat er nog bij moet komen.

Re: De opkomst van de plankenwinkels interessant of niet?

9
Weet er iemand hoe het concept dat ik plankenwinkels noem nu werkelijk heet?
AdriaanBoot heeft het al genoemd: shop-in-shop.

Het is net zoals ik in een ander topic al zei: een goed product kenmerkt zich door het feit dat zowel de aanbieder als de klant er baat bij hebben. Bij de meeste aanbiedingen die ik krijg voor reclames, al die verzamelsites, al die vermeldingen, maar ook dit soort dingen, heb ik altijd het idee dat het alleen maar goed is voor de portemonnee van de aanbieder.

Het voorbeeld dat boordevolstijl.nl geeft, waarbij de galeriehoudster zelf enthousiast bezig is met de verkoop, laat zien dat het ook anders kan. Aan de andere kant is een galerie natuurlijk heel iets anders dan een gewone winkel.