Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Dag mensen,

Even een vraagje: stel je verzend ± 20.000 pakketten op jaarbasis, aan welke prijs per pakket moet je dan denken bij de verschillende koeriers. Ze proberen natuurlijk zo hoog mogelijk in te zetten, maar ik vraag mij af welk bedrag realistisch is. Niet dat blijkt dat ik achteraf bv. €0,50-€1 goedkoper uit had kunnen zijn (bij dezelfde koerier).

Ik weet dat de serviceverlening nogal kan verschillen per koerier, maar het gaat mij in principe enkel kaal en eenvoudig om een pakket van plek A naar B te verplaatsen, bij voorkeur wel binnen 24 uur.

Als DPD bv. een euro goedkoper is dan PostNL, dan zou voor mij persoonlijk de keuze eenvoudig zijn ondanks dat PostNL bv. meer afhaalpunten heeft en vast nog meer secundaire voordelen heeft..

Natuurlijk kan ik zelf gewoon offertes aanvragen bij de verschillende koeriers, maar dan krijg ik natuurlijk de 'hoofdprijs' voorgeschoteld. Weet niet wat ik als het ware kan eisen bij dit volume. Daarom wilde ik het alvast even bij jullie horen :)

Hoor het graag, ben benieuwd!

Groet,
Michel
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Hallo Michel,

Je kunt het beste een prijsopgave aanvragen bij vervoerders die je interessant genoeg vindt. Qua prijsniveau denk ik dat PostNL, DHL/Selektvracht en DPD het meest kans maken. In dit opzicht ga ik er van uit dat je ook aanzienlijk naar particulieren adressen verzend.

PostNL heeft nog altijd de meeste postshops voor afhalingen, te weten rond de 2600. Het grote voordeel is dat deze shops goed zijn geïntegreerd in het netwerk; elke werkdag aan/afvoer, drie weken opslag termijn en alle goederen kunnen er worden afgelegd e.d.

DHL/Selektvracht en DPD hebben beperkingen gesteld aan gewicht en formaat, opslag termijn is beperkt, en de klant moet echt specifiek aangeven dat het na de eerste/tweede/derde bestelpoging dat het naar de postshop moet.

Succes met je keuze maar neem er wel even de tijd voor.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Het ligt een beetje aan wat je verzend en wat voor soort klanten het aan gericht is. Persoonlijk is mijn ervaring dat DHL verzenden aan particulieren gewoon niet kan. Daar zijn ze echt dramatisch slecht in. Bezorging bij buren is enkel de 2e afleverpoging en enkel de direct naast gelegen buren. Daardoor komt helaas via DHL heel veel retour als je zendt aan particulieren.

PostNL is erg goed, maar verzend maar tot 31,5KG. DPD doet 32KG. In mijn branche maakt die 0,5 KG heel veel verschil. Als je namelijk 30KG aan spullen wilt verzenden, is tot 31,5KG vaak te weinig. Verpakkingsmateriaal voor 30KG goederen is namelijk vaak ook tegen de 2KG. Met PostNL zit je er dan helaas net overheen, terwijl je bij DPD het nog net kan.

Daarbij is PostNL volgens mij een stukje duurder dan DPD.

PostNL heeft natuurlijk verder wel veel voordelen, dus als het om particuliere zendingen gaat, zou ik zeker tussen PostNL en DPD de keuze maken.

Daarbij nog een extra waarschuwing bij DHL. DHL kan een mooie kale pakket prijs bieden, maar ze rekenen voor heel veel extra en ook nare bedragen. Het formaat wat voor die kale pakket prijs kan is vrij beperkt. Als je dan iets groter verzend, is het meteen bijna 3,- duurder. 3e afleverpoging of adreswijziging kost extra. Als het pakket retour komt, moet je ook extra betalen. Als je verstuurd naar een regio waar je geen prijs afspraak voor hebt (je kan zomaar per uitzondering eens iets naar Italië moeten verzenden) betaal je echt de hoofdprijs. Ik moest voor een erg klein pakketje onder de 2KG al meer dan 40,- Excl. BTW betalen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Nog nooit iets met UPS verzonden zeker? Die zijn helemaal de uitvinder van eikeltjes toeslag. :lol:
Om preciezer te zijn, UPS kent toeslagen voor: Dieseltoeslag, zaterdag, verzekering, handtekening volwassene, Afleveren op een woonadres, adres correctie, ontvanger weigert te betalen, niet bestelbaar, speciale behandeling niet bestelbaar, ontbreken juiste klantnr, late betaling, wisselkoers, niet machine geschikt, groot pakket, nog groter pakket, labels printen (in 10 verschillende wijzen), 3e bestel/afhaalpoging + in/export toeslagen

Ik vind dat DHL redelijk open is over hun werkwijze:
Naar zakelijke klanten
Minimale afmetingen per pakket: L15 x B11 x H3,5 cm
Maximaal volume: 150 liter (0,15m3)
Maximale afmetingen per pakket: L120, B60, H50 cm
Maximaal gewogen gewicht per pakket: 31,5 kg

DHL Selektvracht
Maximaal volume per pakket: 100 liter (0,1 m3)
Maximale afmetingen per pakket: L 80 cm, B of H 50 cm
Maximaal gewicht per pakket: 15 kg
Een pakket groter dan de maximale DFY productspecificaties wordt aangeboden conform standaard service van DHL Europlus. (Toeslag niet machine geschikt van toepassing)
Standaard diesteltoeslag op alle facturatie regels
Toeslagen voor aanvullende diensten: Rembours, Labels afdrukken, Pallets ruilen, Verzekering, Zaterdag bezorging, Derde afleverpoging, Doorzending, Geweigerd/retour
Toeslag voor buiten specs: Niet machine geschikt, Extra zwaar (31,5 - 50kg) Te zwaar (= pallet tarief), Extra groot
Plus wat in/export gebeuren


Maar de uiteindelijke de beste vervoerder kan voor elk bedrijf ander zijn. Je moet ook verder kijken naar hoe je pakket in het netwerk komen; moet je het langs brengen (tot hoelaat kan dat?) hoelaat komt men dat ophalen (hoelaat en hoeveel kost dag).

Hoe is de service als er wat zoek raakt, geloof mij maar dat gebeurd bij elke vervoerder wel 's ...

enz enz
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Ik vind dat DHL redelijk open is over hun werkwijze.
Misschien wel over de tarieven, maar niet over de operations. Bij DHL lijkt de finale bezorging toch aan te komen op wat DHL het beste uitkomt. De ene keer staat de DHL-chauffeur in DHL-uniform met DHL-vrachtwagen voor de deur, de andere keer de chagrijnige DHL Selektvracht-mevrouw met haar derdehands stationwagen die naar natte honden en peuken stinkt.

Hoe ik dat weet? Heel eenvoudig. Ik bestel wel eens bij één webwinkel die altijd met DHL verzendt. Je krijgt daarvan ook de DHL-track and trace. Een dag later staat dan de professionele DHL-chauffeur voor de deur — óf drie dagen later de bijverdien-Truus van Selektvracht. Je weet het maar nooit.
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

16 november 2013

Als verzender kun je dat zelf bepalen, kies je voor Europlus komt een 'professionele' bezorger langs in -veelal- een DHL bus. Maar heb je GEEN buren bezorging (tenzij de chauffeur anders besluit bijv door onderlinge afspraak), twee bestelpogingen en indien het afgehaald moet worden kun je naar de grotere sorteercentra; voor sommige klanten een uur rijden. Europlus pakketten worden nooit overgedragen aan Selektvracht.

Kies je voor DFY (DHL For You of DHL Fukt You :lol: ) sorteert DHL het tot de afleverregio en draagt men het in de ochtend over aan Selektvracht. Dan krijg je inderdaad Hans en Ingrid op bezoek die wat bijbeunt, tenzij je pakket groter is dan die heilige 80 cm of zwaarder dan 14,99 kg. Voordeel is dat men vier afleverpogingen onderneemt en bij de eerste mislukte afleverpoging een soortgelijke niet-thuis opties aangeboden krijgt als bij PostNL, je weet wel via zo'n kaartje in de bus icm een website.

Het is gewoon belangrijk om te kijken wat je in regel verstuurd en aan wie je verstuurd. In mijn ogen kan het niet zoveel schelen of Selektvracht langs komt of een man/vrouw in een DHL shirtje. Als men het pakketje maar krijgt.

Dat Selektvracht een slechte naam heeft gekregen, komt vooral door de trage sortering. Ik denk dat de samenwerking tussen DHL en Selektvracht een goede zet is geweest, alle IT problemen waar men dit jaar tegen aanliep zijn er ook uitgevist.

Ik vind het dan weer jammer dan pakketten die niet Selektvracht geschikt zijn, niet naar de DHL (kleine) servicepoints gestuurd kunnen worden, of dat er innovaties zijn uitgerold die verder gaan dan PostNL. Het blijft een beetje een na geaapt verhaal.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Re: Welke koerier is de beste optie?

17 november 2013

Bedankt allen voor de uitgebreide reacties! Daar kan ik zeker wat mee!

Het gaat inderdaad om particuliere zendingen. DHL kan ik dus gewoon doorschrappen, ook als deze bij wijze van een euro per pakket goedkoper is :)

En als ik lees in de reacties dat DPD beperkingen stelt aan gewicht en formaat, opslag termijn is beperkt, en de klant moet echt specifiek aangeven dat het na de eerste/tweede/derde bestelpoging dat het naar de postshop moet, dan moet deze ook wel behoorlijk lager in prijs per pakket zitten om hier eventueel voor te kiezen.

Hebben jullie enig idee aan welke prijzen je moet denken bij PostNL en DPD met het verzenden van ± 20.000 pakketten per jaar?
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

17 november 2013

Om eerlijk te zijn, kun je beter PostNL en een tweede partij uitnodigen en om de buurt uitspelen. Geloof mij maar, en zeker een DPD, wilt je graag als klant.

Wat verstuur je zoal, aan welke maat & gewicht moeten we denken? Hoelaat wil je je cutt off tijd hebben? In welke regio zit je gevestigd? Kun je hard maken dat je 20.000 collo gaat halen?

DHL heeft de oplossing voor particulieren zoals ik hiervoor al heb omschreven, als je Selektvracht niet de eindbezorging wilt laten uitvoeren en geen onverzorgde DPD aan de deur wilt hebben. Raad ik je PostNL aan.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

17 november 2013

Beperkingen aan afmeting en gewicht bij DPD heb ik nooit last van en ik doe in dierbenodigdheden. Dus geregeld zware en grote pakketten (houten konijnenhokken, papegaaien kooien, etc..). Dus ik zou niet weten waar dat verhaal vandaan komt.

Zelf verstuur ik met DPD. DHL heb ik geprobeerd, maar onderaan de streep was ik bijna 2x zo duur uit, terwijl de kale pakket prijs lager was... Om maar te zwijgen over hoe ontevreden mijn klanten waren omdat er zoveel meer afzender retour ging wat zogenaamd niet te bezorgen was.. Verhalen van klanten die de DHL bus langs zagen rijden, de chauffeur niet eens uitstapte en weer doorgereden was. Dan vervolgens stond in de track & trace, dat de klant niet thuis was... Dat heb ik bij DPD nog nooit meegemaakt.

PostNL/TNT zou ik wel overwegen. Maar de nadelen die hier van DPD genoemd worden kan ik mij niet in herkennen. Ik verstuur tegenwoordig ook ~20.000 per jaar. Aantal groeit snel..

De redenen om toch PostNL/TNT te overwegen zou voor mij zijn:

- Bij DPD kan ik tot 19:00 afleveren, bij TNT komen ze met grotere aantallen tot zeker 21:00 gewoon bij je afhalen. Dus kan je snellere service aan je klanten bieden.
- PostNL service punten voor mensen die niet thuis zijn. DPD heeft dat simpelweg niet.

Verder is PostNL volgens mij minstens even goed als DPD. Het enige is, dat je bij PostNL duurder uit bent en dat de pakketten tot 31,5 KG gaan en niet 32KG. Dat maakt voor mij net het verschil om het niet te doen. Als je echter gemiddeld lage gewichten doet, is het prijsverschil volgens mij kleiner of niet aanwezig en is dit nadeel ook niet aanwezig. Dan lijkt mij dus PostNL een hele goede en waarschijnlijk de beste keuze.

Dan wil ik, als tevreden klant van DPD, graag een onwaarheid in bovenstaande posts corrigeren. Bij DPD hoeft een klant niet na een mislukte afleverpoging actie te ondernemen. Dat is optioneel. Als de klant dat niet doet, probeert de chauffeur gewoon de volgende dag weer en anders bij de buren. Als de klant dan wederom er niet is en de buren ook niet. Kan alsnog met DPD contact opgenomen worden om het pakket zelfs kosteloos nog een 3e keer aan te bieden.

Daarbij wil ik ook nog een andere super punt van DPD onder de aandacht brengen. Namelijk het 'pro-actief' reageren op adresfouten. Als een chauffeur ontdekt, dat een adres niet klopt. Krijg je dezelfde dag daar een mail over. Dan heb je tot 5 werkdagen de tijd om een correctie door te geven aan DPD en bezorgen ze het pakket op het gecorrigeerde adres. Die service is compleet gratis. Bij een adresfout, betaal je dus absoluut niets extra.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

17 november 2013

- PostNL service punten voor mensen die niet thuis zijn. DPD heeft dat simpelweg niet.
DPD is bezig met uitrol van eigen 'postshops'. Ongeveer op dezelfde manier zoals PostNL of Selektvracht dat heeft georganiseerd. Je kunt het er direct naar toesturen via een shop locator in de checkout of de klant kan na de eerste mislukte bestelpoging het via de niet-thuis kaart regelen. Wanneer wenselijk heb ik de presentatie voor je in PDF.

Beperkingen:
- Maximale afmetingen 100 x 50 x 50 cm zijn
- Gewicht van 15 of 20 kg
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

17 november 2013

- PostNL service punten voor mensen die niet thuis zijn. DPD heeft dat simpelweg niet.
DPD is bezig met uitrol van eigen 'postshops'. Ongeveer op dezelfde manier zoals PostNL of Selektvracht dat heeft georganiseerd. Je kunt het er direct naar toesturen via een shop locator in de checkout of de klant kan na de eerste mislukte bestelpoging het via de niet-thuis kaart regelen. Wanneer wenselijk heb ik de presentatie voor je in PDF.

Beperkingen:
- Maximale afmetingen 100 x 50 x 50 cm zijn
- Gewicht van 15 of 20 kg


Ooohw, dat bedoel je. Volgens mij bedoel je oud nieuws. Ze werkte eerder dit jaar nog met Kiala punten. Geen idee waarom, maar dat is inmiddels alweer gestopt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Welke koerier is de beste optie?

18 november 2013

Ooohw, dat bedoel je. Volgens mij bedoel je oud nieuws. Ze werkte eerder dit jaar nog met Kiala punten. Geen idee waarom, maar dat is inmiddels alweer gestopt.
Komt omdat UPS Kiala heeft overgenomen
 
MichelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 juli 2012

Re: Welke koerier is de beste optie?

23 november 2013

Dank voor de reacties! Ik mis alleen nog een goede indicatie van de prijs per collo waar ik aan moet denken bij 20.000 pakketten op jaarbasis.

Hoop dat iemand mij hier enig zicht op kan geven, dank!
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Welke koerier is de beste optie?

24 november 2013

Daar kom je alleen achter door offertes aan te vragen.

Ik denk dat je uit mag gaan van ongeveer vier euro exclusief (brandstof) toeslag; mits je ook aannemelijk kan maken dat je deze aantallen gaat verzenden.

Laat je nog even weten voor welke dozenschuiver je kiest en wat de belangrijkste plussen zijn ten opzichte van de rest? Ben altijd benieuwd!
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
Turbo Transport
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 februari 2014

Re: Welke koerier is de beste optie?

23 februari 2014

Toevallig ben ik bezig met het speuren naar de juiste klanten die van mijn diensten gebruik willen maken.
Als ervaren chauffeur, maar startend ZZP-er wil ik je vragen eens naar mijn website http://www.turbotransport.nl te gaan.
Misschien ben ik de aangewezen koerier waar jij op wacht.
Let op: Er zijn veel beunhazen in deze branche...
Hopelijk tot ziens.

Vriendelijke Groet
Jan
 
Kumar
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 april 2014
Locatie: Nijmegen

Re: Welke koerier is de beste optie?

02 april 2014

Ik kan alleen voor mezelf spreken.

Wij verzenden 6000 collo per jaar met DHL Selektvracht en zijn daar zeer tevreden over.
Verleden POstnl gehad waar ik weinig communicatie, aandacht en gevoel bij had.

DHL heb ik zelfs een eigen Account Manager en word niet gedwongen om een contract te tekenen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht