Is een webwinkelier van nature negatief????

1
Ik ben nog niet zo heel lang actief op dit forum maar iets moet me toch van het hart.

Ik vraag me af is een webwinkelier nu van nature zo negatief of wordt je dat als je webwinkelier bent???? Of roept een forum op om zo maar ongezouten je kritiek ergens op te geven?? Liefst nog iets van een ander af te kraken.

Toen ik me net had aangemeld kreeg ik een heel leuk positief mailtje van Dirkjan. Hij was benieuwd naar de mens achter de webshopeigenaar met 6 webshops en of ik aan een interview wilde meewerken. Dat heb ik gedaan, zo ben ik, iemand vraagt me iets en spontaan ga ik daar op in. Of soms niet maar dan zal ik altijd in aardige bewoording proberen uit te leggen waarom niet.

Maar daarna heb ik eigenlijk op allerlei dingen die ik ergens gezet heb overwegend onaardige reacties ontvangen. Niets deugt, geen enkel initiatief is goed en zeker niet goed genoeg. Opbouwende kritiek is prima maar het is wel de toon die de muziek maakt. Denk voor je iets schrijft op een forum eens na of je hetzelfde zo zou verwoorden als de ander face to face tegenover je staat. Of zou je dan andere woorden kiezen?

Ik denk dan alleen maar wat jammer dat je zo onaardig doet, hopelijk ben je in werkelijkheid niet zo ongezouten negatief als je hier overkomt. Dat zou echt jammer zijn. Voor jezelf het meeste, want met zoveel negativiteit gaat dat ten koste van leuke spontane interacties met andere mensen.
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

2
oke .. Laat ik even reageren .. aangezien je ook al in je reactie op mijn bericht begon over het negatief zijn.

Nee ik ben niet in alles negatief ... en al helemaal niet van nature.

Als je mensen vraagt om mee te doen aan een actie, geef dan ook meteen wat meer informatie. Als dan iemand vervolgens vraagt voor meer informatie geef je aan: Ja die info krijg je als je mailt naar info@deweegschaalinbalans.nl of het formulier van de website invult.

Ook dit komt op mij negatief over .... en zal allicht niet zo bedoeld zijn...
punt is dat men alles hier typt en je niet kan letten op gezichtsuitdrukking, gebaren etc ..
Muurstickers & Sjablonen

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

3
Op fora (welke dan ook) is het natuurlijk wat makkelijker om je eerlijke mening te ventileren en daarbij evt. negatief te zijn.

Op dit forum is er een harde kern van 4-5 doorgewinterde webwinkeliers welke zich waarschijnlijk irriteert aan de vele beginnersvragen (net als mij) en dit niet onder stoelen of banken schuift.

Daarnaast zal er misschien een stukje afgunst meespelen en dat mensen zich graag anders/beter voor willen doen.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

4
Bedankt voor je reactie.

Die beginnersvragen zie je natuurlijk overal. Maar vergeet niet dat we ooit zelf allemaal beginners waren. Ik ben al wat ouder (59) en zit pas de laatste 7 jaar in de webwinkelwereld.

Daarvoor had ik een coachende leidinggevende baan. Misschien komt daaruit voort dat ik het juist leuk vind beginners op weg te helpen. (Met grenzen uiteraard, soms merk je zo al dat er geen ondernemer in zit en dat kan je dan ook best tactvol laten merken)
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

5
webshopeigenaar schreef:Met grenzen uiteraard, soms merk je zo al dat er geen ondernemer in zit en dat kan je dan ook best tactvol laten merken
Dat is volgens mij een van de grootste oorzaken voor negativiteit hier op het forum. Soms merk je dat men zo weinig van de branche of ondernemerschap in het algemeen weet, dat het voor alle betrokken partijen beter is als ze geen bedrijf zouden hebben. Iedereen denkt tegenwoordig maar een webwinkel te kunnen beginnen, maar het is en blijft een bedrijf, en dat schijnen sommige niet helemaal meer te begrijpen.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

6
Inderdaad een categorie goudzoekers die zelfs niet in een goudzeef willen investeren.
Dan een groep die denken dat ze het allemaal weten en het hardst roepen dat je iets fout doet.
Tenslotte een kleine groep prof's die je meest wat minder ziet maar aan de reactie kunt aflezen dat ze wél weten waar ze het over hebben.

Oftewel filter voor jezelf maar je leert het publiek hier pas kennen als je een 200 postings verder bent.

Mijn idee; gewoon door een periode heen. In het begin deden wij ook meer fout dan goed maar oa door dit forum (en leergierigheid..) veel kunnen verbeteren.

Volhouden en onderhoud je contacten met de serieuze gebruikers hier.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

7
webshopeigenaar schreef:Maar daarna heb ik eigenlijk op allerlei dingen die ik ergens gezet heb overwegend onaardige reacties ontvangen.
Het ging niet overal fout, toch? Wat ik wel heel kwalijk vind, is dat je in de zeik bent gezet in je eigen voorsteltopic.

Dan is het nu juist Dirkjan die daar niets aan doet, maar die je daar wel op zou kunnen aanspreken. In een voorsteltopic hoort geen feedback op een webwinkel; die wordt door de moderators ook meestal verwijderd of verplaatst naar een feedback-topic. Maar webwinkels afzeiken, een kwalijke vorm van negatieve feedback, mag kennelijk wel.

De forumregels worden niet gehandhaafd door de moderators. Of naar eigen keuze vrij geïnterpreteerd.

De harde kern op het forum is niet per definitie negatief. Maar we zetten wel vraagtekens bij hoe het nu op het forum gaat. Of niet langer gaat, kun je ook zeggen.

En ja, dan zijn sommigen van ons internetondernemer genoeg om na te gaan denken over een ander forum...
StoreCore.io

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

8
TiaID schreef:oke .. Laat ik even reageren .. aangezien je ook al in je reactie op mijn bericht begon over het negatief zijn.

Nee ik ben niet in alles negatief ... en al helemaal niet van nature.

Als je mensen vraagt om mee te doen aan een actie, geef dan ook meteen wat meer informatie. Als dan iemand vervolgens vraagt voor meer informatie geef je aan: Ja die info krijg je als je mailt naar info@deweegschaalinbalans.nl of het formulier van de website invult.

Ook dit komt op mij negatief over .... en zal allicht niet zo bedoeld zijn...
punt is dat men alles hier typt en je niet kan letten op gezichtsuitdrukking, gebaren etc ..
Als het met de actie te maken heeft.. denken dat ik negatief ben? Nee, maar ik zou graag meer informatie willen voor ik tot actie overga en ik kom echt te weinig op de site tegen wat nu de bedoeling is.

En inderdaad zou je praten, kun je zien hoe iemand het zegt en dat ook horen. Als het negatief is, waarom zou iemand dan meer informatie willen??

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

9
Ik ga even niet in op de intentie van de beginnende poster.

Ik ben jarenlang eigenaar geweest van een groot Engelstalig forum met 20,000+ leden. Ik denk dat je op dit moment niet helemaal snapt hoe een forum werkt. Een forum werkt met tekst, tekst heb je geen gezicht of stem bij. Je kan dus niet uitmaken hoe iemand iets bedoeld. Gezien ik zoveel ervaring heb met 'forums' lees ik tekst altijd neutraal, zonder dat ik daar een negatieve of positieve toon aanhang. Dat moet ook wel anders voel je je al snel 'persoonlijk aangevallen'. En dat heb ik al zoveel meegemaakt op forums, met hele flame wars tot gevolg :lol:

Als je topics start, en informatie is niet volledig, dan worden er vragen gesteld omdat iemand het niet compleet snapt of gewoon meer wil weten en duidelijkere informatie vraagt.

Voor de harde kern (lees lang zittende leden met veel posts) is het ook belangrijk om te realiseren dat een forum niet hun eigendom is. En dat er altijd nieuwe leden bijkomen, die over het algemeen met dezelfde vragen en onderwerpen komen. Een forum is een plek om je meningen en ervaringen te delen, en iedereen heeft evenveel recht op het gebruik van dit forum. Het is dan aan oudere leden om de toon te zetten en een voorbeeld te zijn voor nieuwe leden. En op dit moment zie ik iets gebeuren wat ook op mijn forum toendertijd gebeurt is. En ik hoop niet dat die tendens zich doorzet, want dat kan een forum ten gronde richten.

Mutual respect is hierbij key, heb respect voor elkaar en realiseer dat er achter iedere scherm naam een volwassen persoon zit. Hoe jij met anderen in het echte leven om wilt gaan, zo zul je ook met mensen op een forum moeten omgaan. Het is uiteindelijk een community die alleen maar succesvol kan zijn met actieve leden die allemaal iets toevoegen en elkaar proberen te helpen!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

10
Hilda schreef:Ik ga even niet in op de intentie van de beginnende poster.

Ik ben jarenlang eigenaar geweest van een groot Engelstalig forum met 20,000+ leden. Ik denk dat je op dit moment niet helemaal snapt hoe een forum werkt. Een forum werkt met tekst, tekst heb je geen gezicht of stem bij. Je kan dus niet uitmaken hoe iemand iets bedoeld. Gezien ik zoveel ervaring heb met 'forums' lees ik tekst altijd neutraal, zonder dat ik daar een negatieve of positieve toon aanhang. Dat moet ook wel anders voel je je al snel 'persoonlijk aangevallen'. En dat heb ik al zoveel meegemaakt op forums, met hele flame wars tot gevolg :lol:

Als je topics start, en informatie is niet volledig, dan worden er vragen gesteld omdat iemand het niet compleet snapt of gewoon meer wil weten en duidelijkere informatie vraagt.

Voor de harde kern (lees lang zittende leden met veel posts) is het ook belangrijk om te realiseren dat een forum niet hun eigendom is. En dat er altijd nieuwe leden bijkomen, die over het algemeen met dezelfde vragen en onderwerpen komen. Een forum is een plek om je meningen en ervaringen te delen, en iedereen heeft evenveel recht op het gebruik van dit forum. Het is dan aan oudere leden om de toon te zetten en een voorbeeld te zijn voor nieuwe leden. En op dit moment zie ik iets gebeuren wat ook op mijn forum toendertijd gebeurt is. En ik hoop niet dat die tendens zich doorzet, want dat kan een forum ten gronde richten.

Mutual respect is hierbij key, heb respect voor elkaar en realiseer dat er achter iedere scherm naam een volwassen persoon zit. Hoe jij met anderen in het echte leven om wilt gaan, zo zul je ook met mensen op een forum moeten omgaan. Het is uiteindelijk een community die alleen maar succesvol kan zijn met actieve leden die allemaal iets toevoegen en elkaar proberen te helpen!
Hoe je het hier verwoord kan ik niets anders dan met je eens zijn.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

11
Ward schreef:Dan is het nu juist Dirkjan die daar niets aan doet, maar die je daar wel op zou kunnen aanspreken. De forumregels worden niet gehandhaafd door de moderators. Of naar eigen keuze vrij geïnterpreteerd.
Het forum is gewoon iets te groot voor mij om alles te zien, vandaar dat ik jou ook in het verleden heb gevraagd om ook moderator te worden. Overigens mag je me ook altijd via privéberichtjes een tip sturen als je ziet dat het ergens misgaat. Iemand tippen voor moderatorschap kan natuurlijk ook. Ben het helemaal eens dat het forum nóg beter kan.
Nu op mijn weblogs:

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

12
Ik probeer me altijd in te houden bij het vreselijk slechte taalgebruik dat sommige leden aan de dag leggen. Er hoeft niet op elke slak zout gelegd te worden, maar het moet toch niet zo moeilijk zijn om koeien van fouten te vermijden: ook dat is een teken van respect naar andere forumgebruikers.
Een bericht in behoorlijk Nederlands wordt -althans door mij- eerder serieus genomen dan een broddellap die niet eens door de spellingscontrole is gehaald.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

13
Ik heb de reacties in het voorstel topic even doorgelezen, maar kan weinig onaardigs terug vinden.

Volgens mij trek je het je zelf veel te persoonlijk aan. Als je niet tegen stevige reacties kan, is het internet wellicht niet de juiste plek om te discussiëren voor jou.

Eens, de kritiek kan soms hard zijn op dit forum. En als iemand pas komt kijken en zich niet aan de regels houdt, dan wordt daar soms fel op gereageerd.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

16
Verzendverpakkingen schreef:Opbouwende feedback is vaak een kwestie van je antwoord net iets ander formuleren en is wel zo prettig voor de persoon die een vraag heeft gesteld of ergens een discussie over start. Een mooi voornemen voor jong en oud, beginner of ervaren webwinkelier. Op een succesvolle december maand voor iedereen! :D
Nou, waar het om gaat is dit: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=11988

Niets wat er staat is om tegen de schenen aan te schoppen, ik wil gewoon meer informatie hebben en dat is niet op de site te vinden of niet goed in ieder geval. Dus voor ik iets betaal wil ik gewoon weten hoe het zit.

Re: Is een webwinkelier van nature negatief????

19
Ik weet niet of de gemiddelde webwinkelier negatief is, over het algemeen merk je echter dat op het internet veel geklaagd wordt. Mensen die willen klagen delen dat, mensen die positiever zijn nemen niet de moeite om te reageren...

Kortom, ik ben het helemaal met je eens dat we allemaal wat positiever kunnen zijn. Laat je alleen niet alleen leiden door de klagers, er zijn ook veel positieve webwinkeliers die dat wellicht niet altijd laten merken. Dat speelt niet alleen onder webwinkels, maar ook onder de gemiddelde Nederlander online en offline.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m