Cookie melding?

1
Hallo,

Ik wil graag mijn website maken zonder cookie melding. Nu lees ik wel dat het allemaal verplicht is maar ik zie zo veel websites waar er helemaal geen melding van gemaakt wordt. Ik gebruik wel analytics en voor conversion worden er ook programma's gebruikt maar verder niets. Nu las ik wel iets over andere wetgeving. Moet ik daar nu vanuit gaan dat die melding helemaal niet op de site hoeft? En wat is het risico als ik het niet doe ondanks dat het wel moet? Krijg je eerst een waarschuwing of meteen boetes?

Re: Cookie melding?

2
Ik wil wel online verdienen en zo snel mogelijk een extra zakcent verdienen maar wil me niet aan de wet en regelgeving houden

Dat zeg je nu toch eigenlijk?? of niet?

Zodra je tracking cookies plaatst ben je het verplicht, net als ssl als beveiliging

Beide doen veel mensen niet, tot ze op blaren moeten zitten :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
PaulG schreef:@Maurice
moet je dan in de website van trafego ook niet eens een cookiemelding geven?
Nee, die gebruikt slechts twee functionele cookies: een voor de sessie-ID en een voor de huidige taal.

6
Onze webshops gebruiken standaard geen tracking cookies.

We hebben een ingebouwd bezoekersanalyse programma, maar dat werkt op basis van IP adressen en klanten die inloggen.

Met Google Analytics is zo'n melding wel verplicht.
EasyWebshop

7
Nee, die gebruikt slechts twee functionele cookies: een voor de sessie-ID en een voor de huidige taal.
Ik zie bij trafego wel tracking cookies van google analytics verschijnen.

8
PaulG schreef:
Ik zie bij trafego wel tracking cookies van google analytics verschijnen.
Analytics is nog een beetje grijs gebied, Google heeft wel al de overeenkomst aangepast om wat meer te voldoen aan de eisen. Ik hoop dat ze in de toekomst deze zodanig aanpassen dat er geen melding gemaakt hoeft te worden.
Gx. Media

9
Ik vind dit een interessante discussie. Ik werk voor een Duits bedrijf en wij hebben ook een Nederlandse website waar we onze producten aanbieden. Wij maken gebruik van google analytics dus hebben wij een melding van cookies op de site. Nu merken wij dat dit wat betreft de conversie erg naar beneden brengt. Dus zitten wij er ook over te denken de melding gewoon uit te zetten. We verwachten dat de OPTA niet zo snel naar Duitsland gaat om hier een melding van te doen. Echter is de vraag wat doet de opta als je het niet op de site hebt staan. Krijg je een waarschuwing een boete of wat zijn hier de gevolgen van? Ik weet dat we het eigenlijk moeten maarja.. :lol:

10
Google Analytics is geen grijs gebied meer. Onlangs concludeerde het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) namelijk dat de privacyvoorwaarden van Google in strijd zijn met de Nederlandse wet.

:arrow: http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20131128- ... eleid.aspx

Je faciliteert een wetsovertreding als je Google loslaat op je bezoekers.

Webwinkeliers die Google Analytics voor weinig meer gebruiken dan PowerPoint-plaatjes kijken, zou ik adviseren Analytics links te laten liggen. Alle belangrijke statistieken kun je uit je eigen serverlogs halen. Dat dit een minder gelikte PowerPoint-plaatjes oplevert, mag geen belemmering zijn: het draait om de statistieken.

11
@Ward
De privacyvoorwaarden van Google waar het in dat stuk over gaat heeft niets met google analytics te maken. Het gaat er alleen over dat als je inschrijft voor een dienst ze het niet zouden mogen koppelen met een andere dienst.
Google analytics op een website kun je ook anoniem maken (anonymizeIp) waardoor de statistieken niet meer naar een persoon te herleiden zijn.

12
PaulG schreef:@Ward
De privacyvoorwaarden van Google waar het in dat stuk over gaat heeft niets met google analytics te maken. Het gaat er alleen over dat als je inschrijft voor een dienst ze het niet zouden mogen koppelen met een andere dienst.
Dat is helaas niet waar. Het CBP constateert dat Google ongevraagd en ongemerkt te veel data uit verschillende bronnen verzamelt en combineert. Daaronder vallen alle diensten van Google, ook Analytics.
CBP schreef:Uit het onderzoek blijkt dat Google persoonsgegevens van internetgebruikers combineert die het bedrijf uit alle verschillende diensten verkrijgt. […] Het gaat deels om gegevens van gevoelige aard zoals betalingsinformatie, locatiegegevens en gegevens over surfgedrag over meerdere websites.

13
@Ward
Je hebt gelijk. Net even het grootste deel van de pdf gelezen (wat een verhaal) en google analytics staat er zeker bij. Alhoewel het voor het grootste deel wel gaat over het onterecht combineren van de gegevens uit de verschillende diensten.

14
Officieel gezien is het inderdaad nodig. Maar aan de andere kant, steeds meer grote sites stappen er weer van af omdat er misschien aanpassingen in de wet zullen komen. Zie b.v. http://www.nu.nl/internet/3392000/publi ... emuur.html. Sites als de NPO, Nu.nl en AD.nl tonen bovenin wel een balk maar is alleen een info balk want zoals ze zelf benoemen zal er altijd niet-functionele cookies geplaatst worden voor o.a. statistieken of je nu op de akkoord knop drukt of niet (je gaat akkoord als je de website blijft bezoeken). Dat is dus niet helemaal hoe het bedoeld is.

Ook is er zover ik weet nog nooit iemand echt voor op de vingers getikt, in de zin van een boete. Maar het blijft uiteraard geheel je eigen verantwoordelijkheid en je voldoet niet aan de wettelijke eisen. Daarnaast kun je je afvragen of het netjes is ten opzichte van je bezoekers c.q. klanten.

15
Ik heb zelf een hoop websites en ik ken veel mensen in dezelfde niche, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die hiermee in de problemen is gekomen wanneer zij geen cookie vermelding script gebruiken.