Ontwerprechte - prijsverdeling

1
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het samenstellen van het assortiment van de webwinkel die ik aan het maken ben. Ik ben al vele malen hier op het forum geweest en heb al heel veel zinvolle informatie gevonden. Wat fijn dat jullie er zijn :-)

Deels ga ik mijn assortiment inkopen, deels ga ik zelf producten maken, ook om als groothandel te verkopen. Een deel van deze producten ga ik maken met het design van iemand anders. Mijn vraag is de volgende: wat is een gemiddelde verdeelsleutel in zo'n situatie. Wat voor bedrag, percentage gaat naar degene die het design levert, welk deel naar de producent en financierder?

Ik zoek waarschijnlijk niet met de juiste termen, want ik kan het niet gemakkelijk vinden als ik het google.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groetjes, Melanie

Re: Ontwerprechte - prijsverdeling

2
Grove verdeling:

• Ontwerper: 10% tot 12%.
• Financier: 15% tot 20% (gemiddeld rendement op aandelen plus premie).
• Fabrikant: 30% tot 50% (eenderde tot de helft van de verkoopprijs).
• Jij: de rest.

Maar het hangt nogal af van de branche waarin je gaat opereren. Voor kleinkunst kan het bijvoorbeeld anders uitvallen dan voor meubels. Soms kun je productie uitbesteden aan lagelonenlanden, in andere gevallen zit je vast aan een high-tech productie.
StoreCore.io

Re: Ontwerprechte - prijsverdeling

3
Hi Ward,

Dank je wel voor je reactie! Hier kan ik wel wat mee. Het ging me om een globaal idee. Uiteindelijk maak je natuurlijk je afspraken hierover met de mensen waar je mee samenwerkt. Dit is een goede indicatie voor mij.

Nogmaals dank.

Groetjes, Melanie