vraag (als klant)

1
ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:

Ik heb als consument een product bij een webshop besteld. We hebben eerst met de webshop gebeld en deze was op voorraad. Een paar dagen later niets gekregen dus weer gebeld. Het product was niet op voorraad maar moest besteld worden. 1,5 wk later kregen we het eindelijk. Nu blijkt het product 10 cm kleiner te zijn dan wij in gedachten hadden (afmetingen staan op de site maar wij hebben dus niet goed opgelet. wij gingen er vanuit dat het product de normale afmeting heeft omdat nergens staat dat het gaat om een product met een afwijkende afmeting)) Met de webshop gebeld dat het product dus niet past en dat wij allemaal rare aanpassingen moeten maken om het product passen te maken dus we willen het terug sturen. Nu zegt de webshop jah maar wij hebben het product speciaal voor u besteld en wijst mij op de voorwaarden. dit staat in zijn voorwaarden

"Binnen 14 dagen na aankoop kunnen goederen zonder opgaaf van redenen worden geretourneerd. De verzendkosten zijn voor rekening van de koper. Speciaal bestelde artikelen kunnen niet geretourneerd worden. Voor het retourneren dient u ten alle tijde vooraf contact op te nemen."

Onder speciaal voor u besteld begrijp ik iets anders...dat ik dus iets bestel wat de leverancier in assortiment heeft en niet op de site van de webshop staat. Dat de webshop rechtstreeks vanaf de leverancier aan de klant levert is niet echt speciaal voor u besteld. Het product staat gewoon in voorraad op de site.

Deze vraag interesseert mij ook vanuit mijn webshop. ik bestel de co-sleepers op dezelfde manier, rechtstreeks vanaf de leverancier naar de klant. Het is mij nooit overkomen dat de klant het terug wil sturen maar mocht dat voorkomen zou ik graag willen weten wat ik moet doen. Een heel verhaal..sorry!
http://www.naturebabies.nl voor betaalbare co-sleepers, draagdoeken, dragers, borstvoedingskleding en houten speelgoed.

Re: vraag (als klant)

2
Beetje vreemd verhaal. Wanneer het product in de shop staat, lijkt me dat het product onder het normale assortiment valt. (tenzij expliciet aangegeven)

Heeft de webshop vooraf aangegeven dat het speciaal voor je besteld moet worden?
Zo niet, kan het naar mijn mening gewoon teruggestuurd worden binnen de gestelde termijn.

Re: vraag (als klant)

3
toen wij de tweede keer belde zei de beste man dat het product niet op voorraad is en moet het bij de leverancier besteld moet worden. Hij is ergens wel voor ons besteld maar het gaat om een product dat gewoon op hun site staat (niet in de aanbieding, en die niet uit assortiment gaat dus)
http://www.naturebabies.nl voor betaalbare co-sleepers, draagdoeken, dragers, borstvoedingskleding en houten speelgoed.

Re: vraag (als klant)

4
Speciaal bestellen bij een leverancier valt niet onder uitzonderingen, dus je mag het gewoon terug sturen en dat kunnen ze niet weigeren. De wet is de wet wat ze ook in de voorwaarden schrijven.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: vraag (als klant)

5
'Speciaal voor u besteld' is zoals aangegeven klink klare onzin en dit valt niet onder welke uitzondering dan ook in het retourrecht.

Je hebt gewoon recht om te retourneren.

Alleen wanneer het artikel speciaal voor jou zou zijn aangepast - en het dus voor geen enkele andere klant bruikbaar is - mag de verkoper het weigeren. Maar dan moet dit ook duidelijk zijn aangegeven. Bijvoorbeeld een foto van jou, niemand anders die die foto wilt hebben. Of een boutje die alleen op jouw machine zou passen.

Zo kan iedereen wel voor de gek gehouden worden. Stel webwinkel A doet alleen aan dropshipping, daarmee besteld webwinkel A dus speciaal op verzoek van de klant iets bij de leverancier. Omdat dit speciaal voor de klant is besteld, wilt nog niet zeggen dat de klant het niet meer mag retourneren. Het is namelijk een standaard product dat niet speciaal voor de klant aangepast is.

Re: vraag (als klant)

6
Inderdaad erg raar verhaal van de webshop. Dit valt bij mij puur onder nabestellen, en dus niks speciaals eraan. Het is iets wat niet op maat gemaakt is, maar gewoon standaard in het assortiment is. Alleen als iets speciaal gemaakt is voor jou zou het uitgesloten kunnen worden van retourrecht. Daar is hier helemaal geen sprak van.

Je hebt zowieso recht om het zonder opgave van reden te retourneren (natuurlijk wel altijd netjes om te kijken hoe je het retour moet melden etc). Dus uiteindelijk als jullie dit binnen 14 dagen na ontvangst hebben retour gemeld, moet de webshop dit gewoon accepteren. Na het retour melden heb je dan alsnog weer 14 dagen de tijd om het retour te sturen naar de webshop officieel gezien volgens de nieuwe webwinkel regeltjes in Nederland.

Dus je staat volledig in je recht om het te retourneren, natuurlijk zou ik wel even goed op papier krijgen van die webshop dat ze ook daadwerkelijk het geld aan je terugstorten gezien hoe ze zich opstellen voordat je het echt terugstuurt. Heeft de webshop toevallig ook een keurmerk zoals thuiswinkel etc? Je kan hier dan melden dat ze zich niet aan de regels houden.

Veel succes ermee!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook