Waardebon verloten onder reviewers?

1
Ik heb het idee dat daar door andere webwinkeliers wat negatief op gereageerd wordt, maar waarom eigenlijk? Ik bedoel, reviews hebben een bewezen invloed op conversie, waarom dan niet alles uit de kast halen om die reviews te bemachtigen?

We hebben veel tevreden klanten, maar slechts een deel daarvan neemt de moeite dat te vertellen in een review, een mogelijke beloning kan wellicht enkelen over de streep trekken om dat toch te doen.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

2
Goede vraag, Henk.

Het is een ethische schemerzone. Enerzijds kun je zeggen dat elke vorm van positieve feedback kopen onethisch is. En sommige klanten zien dat ook zo, dus werkt het bij hen in je nadeel. Anderzijds kun je ook zeggen dat een review schrijven inderdaad moeite kost en er dan best een bedankje van af kan.

Als ik alleen maar positieve reviews zou zien en daarnaast een banner met "verdien € 5 korting voor elke review", dan zou ik de geloofwaardigheid van een site sneller in twijfel trekken.
StoreCore.io

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

3
Ik zeg niet dat het enkel om positieve reviews gaat, een negatieve review is ook een review en heeft soms zelfs meer waarde (verbeterpunten etc).

Klanten hebben niet zoveel aan een bon van € 5, ik zat zelf meer te denken om elke maand één bon van bijvoorbeeld € 75,- weg te geven.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

4
Toch denken sommige mensen dat ze meer kans maken bij een hoge score.

Als vervolgens, puur toevallig, de cadeaubon inderdaad wordt gewonnen door iemand die je een 10 of 5 sterren gaf, dan is het "bewijs" zogenaamd geleverd.

Als je de schijn van partijdigheid wilt tegengaan, kun je de loting laten uitvoeren door een notaris.

En anders zeg ik altijd: gewoon testen en zien wat het doet.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

5
Ik zit hier ook wel eens aan te denken.

Een kortingcode bij een nieuwe bestelling, nadat! er een review was geplaatst, had overigens geen effect. Ik moest dit handmatig doen en heb toen 136 mensen een kortingcode gegeven van 10%.
Maar liefst 0 mensen hebben hier gebruik van gemaakt.

Een grotere prijs zal denk ik wel helpen. Een bij mij bekend bedrijf had een prijs van ongeveer € 400,- voor mensen die binnen een bepaalde periode een review plaatste. Deze mocht ook negatief zijn maar je kon echt zien dat mensen echt ineens super positief waren in de reviews. Ze leken haast nep :)

Ik overdenk om gewoon een prijs (tussen € 400,- a € 800,-) te verloten onder de ordernummers in een bepaalde periode. Dus ook iemand die geen review achterlaat heeft een kans en wederkerende klanten hebben een grotere kans (meerdere ordernummers).
Dit kan je goed promoten op je website en zeker op de checkout pagina om twijfelaars over de streep te trekken.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

6
Ik heb hier ook wat meer aan zitten denken om juist reviews te trekken, maar ik wil eerlijke reviews en geen reviews die zo positief zijn dat ze het doen om juist iets te winnen.

Of om de zoveel reviewers een prijs uitdelen? Ik weet het niet.

Hmmm wat jij zegt Frafra klinkt ook interessant. Maar eens goed nadenken hoe we zoiets in kunnen gaan zetten.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

7
Ik doe dit al langere tijd. Wij verloten onder alle reviews iedere maand een waardebon t.w.v 20 euro. Dit is gewoon een willekeurige review. Ik denk dat een incentive helpt bij het invullen van beoordelingen, maar dat mensen alsnog gewoon hun eerlijke mening geven.

Ik denk zelfs dat als er iets mis is mensen dit graag uitten en denk niet dat kans op een cadeaubon t.w.v 20 euro hier iets aan veranderd.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

8
We zijn vandaag gestart met het geven van 5 euro korting op de eerstvolgende bestelling bij het schrijven van een review. Ik denk dat we over 1-2 maand gaan evalueren om te kijken of we dat gaan aanpassen naar één of twee waardebonnen per maand. Afhankelijk van de response en het werk wat het kost.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

11
Ik doe dit ook en het werkt. Ik verloot het niet maar geef een paar maanden lang standaard een waardebonnetje bij iedere review. Positief of niet.

In hele drukke periodes (Kerst) krijg ik wel eens wat negatieve reviews wegens een onverwacht langere levertijd. Sommige lieden zijn nou eenmaal niet erg begripvol. Ik doe dit dan een paar maanden om snel reviews te verzamelen die gemiddeld genomen altijd positief zijn en dus de negatieve review(s) compenseren.

Consumenten gaan bij een positieve ervaring namelijk NOOIT uit zichzelf een review schrijven als je ze niet uitnodigt. Als je ze WEL uitnodigt is dit percentage verwaarloosbaar. Maar als je iets aanbiedt in ruil voor een review, dan krijg je ineens wel positieve reviews.

De 'gekochte' reviews zijn niet positief omdat mensen denken dat ze enkel met een positieve review een 'beloning' krijgen, maar omdat dit simpelweg mensen zijn die normaal GEEN review zouden schrijven.

Bij externe sites is dit nog veel erger. Een site als Trustpilot vinden mensen te ingewikkeld wanneer ze iets positiefs willen schrijven, maar als ze hun gal over je willen spuien dan snappen ze ineens heel goed hoe het werkt.

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

12
Hier ook eens getest. Iedere beoordelaar kreeg € 7,50 korting bij een volgende bestelling. Echter veranderde het percentage dat een review invulde amper, dus wij zijn er mee gestopt.

Nadien heb ik bij een mijlpaal (500 reviews) drie maal € 25,- korting verloot onder de reviewers. De winnaars waren blij verrast, veel meer effect heeft het niet... (op wat 'goodwill' dat je kweekt bij andere betrokkenen na, want de winnaars werden o.a. via Facebook bekend gemaakt).

Wil je hier iets mee gaan doen dan zou ik klanten pas een x aantal weken nadat ze een review hebben ingevuld een kortingscode sturen.

Waarom dan pas? De klant heeft net wat bij je gekocht. Het direct schenken van de kortingscode verhoogt de kans dat de code wordt weggespoeld in doorgaans overvolle mailboxen. De kans is groter dat de klant over een maand (o.i.d) weer wat nodig heeft, daarom dan pas benaderen met de korting.
Pintip pinautomaat huren voor beurs, evenement of (pop-up) winkel? ✓ Geleverd binnen 24 uur ✓ Reviews 8.9

Re: Waardebon verloten onder reviewers?

13
Hangt er ook vanaf wat voor artikelen je verkoopt. Als het een hobby-site betreft, is de kans groot dat de klant nog méér breiwol of wat dan ook nodig heeft.
Als het meer one-time aankopen zijn (auto bumpers) dan heeft het bieden van korting op een volgende bestelling totaal geen zin.

Toen ik klanten met terugwerkende kracht een paar procent korting beloofde in ruil voor een review, REGENDE het reviews. Alleen is dit heel veel administratieve rompslomp. Maar het werkt het allerbeste om reviews te krijgen.