Meten - Vanuit welk kanaal komen de orders?

1
Goedemiddag allen!

Ik adverteer via verschillende kanalen (adwords, admarkt, beslist.nl, social media), de overall coversie is zo rond de 2%. Ik heb alleen geen flauw idee welk kanaal welk aandeel hierin heeft :S

Daarom wil ik nu eindelijk wel eens een keer goed nagaan waar de bestellingen nu precies vandaan komen. Een Google medewerker heeft een koppeling gemaakt met analytics en adwords waardoor ik nu kan zien welke google adwords campagnes conversies opleveren. Maar verder heb ik dus geen idee wat het conversie percentage is van bijvoorbeeld de beslist.nl en admarkt bezoekers. Ik zou graag willen zien hoeveel bestellingen er afkomstig zijn vanuit deze kanalen.

Weten jullie hoe dit te meten is? Kan dit met analytics (zo ja, waar in analytics in te stellen)? Hoor het graag, mijn dank is enorm groot!

Groeten,
Michel

Re: Meten - Vanuit welk kanaal komen de orders?

2
Wat je eerst moet checken is of je de e-commerce instelling aan hebt staan, en of sales ook in Analytics zichtbaar zijn. Als je omzet niet in Analytics terecht komt kan je ook niet uitrekenen of iets rendabel is geweest. Als dit nu al het geval is kan je bij het tabje Acquisitie direct gegevens terugvinden over de bron van je sales.

Om een en ander in een simpel overzicht te hebben kan je ook gebruik maken van dashboards. Zie onderstaande link voor enkele relevante dashboards voor webwinkels. Gebruik deze ook als template om een dashboard voor andere kanalen te maken.

http://www.frankwatching.com/archive/20 ... downloads/

3
Het goed meten van je advertentiecampagnes begint bij het gebruiken van de juiste campagnevariabelen. Voor de campagnes die je zelf beheert kun je dit zelf instellen via onderstaande tool:
https://support.google.com/analytics/an ... 3867?hl=nl

Tips:
[*] gebruik altijd kleine letters;
[*] gebruik duidelijke benamingen voor de variabelen campagnemedium, campagnebron & campagne
[*] kijk voor voorbeelden eens naar de adverteerders op http://www.startpagina.nl

Medium: cpc, tekstlink, cpa, cps, email, display, offline, etc etc
Bron: google, facebook, twitter, bevestigingsmail, criteo, retargeting, etc
Campagne: zomer2014, nieuwsbrief_05, tablets, kampeertenten

Daarnaast kun je ook nog de variabelen utm_term (keyword) & utm_content (bijvoorbeeld: advertentiemateriaal).

Overigens weet ik dat Beslist.nl deze zogenaamde UTM-codering automatisch toevoegt aan de deeplink als je deze niet standaard meegeeft in je feed. Admarkt zou ook absoluut geen problemen moeten geven.

Succes!
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

4
Bedankt voor de reacties! De e-commerce instellingen staan aan en zie nu ook via het tab Acquisitie dat er sales zichtbaar zijn, dat is fijn :)

Echter wat volgens mij best schrikbarend is: Als ik via Acquisitie - Campagnes (dit zijn dus enkel de adwords advertenties toch?) de conversies bekijk dan zie ik bij verschillende campagnes een conversie van 0%! (oftewel conversieratio ook 0%!) :| En dat terwijl het aantal sessies op die betreffende campagne 274 is en het aantal nieuwe gebruikers 187...

Betekent dit feitelijk om z.s.m. te stoppen met deze campagne omdat het toch 0,0 oplevert?! Ergens vreemd omdat ik wel artikelen heb verkocht uit deze campagne vandaan...Is het resultaat dan wellicht niet 100% betrouwbaar? Of zijn het dan wellicht dus kopers geweest via een ander kanaal dan adwords?

Gr,
Michel
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
MichelK schreef:Betekent dit feitelijk om z.s.m. te stoppen met deze campagne omdat het toch 0,0 oplevert?! Ergens vreemd omdat ik wel artikelen heb verkocht uit deze campagne vandaan...Is het resultaat dan wellicht niet 100% betrouwbaar?
Als Google een conversie van 0% meldt terwijl je zelf zeker weet dat de campagne wél conversies opleverde, is dat inderdaad de meest logische verklaring. Op zich is dat niet vreemd, want je kunt zelf op je eigen server altijd nauwkeuriger meten dan mogelijk is via JavaScript van een externe server en third-party trackingcookies.
StoreCore.io

6
Ward schreef:
MichelK schreef:Betekent dit feitelijk om z.s.m. te stoppen met deze campagne omdat het toch 0,0 oplevert?! Ergens vreemd omdat ik wel artikelen heb verkocht uit deze campagne vandaan...Is het resultaat dan wellicht niet 100% betrouwbaar?
Als Google een conversie van 0% meldt terwijl je zelf zeker weet dat de campagne wél conversies opleverde, is dat inderdaad de meest logische verklaring. Op zich is dat niet vreemd, want je kunt zelf op je eigen server altijd nauwkeuriger meten dan mogelijk is via JavaScript van een externe server en third-party trackingcookies.
Tip:
Mocht je willen checken of je Google analytics codering (m.m. ecommerce tracking) goed staat ingesteld, plaats dan een testbestelling op je site en check middels de Google Tag Assistant (Chrome extention) of GA goed staat ingesteld.

Succes!
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.

7
Dank voor de reacties. Stom, ik was er even niet helemaal bij denk ik. De betreffende campagne met een conversie van 0,0% waarvan ik overtuigd was dat deze toch echt wel conversies had, kan natuurlijk ook vanuit andere kanalen komen zoals Beslist.nl of Marktplaats :lol:

Ik denk dat het dan vanuit deze kanalen is geweest waarvan die conversies zijn gekomen. Jammer dat bij bv. Beslist.nl niet goed is te achterhalen welke clicks (productgroepen) nu exact de conversies oplevert. Ik zie hem er enkel als bron/medium tussen staan met een overall conversiepercentage.

Stel ik laat 5 producten vertonen op beslist.nl. Misschien is het wel zo in de praktijk dat enkel product 1 conversies oplevert en product 2 t/m 4 heel veel clicks hebben ontvangen via beslist.nl maar totaal geen conversies oplevert..

Weet iemand of het via dus bv. beslist iets specifieker in kaart is te brengen welke artikelen voor de conversies zorgen?

8
Ter info, de statistieken werken niet met terugwerkende kracht! Heb je destijds geen conversie geregistreerd via jouw webwinkel, dan komen die nu ook niet terug. Voor e-commerce transactie moet je dit overigens ook goed bij jouw webwinkel instellen. Dit kan een Google medewerker niet zelfstandig! Ze kunnen alleen de koppeling voor je maken. Test daarom even of er bij het e-commerce tabblad uberhaupt transacties staan. Is het goed ingesteld dan staan daar ook de producten die je hebt verkocht en de orderwaardes. Je kunt dan eenvoudig controleren of dat overeen komt met de bestellingen.

Verder heb je al goede tips gehad. Plaats bij Beslists en dergelijke de ?utm_source parameters en dergelijke en je weet waar bezoekers vandaan komen, zo kun je daar ook een trefwoord opgeven, wellicht kun je daar de productnaam vanuit beslist weergeven? Zie ook https://support.google.com/analytics/an ... 3867?hl=nl. Overigens is conversie niet altijd toe te wijzen aan 1 bron. Wellicht komen bezoekers binnen via Beslists op hun tabblad en bestellen ze later via hun laptop. De nieuwe versie (Universal Analtyics) van Google is daarop beter ingericht.

Succes! Meten is zo belangrijk, dus even goed alles configureren. Daar heb je lange tijd plezier van.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m