Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
EDU-UH
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 oktober 2011

Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Hoi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van een online webshop in ambachtelijk gemaakte cupcakes (en diversen). Dit moet later een winkeltje in Hilversum worden waar je ook gezellig thee en koffie kunt drinken.

Omdat ik deze ook via de post wil verzenden, maar het niet aandurf met Post NL, ben ik op zoek naar een andere manier om ze te verzenden. Koeriers zijn met 45 eurocent per kilometer gewoon niet te doen, maar ik zie dat toekomstige concurrenten wel een landelijke verzending kunnen aanbieden. Zouden ze voor die 8 euro verzendkosten zelf rijden? Dat lijkt mij vreemd als je iets vanuit Hilversum naar Maastricht moet versturen.

Hopelijk kunnen jullie eens meedenken, want verzending waarbij de cupcakes betaalbaar (en natuurlijk heel) aankomen lijkt mijn enige grote struikelpunt. :-)

Alvast bedankt en groetjes,
Eduard
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Dat hangt puur van de aantallen af. Als het eenmaal loopt en je dagelijks 20 bestellingen hebt, kun je vaak wel een kleiner, lokaal koeriersbedrijf vinden dat dat voor 20 x 10 euro = 200 euro kan doen.

Tot die tijd kun je bestellingen van meerdere dagen bundelen, zodat de koerier bijvoorbeeld maar twee keer per week nodig is. Dat zal door schaalvoordelen, met name in inkoop en arbeid, waarschijnlijk ook schelen in je productiekosten.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Waarom kun je eigenlijk niet met PostNL, of bijvoorbeeld DHL, UPS etc verzenden? Alles staat of valt met een goede verpakking.

Er is trouwens een vrij simpele manier om te kijken hoe zij dat voor die 8 euro doen, bestel er gewoon een keer een paar cupcakes ;)
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Waarom kun je eigenlijk niet met PostNL, of bijvoorbeeld DHL, UPS etc verzenden? Alles staat of valt met een goede verpakking.

Er is trouwens een vrij simpele manier om te kijken hoe zij dat voor die 8 euro doen, bestel er gewoon een keer een paar cupcakes ;)
Je weet wat cupcakes zijn? En hoe PostNL met pakketjes omgaat? :D
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Waarom kun je eigenlijk niet met PostNL, of bijvoorbeeld DHL, UPS etc verzenden? Alles staat of valt met een goede verpakking.

Er is trouwens een vrij simpele manier om te kijken hoe zij dat voor die 8 euro doen, bestel er gewoon een keer een paar cupcakes ;)
Je weet wat cupcakes zijn? En hoe PostNL met pakketjes omgaat? :D
Ja, en ja. Eduard heeft het over ambachtelijk gemaakte cupcakes. Dan ga ik er vanuit dat dat geen dingen zijn met 5 cm versiering bovenop, maar dingen die gewoon lekker smaken en prima in een doos te verzenden zijn.

Kijk anders eens hoe ze dat met taart doen, dat werkt al jaren.
 
EDU-UH
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 oktober 2011

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Hoi allemaal,

Waanzinnig bedankt voor de reacties!

Je kunt de cupcakes hier mee vergelijken:
http://i993.photobucket.com/albums/af56 ... /10-23.jpg

Het idee van Ward lijkt mij een goed idee! 2 a 3 verzenddagen per week proberen te doen en een goed prijsje met een lokale koerier proberen te maken.

Henk en Peter: ik ga wel een aantal keer proberen om cupcakes te maken en deze een uur voor sluitingstijd aan te bieden bij PostNL. Goed (en vacuum) inpakken en dan kijken hoe ze de dag erna aankomen. Inclusief grote stickers met 'breekbaar' en 'deze zijde boven'. Spannend!

Ga inderdaad ook een paar bestellingen bij concurrenten plaatsen om te kijken hoe zij de verzending doen.

Denk dat het vooral een kwestie is van een aantal keer goed uitproberen en zodra de business groot genoeg is een (vers)koerier in te schakelen. Wil de verzending sowieso uitbesteden, want wil geen uren per dag bezig zijn met de verzending.

Groetjes,
Eduard
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten. Good luck!
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

10 juni 2014

Hoi allemaal,

Waanzinnig bedankt voor de reacties!

Je kunt de cupcakes hier mee vergelijken:
http://i993.photobucket.com/albums/af56 ... /10-23.jpg

Het idee van Ward lijkt mij een goed idee! 2 a 3 verzenddagen per week proberen te doen en een goed prijsje met een lokale koerier proberen te maken.

Henk en Peter: ik ga wel een aantal keer proberen om cupcakes te maken en deze een uur voor sluitingstijd aan te bieden bij PostNL. Goed (en vacuum) inpakken en dan kijken hoe ze de dag erna aankomen. Inclusief grote stickers met 'breekbaar' en 'deze zijde boven'. Spannend!

Ga inderdaad ook een paar bestellingen bij concurrenten plaatsen om te kijken hoe zij de verzending doen.

Denk dat het vooral een kwestie is van een aantal keer goed uitproberen en zodra de business groot genoeg is een (vers)koerier in te schakelen. Wil de verzending sowieso uitbesteden, want wil geen uren per dag bezig zijn met de verzending.

Groetjes,
Eduard
Ik wil mij wel opofferen voor een eh.... end-to-end user testje :wink:

Verzenden met PostNL lijkt me toch niet zo'n goed idee. Ze gaan al echt niet zorgvuldig om met pakketen (officieel moet het een een val van een meter of 5 aankunnen) Dan kan je het nog zo zorgvuldig verpakken maar 1 klap in het sorteerprocess en weg frosting.

En dan heb je nog het risico van de bezorger die een pakket in de warmte (kachel, motor) of kou (buiten) laten staan. Zo heb ik ooit eens een lading bevroren krekels gekregen. Ondanks de sticker 'bevat levende dieren, Niet in de kou laten staan'. En het had alleen 's nachts gevroren toen. Nee op 'suggestie' stickers kan je niet rekeken.

Ik heb denk ik een jaar of 2 geleden eens iets besteld bij gefelicitaard besteld. Was helaas op mijn werk dus ik heb het pakket niet aangepakt maar dan is volgens mij ook met een koerier gebeurd. Verzending was normaal posttarief geloof ik.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Jennydesigncovers
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 april 2014
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

18 juni 2014

Ik heb jaren gewerkt bij Selektvracht. Een klant (bakkerij) van mij verzond inderdaad taarten. Het waren taarten met een laag marsepein eromheen en evt. versiering die niet veel uitsteken. De taarten werden in passende dozen gedaan en heel goed dichtgeplakt. Door heel laat aan te leveren konden de taarten vers aangeboden worden op de volgende dag.

Er komt heel wat bij kijken als je zoiets verstuurt:
- De dozen moeten als 1 van de laatste zendingen worden gesorteerd zodat ze bovenin de rolcontainers/pallets terechtkomen
- bezorgers extra informeren zodat ze die voorzichtig uit de rolcontainer halen.
- bezorgers verzoeken de taarten als eerste te bezorgen
- afhandeling van retouren (wanneer iets niet bezorgd kon worden)

Ingewikkeld proces, vandaar dat het niet makkelijk is om een postbedrijf te vinden die mee wilt werken. Als je echt cupcakes landelijk wilt versturen, dan denk ik dat je sneller je doel bereikt door de cupcakes transport-vriendelijk te verpakken.

Denk je trouwens ook aan het aantal bezorgpogingen? De meeste pakketbedrijven doen meer dan 1 bezorgpoging of zetten het pakket bij een afhaalpunt neer. Misschien zul je daar speciale afspraken over moeten maken.

Succes
Bezoek http://www.designcovers.nl voor voordelige iPad en Samsung tablet hoezen.
 
EDU-UH
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 oktober 2011

Re: Cupcakes verzenden binnen Nederland

22 juni 2014

Hoi allemaal,

Wederom bedankt voor de nieuwe tips en informatie!

Update: heb met een lokaal koeriersbedrijf afgesproken dat zij voor 5 euro (Excl BTW) de cupcakes verzenden door heel Nederland. Dit op basis van minimaal 5 verzendingen per week, dus dat zal zeker haalbaar zijn. Wanneer ik onverhoopt dit aantal niet haal, wordt het 6,50 (Excl BTW) per pakket.

Ik ga de cupcakes aanleveren in koelboxen (met accu), dus het ziet ernaar uit dat de verzending gaat lukken! :-) Verwacht overigens niet voor half 2015 te kunnen starten, maar het vinden van een goede manier om ze te verzenden was een belangrijk vraagstuk binnen mijn haalbaarheidsonderzoek.

Nogmaals: Veel dank voor al jullie input!

Groetjes,
Eduard
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht