Magento Multistore

1
Ik ben bezig met het opzetten van een multistore omgeving en ik zit te twijfelen wat ik moet doen in Magento. Het gaat om twee webwinkels die onafhankelijk van elkaar draaien, echter vind ik het delen van klantgegevens en spaarpunten juist wel een voordeel.

Ik heb nu twee 'stores' aangemaakt, maar vraag me af of het niet beter is twee 'websites' aan te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Magento Multistore

3
Bedankt! Ik had die uitleg gezien inderdaad. Ik weet echter nog steeds niet of ik echt een aparte website moet aanmaken.

Ik start een nieuwe shop, met andere producten. Hierdoor denk ik een nieuwe 'website', echter wil ik het spaarprogramma, klant accounts en op alle websites delen hierdoor denk ik een nieuwe 'store'. Hoe heb jij dt gedaan?

Re: Magento Multistore

4
Ik heb totaal 11 domeinnamen binnen mijn Magento Multistore. Voorheen voor alle domeinen nog een aparte website. Nu heb ik onlangs naast 5 van mijn bestaande .nl domeinen .be domeinen toegevoegd, en die heb ik binnen de bestaande website als extra winkelzicht toegevoegd. Dat leek mij toen de meest logische indeling.

Er is overigens ook een instelling om je klant account e.d. over het hele systeem te delen, ongeacht wat je kiest bij websites, stores etc.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Magento Multistore

5
Rudy schreef:Er is overigens ook een instelling om je klant account e.d. over het hele systeem te delen, ongeacht wat je kiest bij websites, stores etc.
Ga naar systeem > klanten > klantconfiguratie
opties account delen > systeem (ander optie is per website)
Jij wil dus systeem hebben.

Ik zou als het 2 verschillende winkels zijn ook 2 websites aanmaken.
Je hebt immers met verschillende producten te maken en die kun je in verschillende groepen onderbrengen.
Per winkel kun je dan ook anders attributen toevoegen en die laten zien.

Re: Magento Multistore

6
Het is een beetje globale vraag dus ook een vrij globaal antwoord.

Als je via de verschillende URL's dezelfde producten wil verkopen dan zou ik
het met storeviews doen, als je compleet andere producten wilt verkopen
dan zou ik websites gebruiken.

gr. Dave

Re: Magento Multistore

7
He Dave,

Ik bedoelde meer het feit dat Magento onderscheid maakt tussen Websites, Stores en Storeviews
(Website -> Store -> Storeview). Ik ben niet van plan een aparte store view voor de nieuwe site aan te maken.

Ik vroeg me echter af wat de voor- en nadelen zijn als je moet kiezen tussen een aparte 'website' of een aparte 'store'.

Re: Magento Multistore

8
Hoi dborneman,

De verschillen voor Magento zijn duidelijk en kun je vrij makkelijk terugvinden. De belangrijkste:

- Websites kunnen maar hoeven geen klant accounts te delen, stores delen altijd klant accounts
- Websites kunnen verschillende standaard valuta's gebruiken, stores niet
- Websites kunnen voor hetzelfde product verschillende prijzen hebben, stores niet (maar storeviews weer wel).

Storeviews gebruik je traditioneel voor verschillende talen, ook kun je per storeview weer de de prijs per storeview aanpassen

Dat zijn de belangrijke verschillen voor Magento, op basis hiervan zou je kunnen zeggen dat hiet niet veel uitmaakt zolang je met alle websites dezelfde standaard valuta gebruikt.

Echter zo gauw als je dezelfde producten op meerdere URL's gaat aanbieden dan is dit beduidend minder werk
als je store's c.q. storeviews gebruikt. Met websites gaat het natuurlijk ook, maar is steeds enkele handelingen extra, dat gaat vervelen als het niet nodig is.

Daarnaast kan het goed zo zijn dat wanneer je met externe partijen gaat samenwerken en dan bedoel ik bv. een
betalingsafhandelaar of een email marketing partner dat je zolang je storeviews gebruikt dit allemaal onder
1 account kunt laten vallen maar wanneer je websites gebruikt je meerdere accounts moet hebben.

Dat hoeft niet persé slecht te zijn want lang niet iedere partner heeft een echt goede koppeling met Magento (ze zeggen allemaal van wel natuurlijk)
en dan kunnen storeviews makkelijk tot problemen leiden, websites met aparte accounts leveren dan veel minder problemen op.

gr. Dave

Re: Magento Multistore

9
Bedankt voor je reactie!

Nu is het een stuk duidelijker! Ik vond de 'stores' en 'websites' zoveel op elkaar lijken dat ik niet exact wist wat nu het verschil was. Nu is dat een stuk duidelijker, bedankt!