Hallo!
Ik heb een artikel retour gekregen (in Q2) van een persoon en uiteraard het volledige bedrag teruggeboekt. Via mijn leverancier heb ik het geld teruggekregen voor het artikel, min de verzendkosten die hij gemaakt heeft.
Moet ik deze retour bij de omzet optellen en daarna ergens weer aftrekken aangezien het geld terugbetaald is?
Mijn vraag is nu: Hoe boek ik deze het beste in voor de aangifte van Q2?
Bedankt!
Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting
2Je kunt iets dat je hebt ingeboekt inderdaad ook weer terugboeken. Per saldo houd je daarna voor deze twee transacties € 0 btw over.
De netste oplossing is het uitreiken van een creditfactuur voor het tegoed inclusief de btw.
De netste oplossing is het uitreiken van een creditfactuur voor het tegoed inclusief de btw.
Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting
3Bedankt voor je antwoord.
Maakt het uit of de creditfactuur in Q3 aangemaakt is en kan ik dan de gehele bestelling weglaten in de aangifte?
Maakt het uit of de creditfactuur in Q3 aangemaakt is en kan ik dan de gehele bestelling weglaten in de aangifte?
Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting
4Je kunt geen bestelling weglaten, je moet over vorig kwartaal de BTW betalen en dit kwartaal de BTW weer aftrekken.VinciOnline schreef:Bedankt voor je antwoord.
Maakt het uit of de creditfactuur in Q3 aangemaakt is en kan ik dan de gehele bestelling weglaten in de aangifte?
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting
5Inderdaad, je moet (formeel) btw afdragen in Q2 en die aansluitend terugvragen in Q3. In de praktijk is dat geen probleem, afgezien van de administratieve rompslomp.
Als je het administratief-technischer bekijkt, is niet de factuurdatum van de creditfactuur doorslaggevend, maar de datum waarop de bestelling rechtsgeldig werd geannuleerd: vanaf dat moment heeft de klant namelijk al een vordering op jou. Conform het voorzichtigheidsbeginsel moet je dat "boekhoudkundig feit" op dat moment al inboeken.
Als je het administratief-technischer bekijkt, is niet de factuurdatum van de creditfactuur doorslaggevend, maar de datum waarop de bestelling rechtsgeldig werd geannuleerd: vanaf dat moment heeft de klant namelijk al een vordering op jou. Conform het voorzichtigheidsbeginsel moet je dat "boekhoudkundig feit" op dat moment al inboeken.