Zeer goede cijfers met webshop. Verkopen?

1
Beste leden,

Ik ben eigenaar van een webshop waarbij we eigenlijk niet weten of het verstandig is om te verkopen of om aan te houden. De URL laat ik even in het midden, maar ik kan wel een idee geven.

Het gaat om een webshop in electronica en heeft qua software, op maat gebouwd, ca. € 17.500,00 gekost ondertussen. In maart 2013 begonnen en nu, augustus 2014, een omzet van +300k. Er wordt gebruik gemaakt van drop shipping. Er zijn geen ontevreden klanten en de reputatie bij een onafhankelijk recensie bureau liegen er niet om. De shop is door een groot en bekend buitenlands merk geholpen die een link en logo heeft geplaatst op haar site en aangeeft dat ons bedrijf één van de 2 officiële verkooppunten is in Nederland en de enigste distributeur van België van het product.

Er is nog geen geld uitgegeven aan campagnes. Met de juiste inzet en strategieën is het niet ondenkbaar dat in 2015 de cijfers makkelijk 7 getallen kan tellen. Ondertussen weten ca. 100-120 bezoekers per dag de site te vinden en koopt ca. 4% daadwerkelijk. Het gaat hier om uitgaven van ca. 300-350 per klant.

Wat is een reëele vraagprijs, mochten we overgaan tot verkoop? 6 cijfers is toch niet heel erg gek bedacht?

Re: Zeer goede cijfers met webshop. Verkopen?

2
Ten eerste zegt omzet weinig over de winst, maar laten we er vanuit gaan dat die in verhouding is en er prima van te leven valt.

Je kunt meerdere redenen hebben om te verkopen, maar er zijn ook voldoende om een goedlopende webshop te houden.

Wat wil je na de verkoop gaan doen? Een eenmalig hoog bedrag is natuurlijk leuk, maar je gaat je pensioen er niet van halen. Als dit iets is dat je leuk vindt zou ik het lekker uitbreiden, winst terug in de onderneming stoppen en de omzet verder opschroeven. Ik denk dat de waarde na ruim een jaar toch nog relatief laag is, een webshop die op langere termijn goed presteert is altijd meer waard.

3
Als je over omzet spreekt, heb je het dan over je totale omzet sinds start; of de jaarlijkse omzet?

Elektronica kan een tricky markt zijn..Als jij geen reden hebt om te verkopen en erin gelooft dat het lang aanhoudt zie ik niet waarom je een goedlopende webshop weg zou doen. Je zou eens moeten omrekenen hoeveel je er uur daadwerkelijk aan verdient.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
De waarde van een bedrijf, webshop hangt van vele factoren samen.

Als ik het goed lees komt de omzet van producten van 1 bedrijf waar je op hun website als verkoopppunt staat. Afhankelijkheid van 1 leverancier kan tricky zijn. Wat gebeurt er als die leverancier nog een 3de en 4de verkooppunt op zijn website zet. Als die leverancier zelf verkoop op gaat zetten in Nl. Stel je haalt echt goede cijfers is dat niet ondenkbaar als ze zien dat hun markt groeit.

Waarom zou iemand jou een groot bedrag geven voor je website als bovenstaande onzeker is ?

Omzet is leuk maar wat is je bruto marge ? en uiteindelijk je netto marge ?
Bij de bepaling van de waarde zijn dat naast bovenstaande zaken ook belangrijke cijfers die de waarde van een bedrijf bepalen.

Als je zelf aangeeft vanaf 2015 7 cijfers omzet te kunnen draaien waarom nu verkopen ?
Verkopen doe je normaal op een hoogtepunt en die heb je nog niet bereikt.

6
Ik wil iedereen bedanken voor de informatie en heb besloten volgend jaar actief op zoek te gaan naar een koper. De reden voor verkoop is dat ik bezig ben met te veel dingen tegelijk en dus niet zelf de energie kan geven aan het systeem.

Maar inderdaad, ook al zou ik niets doen, de omzet in totaal (vanaf begin) zal in 2015 sowieso over het miljoen gaan. Terwijl je zou denken dat de markt aardig verzadigd is, heeft deze shop (volgens mijn directe concurrenten) de potentie gevaarlijk groot te worden. Ik heb zelfs een bod gehad van 50.000,- van een Europees concern dat in Nederland ook behoorlijk actief is. Die heb ik vriendelijk afgewezen (maart dit jaar).

De winst marge is trouwens niet denderend, ongeveer 7-11% van de omzet. Maar ja, als ik het niet begonnen was zou ik dat nu ook niet hebben, haha.

Hier kan een slotje op, nogmaals dank aan iedereen voor de raad.

Ps, bbob
Ik lees nu pas je bericht. Ik ben niet afhankelijk aangezien 47% van de kopers via Google (goede posities op de eerste plaats) komt. 23% via een lead generator, 16% via het betreffende merk en de rest via mond-op-mond. Verkoop overweeg ik, ver voor het hoogtepunt, om me te kunnen concentreren op andere projecten die simultaan lopen.

Het desbetreffende merk verkoopt niet rechtstreeks naar eindklanten. Zou hetzelfde zijn als klanten naar Stuttgart zouden rijden voor een nieuwe Mercedes en hem daar ook afrekenen. Hebben ze geen belang bij. Daarnaast is het niet het enigste merk wat we verkopen. Ook directe concurrenten ervan en grotere nog bekendere merken bieden we aan. Alleen daarin is de markt erg verzadigd en moet je vechten om nog een euro te verdienen.
Dat concurrende merk biedt trouwens sinds 4 weken producten aan, en ik verwacht dat die nog harder gaat lopen. Dit ivm de cijfers van de verkopen in de eerste weken voordat het product echt goed geïndexeerd wordt
wordt.

Ook jij bedankt voor de tip, Thanks,

7
egb007 schreef:Er wordt gebruik gemaakt van drop shipping. [...] Ondertussen weten ca. 100-120 bezoekers per dag de site te vinden en koopt ca. 4% daadwerkelijk.
Aanhouden. Je hebt nu gemiddeld 4 tot 5 bestellingen per dag die je vermoedelijk niet meer dan ongeveer een uur kosten. Dat is makkelijk verdiend. Bovendien kunnen de bezoekersaantallen nog fors hoger: zelfs in een niche, als dat het al is, zijn 400 bezoekers per dag goed haalbaar.
egb007 schreef:Wat is een reëele vraagprijs, mochten we overgaan tot verkoop? 6 cijfers is toch niet heel erg gek bedacht?
Je kunt dat grof schatten. De koper zal de overname per saldo financieren uit de brutowinst. Gezien je sterke afhankelijkheid van één leverancier zal de koper waarschijnlijk binnen 3 jaar de investering willen terugverdienen. Ga voor een indicatie dus uit van 3 keer de brutowinst.

Daarmee heb je dan nog een andere indicatie: houd je de webshop 4 tot 5 jaar of langer aan en groeit deze nog, dan verdien je meer en neemt de waarde ondertussen ook nog toe.
StoreCore.io

8
Nogmaals heel erg bedankt voor al jullie antwoorden.

Mijn excuses nog voor het feit dat ik de URL in het midden heb gelaten. Het was meer een vraag of verkopen wel een handige strategie zou zijn, maar dan nog. De reden daarvoor is dat ik mijn klanten niet graag een onbehaaglijk gevoel wil geven dat we te koop lopen / slenteren met ons bedrijf. En omdat het toch wel een bekende winkel geworden is het laatste jaar ben ik bang dat klanten juist hiervan af zouden schrikken.

Volgend jaar spreken we elkaar wellicht weer. Ik vind het een leuk forum en zal zeker vaker langs komen. Ook om tips te geven aan anderen of om eens te lezen hoe anderen het internet bestijgen :)

Het gaat u allen goed :)