Bron: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... taankopen/Wat mag de consument doen met een product tijdens de bedenktijd?
De consument moet de aard, kenmerken en werking van het product of de dienst kunnen beoordelen. Hij moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Soms moet de consument de verpakking openmaken om het product te kunnen beoordelen. Dat mag hij doen. U mag in zo’n geval niet weigeren om het product terug te nemen, omdat de verpakking is geopend. De consument moet de verpakking natuurlijk wel netjes open maken en niet onnodig kapot scheuren.
Heeft de consument iets gedaan met het product dan niet nodig is om het product te kunnen beoordelen? Dan mag u hiervoor een vergoeding vragen. Dit kan alleen als u de consument alle informatie over de bedenktijd heeft gegeven, voordat hij het product bestelde.
Zou ik hier uit kunnen concluderen dat ik kosten in rekening mag brengen als een klant de verpakking van een product heeft opengescheurd, terwijl dit niet nodig is om het product te beoordelen?
Voorbeeld:
Een klant bestelde een SDHC geheugenkaart in plaats van een micro SDHC geheugenkaart. Je kan dan in gesloten verpakking al zien dat de SDHC geheugenkaart te groot is.