Wet Koop op Afstand

1
Wat mag de consument doen met een product tijdens de bedenktijd?

De consument moet de aard, kenmerken en werking van het product of de dienst kunnen beoordelen. Hij moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Soms moet de consument de verpakking openmaken om het product te kunnen beoordelen. Dat mag hij doen. U mag in zo’n geval niet weigeren om het product terug te nemen, omdat de verpakking is geopend. De consument moet de verpakking natuurlijk wel netjes open maken en niet onnodig kapot scheuren.

Heeft de consument iets gedaan met het product dan niet nodig is om het product te kunnen beoordelen? Dan mag u hiervoor een vergoeding vragen. Dit kan alleen als u de consument alle informatie over de bedenktijd heeft gegeven, voordat hij het product bestelde.
Bron: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... taankopen/

Zou ik hier uit kunnen concluderen dat ik kosten in rekening mag brengen als een klant de verpakking van een product heeft opengescheurd, terwijl dit niet nodig is om het product te beoordelen?

Voorbeeld:

Een klant bestelde een SDHC geheugenkaart in plaats van een micro SDHC geheugenkaart. Je kan dan in gesloten verpakking al zien dat de SDHC geheugenkaart te groot is.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Wet Koop op Afstand

2
Ik ben meer benieuwd naar de onderstaande vragen:

- wil de klant het product omruilen of retourneren?
- hoeveel zou je in rekening willen brengen?
- wat zijn jouw kosten?
- hoe vaak komt deze situatie voor?

Als de klant het product wilt omruilen, dit niet regelmatig voorkomt en de kosten te overzien zijn, dan zou ik er zeker niet moeilijk over doen!

3
Jeroen__ schreef:Voorbeeld:

Een klant bestelde een SDHC geheugenkaart in plaats van een micro SDHC geheugenkaart. Je kan dan in gesloten verpakking al zien dat de SDHC geheugenkaart te groot is.
Op die specifieke vraag is Arnoud Engelfriet al eens ingegaan:

Koop op afstand versus de blisterverpakking

Punt is niet dat je van mijlenver al kunt zien dat de kaart nooit zal passen, maar dat de webwinkelier vaak niet kan bewijzen dat dit de reden van retourneren was.

In de reacties vind je daarnaast nog andere overwegingen die het lezen waard zijn.
StoreCore.io

4
Excuus voor het iets oudere topic, maar in die reacties zie ik een voorbeeld staan van een webshop met de volgende voorwaarden:
17 Retour (afkoelingsperiode)

17.1 Ontbinding van aankoop kan binnen 14 kalenderdagen na levering van het product zonder opgave van redenen. De consument mag een product binnen die periode terug zenden. De consument draagt de kosten en het risico van de retourzending. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Wilt u een product binnen deze periode naar ons retour zenden? Gebruik daar dan dit formulier voor.

17.2 Restitutie van de aankoopprijs is op basis van de staat van het artikel. Zie hiervoor onderstaand overzicht.

Percentage Staat van het artikel
100% - Volledig onbeschadigd in originele verpakking, fabrikantverzegeling niet verbroken
80% - Onbruikbare verpakking
- Artikel is niet meer "nieuw in doos" te verkopen
Mag je dit volgens de Wet Koop op Afstand doen?
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

5
Het helpt je in elk geval niet. Jij kunt als webwinkelier vaak niet aantonen wanneer de verpakking beschadigd werd. De verpakking kan bijvoorbeeld al beschadigd zijn tijdens het transport naar de klant en dat valt onder de verantwoordelijkheid van de webwinkelier.

Er is daarnaast een universeel argument dat zowel koper als verkoper kunnen gebruiken: je (ver)koopt geen verpakkingen. Zolang het product onbeschadigd is, is er niets aan de hand.

Als je niet op je site met het product in de verpakking adverteert (of erbij zit dat het wordt geleverd in een doos), kun je het ook uit de doos halen en het "omverpakken" om het te kunnen laten bezorgen in een bubbelenvelop die door de brievenbus past.

Dat kan. Onlangs zelf nog meegemaakt bij een bekend merk. Of het ook altijd gewenst is, is een ander type vraag.
StoreCore.io

6
Ward schreef:Het helpt je in elk geval niet. Jij kunt als webwinkelier vaak niet aantonen wanneer de verpakking beschadigd werd. De verpakking kan bijvoorbeeld al beschadigd zijn tijdens het transport naar de klant en dat valt onder de verantwoordelijkheid van de webwinkelier.

Er is daarnaast een universeel argument dat zowel koper als verkoper kunnen gebruiken: je (ver)koopt geen verpakkingen. Zolang het product onbeschadigd is, is er niets aan de hand.

Als je niet op je site met het product in de verpakking adverteert (of erbij zit dat het wordt geleverd in een doos), kun je het ook uit de doos halen en het "omverpakken" om het te kunnen laten bezorgen in een bubbelenvelop die door de brievenbus past.

Dat kan. Onlangs zelf nog meegemaakt bij een bekend merk. Of het ook altijd gewenst is, is een ander type vraag.
Ik vraag het zelf omdat ik voornamelijk een winkel heb en er nu een webshop naast wil beginnen. Binnen deze winkel krijg ik van diverse leveranciers mijn artikelen in een blisterverpakking of in ieder geval in winkelverpakkingen. Nu zou het zonde zijn als je veel artikelen krijg die uit de verpakking gehaald zijn en onverkoopbaar zijn.