[SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Google

1
Hallo allemaal,

Ik heb een Magento webshop. Voor mijn bedrijf heb ik ook een overeenkomst met een online marketing bureau welke SEO zaken voor ons doen. Sinds recent staan wij met een generiek 'premium' keyword op 1 in Google organic. Heel mooi natuurlijk echter het probleem is als volgt:

De door ons gedefinieerde meta description voor die pagina wordt al maanden niet verwerkt door google. Hij pakt een zelf gefabriceerde (lelijke) meta description. Het vreemde is dat het keyword met een extra woord ervoor (zelfde landingspagina) wél de juiste meta description toont. De pagina die nu op 1 staat met het generieke keyword is in beginsel niet voor dit keyword geoptimaliseerd (de bedoeling was de homepage) maar we hebben besloten dit zo te laten aangezien dit ook prima de lading dekt.

Ter indicatie een fictief keyword: [bureau]

De eerste hit in google is dan IKEA:

Bureau en tafels - IKEA
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... ces/20649/
Bekijk ons assortiment bureaus en tafels tegen betaalbare prijzen. We hebben bureaus en tafels in allerlei afmetingen, designs en materialen.


Bovenstaande meta is gewoon netjes en door ikea zelf geformuleerd (ga ik even van uit). Bij ons is deze meta in het back-office ook zo geschreven maar hij maakt er dit van:

Bureau en tafels - IKEA
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... ces/20649/
een kort zinnetje van de pagina: 16 artikel(en). Tonen als: Foto-tabel Lijst. Sorteer op. Positie, Naam, Prijs. Van hoog naar laag sorteren.

Dit is automatisch gecreëerd en zeker niet (ergens) door ons ingevuld. Het online marketing bureau geeft aan het te onderzoeken, maar ondertussen wil ik zelf ook kijken of ik een oplossing kan achterhalen.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven en dat iemand dit (eventueel) herkent.

Gr,
ES01

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

2
Tja, als Google denkt dat een andere omschrijving beter is dan kan dit gebeuren.
Zie ook een blog hierover:
http://sitepro.nl/webdesign/blog/uitleg ... ebsite.asp

Belangrijker is om te snappen waaróm dit bij jou gebeurd. bij vele anderen blijkbaar niet. Heb je de eigen handleiding van Google al eens goed doorgenomen?
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

3
Jan Roelofsen schreef:Tja, als Google denkt dat een andere omschrijving beter is dan kan dit gebeuren.
Zie ook een blog hierover:
http://sitepro.nl/webdesign/blog/uitleg ... ebsite.asp

Belangrijker is om te snappen waaróm dit bij jou gebeurd. bij vele anderen blijkbaar niet. Heb je de eigen handleiding van Google al eens goed doorgenomen?
In mijn ogen is dat niet de reden. Het is ook niet zo dat dit bij iedere pagina gebeurd. Dit is de enige. Ik zal nog iets schetsen:

de landingspagina is in beide gevallen /groot-bureau. Nu de keywords:

[bureau]
[groot bureau]

De meta description bij zoekwoord groot bureau is zoals wij hem hebben ingevuld. De meta description bij zoekwoord bureau is de zelf gefabriceerde meta. Terwijl de landingspagina hetzelfde is. In de broncode staat ook gewoon de goede meta. Dit klopt toch niet?

EDIT: klein detail, ik zie dat onze Belgische site het wel goed oppakt (het betreffende keyword staat daar echter op pagina 3). Maar daar doet hij het dus wel zo als zou moeten...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

5
ES01 schreef:De meta description bij zoekwoord groot bureau is zoals wij hem hebben ingevuld. De meta description bij zoekwoord bureau is de zelf gefabriceerde meta. Terwijl de landingspagina hetzelfde is. In de broncode staat ook gewoon de goede meta. Dit klopt toch niet?

EDIT: klein detail, ik zie dat onze Belgische site het wel goed oppakt (het betreffende keyword staat daar echter op pagina 3). Maar daar doet hij het dus wel zo als zou moeten...
Vergelijk eens, op de komma nauwkeurig, de metatags in de broncode van de Nederlandse en de Belgische versie? Mogelijk wordt een HTML-tag niet goed afgesloten en daardoor genegeerd.

Als je HTML5 gebruikt, kun je het verder misschien nog oplossen met wat nieuwe tags waarmee Googlebot sitenavigatie en menuopties duidelijker kan onderscheiden van content.
StoreCore.io

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

6
Hallo Ward,

Dank voor je reactie. Ik heb gekeken maar helaas: 1/1 hetzelfde. Dit is op zich ook logisch omdat er gebruik wordt gemaakt van de standaard invoer mogelijkheid van Magento (het is een multishop). Dus wat bij site 1 staat, staat ook bij site 2.

Dus helaas: dit is het ook niet :(

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

7
Hmm, kan van alles zijn. De link van Jan is een beruchte boosdoener.

Heb je gegoogeld zónder te zijn ingelogd bij Google? En in een andere browser dan Google Chrome, bijvoorbeeld Firefox?

(Reden waarom ik dat vraag: Google schotelt bekende gebruikers andere resultaten voor. Mocht je in de Nederlandse versie bij tests veel op uitgerekend die getoonde weergave-opties hebben geklikt, dan kunnen die in de zoekresultaten opduiken. Je vond ze dan kennelijk erg belangrijk.)
StoreCore.io

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

8
Hi Ward,

Ook dat is het niet. Ik heb alle browser geprobeerd zowel ingelogd als niet ingelogd (Chrome, icognito chrome, safari, firexfox, IE). Ook de locatie maakt niet uit. Zit zelf in Midden NL; internet bureau zit in Den Bosch.

Ik wil je het keyword wel toesturen in een PB dan kan je zelf zien wat ik bedoel? (dan heb je een beeld bij het verhaal :wink: )

Groet,
ES01

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

10
Dag ES01,

Hier is weinig aan te doen... Sommigen beweren dat het komt omdat Google de Meta niet duidelijk kan koppelen aan je content en een eigen meta toepast of ergens anders vandaan haalt ... daarom zie je ook een verschil in de beschrijving per term/string waar je op zoekt.

Zie onderstaand artikel: http://moz.com/blog/why-wont-google-use ... escription

Hetzelfde zien we overigens ook vaak gebeuren bij titels... bij een aantal zoektermen.
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

12
ES01 schreef:Maar hoe verklaar je dan dat de Belgische site het wel goed oppakt :wink: ? (zelfde pagina, zelfde content, alleen in google.be)

gr,
ES01
Tjah, bij honderden websites gebeurt hetzelfde... correct uitvoeren van SEO, maar pagina titels veranderen om de dag.. Google bepaald zelf hoe je titel eruit komt te zien... Soms zie ik zelfs titels die vervangen zijn door 1 enkele term.. en de dag erna zie je op dezelfde term weer de gehele titel.

Terwijl er geen overvloedig gebruik is gemaakt van diverse widgets.. normale SEO is toegepast en de content sluit aan bij de desbetreffende term. :) Ze geven zelfs aan dat er een mogelijkheid is dat ze data uit DMOZ halen of de directory van Yahoo en dat je dit kunt voorkomen door dit toe te voegen:
<meta name="robots" content="noydir, noodp">

Het blijft een zwarte doos...
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

13
Ik denk dat ik het al weet. Kijk maar eens goed naar de context van de gehele tekst van het zoekresultaat:
Beste foobar volgens de Consumentenbond test
http://www.foobarswebshop.nl/beste-foobar
Foobars uit de test (inclusief nieuwe modellen): 16 artikel(en). Tonen als:
Foto-tabel Lijst. Sorteer op. Positie, Naam, Prijs. Van hoog naar laag sorteren.
Tests van de Consumentenbond worden hóóg aangeschreven. Je noemt die dus terecht.

Maar wat die tests ook doen, én lezers van die test, is meerdere producten vergelijken.

In deze context is het feit dat je meerdere "dimensies" van een product kunt zien in je webwinkel dus een belangrijk pluspunt. Het draait om het vergelijken van producten. En dat is nu precies wat Google dus toont.

En tja, in België is de Nederlandse Consumentenbond geen pluspunt, dus volgt Google daar het andere stramien.

Ik zou me hier geen zorgen over maken! Je staat bij mij op positie 1 voor je belangrijkste keyword "foobar" en "foobars". En ik hád zeer waarschijnlijk ook op deze vermelding doorgeklikt als ik een foobar zou zoeken. Die suggereert namelijk dat je 16 artikelen uit de foobar-test van de Consumentenbond hebt:

Foobars uit de test (inclusief nieuwe modellen): 16 artikel(en).

Je hebt helemaal geen probleem. Dit werkt waarschijnlijk juist in je voordeel. :!:
StoreCore.io

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

14
Tonen als:
Foto-tabel Lijst. Sorteer op. Positie, Naam, Prijs. Van hoog naar laag sorteren.
Waarom toont google dit dan? (toch alleen onzin!) Met consumentenbond erbij staat er ook wel duidelijkere informatie en in de metatag ook! Ik vind het er nog niet duidelijker op en zie nog niet waarom google dit zou doen omdat de consumentenbond genoemd wordt in het artikel.

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

15
@PaulG, je kent het product misschien niet, maar dat is typisch een ding waarop de wat onzekere kopers eerst uitgebreid op onderzoek uitgaan. Dan zijn een "tonen als" en "sorteren op" met allerlei vergelijkingsmogelijkheden helemaal niet zo onlogisch.

Ik wil er, om het vertrouwen van de topicstarter niet te beschamen, verder niet veel dieper op ingaan, maar ook de doelgroep sluit goed aan bij de Consumentenbond.

Het plaatje klopt.
StoreCore.io

Re: [SEO] Meta description wordt niet juist opgepakt door Go

17
Hallo allemaal,

Ik snap wat Ward bedoelt. Toch formulier ik liever zelf een meta-tag omdat ik dit zelf ook een raar deel vind. Hij pakt gewoon het raster van sorteren e.d. Ik heb de volgende tag van het online marketingbureau gehad: <meta name="robots" content="NOODP"> maar ik wil dit eerst goed uitzoeken.

@PaulG: bij interesse kan je me een PB sturen dan stuur ik je het keyword, dan kan je het zelf zien.

Gr,
ES01