Hallo allen;
Vele tarief discussies op dit forum zijn voor startende webshops, of voor enkele duizenden pakken per jaar.
Ik vroeg me echter af, heeft iemand een idee wat de grote jongens betalen voor hun verzending (kleine pakjes nl <> nl of nl > be) ?
Een 123inkt, coolblue, of een bol.com ... met meer dan 10.000 pakken / maand ...
Niet dat ik dergelijke volumes ooit zal draaien... .
Maar vraag me af wat de ondergrens is voor pakketbezorging... wie weet is iemand daarvan op de hoogte.
Dank!
Peter
Re: myparcel, postnl, e.a. ... how low can they go?
2Daar zal je misschien nog van schrikken wat die betalen. Ik weet wel dat het heel weinig is. Zij zullen voor de kostprijs rijden om zo'n klant binnen te halen. Aan de rest van de pakketten wordt er dan wel verdiend. Ik heb het ook ergens gelezen dat het zo gaat.
Bij 123inkt wordt er 3,95 als verzendkosten berekend. Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat zij dit ook aan PostNL betalen.
Via myparcel kost het 4,85 tot 10.000 pakketten per maand. Ook zij verdienen hieraan. Volgens mij werkt het systeem van MyParcel zo.
Zij gaan naar een vervoerder (PostNL in dit geval). Vragen een offerte voor pak en beet 50,000 en 100,000 pakketten per maand. Krijgen een prijs. stel 4 euro per pak. Dus verdienen ze aan elke zending wat. Daarvoor leveren ze wel een goede service en wordt je bij problemen netjes geholpen. Omdat zij een goede "klant" zijn bij PostNL kunnen zij wel eisen stellen.
Bij 123inkt wordt er 3,95 als verzendkosten berekend. Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat zij dit ook aan PostNL betalen.
Via myparcel kost het 4,85 tot 10.000 pakketten per maand. Ook zij verdienen hieraan. Volgens mij werkt het systeem van MyParcel zo.
Zij gaan naar een vervoerder (PostNL in dit geval). Vragen een offerte voor pak en beet 50,000 en 100,000 pakketten per maand. Krijgen een prijs. stel 4 euro per pak. Dus verdienen ze aan elke zending wat. Daarvoor leveren ze wel een goede service en wordt je bij problemen netjes geholpen. Omdat zij een goede "klant" zijn bij PostNL kunnen zij wel eisen stellen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
3Dat is wel heel simpel bedacht he? Ik weet dat ze producten hebben waardoor de verzendkosten redelijk neutraal moeten worden, maar dat is ook het geval bij een Kabeltje.com, die een euro minder rekent. En jawel, verzendkosten die je aan de klant rekent zijn inclusief BTW en je moet de boel ook inpakken, doosje, etiket, et cetera. Verzenden is in dit segment meestal verliesgevend dus er moet ook wat marge van het product bij en er moeten soms ook wat duurdere artikelen worden verkocht.Electronixs.nl schreef:Bij 123inkt wordt er 3,95 als verzendkosten berekend. Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat zij dit ook aan PostNL betalen.
Verzendkosten worden bij grotere spelers vooral uitgerekend op prijselasticiteit (hoeveel wil de consument ervoor betalen) en niet vanuit de kostengedachte.
Nu op mijn weblogs:
4Denk dat er inderdaad de bedrijven die er winst op maken op 1 hand te tellen zijn. Verzendkosten blijven een drempel voor de aanschaf dus wilt met dit zo laag mogelijk houden.
Natuurlijk komen er de kosten van inpakken en dergelijke bij. Maar de topic starter vraag wat de uiterste prijs is. Denk dat net onder de 4 euro wel de grens is maar bijv 3 euro onrealistisch is.
Natuurlijk komen er de kosten van inpakken en dergelijke bij. Maar de topic starter vraag wat de uiterste prijs is. Denk dat net onder de 4 euro wel de grens is maar bijv 3 euro onrealistisch is.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Bol.com en dergelijken betalen juist helemaal niet zo absurd weinig als je denkt. Die onderhandelen over de secundaire voorwaarden juist. Daar staan ze in ieder geval wel bij de groothandels en dergelijke om bekend.
Ik weet, dat ik voor mijn producten bijvoorbeeld veelal minder betaal, dan Bol.com. Dat heb ik zelfs wel eens mogen inzien.
Dit is met verzendkosten vaak ook zo. Dat is juist, waarom PostNL aan dit soort spelers zondag afhalen e.d. biedt. Zo proberen zij zich te onderscheiden in service, om niet voor kostprijs te hoeven rijden.
Overigens ga ik niet in detail over mijn tarieven. Dat vind ik not done. Echter kan ik je wel verzekeren dat overal onderhandelingsruimte is, als je goed kan onderhandelen. Zelfs bij MyParcel
Nu ben ik wel extreem altijd met afdingen. Ik krijg zelfs extra korting op mijn diesel bij een onbemand discount pomp station. Zelfs daar heb ik over onderhandelt.
Ik weet, dat ik voor mijn producten bijvoorbeeld veelal minder betaal, dan Bol.com. Dat heb ik zelfs wel eens mogen inzien.
Dit is met verzendkosten vaak ook zo. Dat is juist, waarom PostNL aan dit soort spelers zondag afhalen e.d. biedt. Zo proberen zij zich te onderscheiden in service, om niet voor kostprijs te hoeven rijden.
Overigens ga ik niet in detail over mijn tarieven. Dat vind ik not done. Echter kan ik je wel verzekeren dat overal onderhandelingsruimte is, als je goed kan onderhandelen. Zelfs bij MyParcel

Nu ben ik wel extreem altijd met afdingen. Ik krijg zelfs extra korting op mijn diesel bij een onbemand discount pomp station. Zelfs daar heb ik over onderhandelt.
6Er is inderdaad nog wel speelruimte: het maakt nogal uit of je pakketten van 2 à 3 kg of 8 tot 10 kg hebt.
7En bovendien, de hoeveelheid pakketten die je verstuurd: Een Bol.com verstuurd natuurlijk veel meer pakketten dan een starter.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
8Toch zit er aan prijs als het rond de 100.000 per jaar is een limiet. Als je dan 300.000 per jaar gaat versturen, kan je over het algemeen niet nog minder betalen. Wel kun je dan extra service bedingen. Als je goed onderhandelt kun je met 20.000 per jaar al redelijk in de buurt van de 'bodem' uitkomen van wat mogelijk is in de tarieven. Je moet dan echter niet teveel eisen stellen op het gebied van extra services als later afhalen en dergelijke. Dat kan dan echt niet meer.
Om een idee te geven, als jij om 0:00 afgehaald wilt hebben, doen ze dat niet voor 100 pakketjes. Als ze echter een complete container per keer vol kunnen laden bij je, zijn dat soort mogelijkheden er opeens wel. Dan kan dat immers voor ze uit. Dan wordt het tijdstip ook minder relevant. Als je bij DPD grotere klant bent, kunnen ze gewoon 's ochtends een lege container bij je pand neerzetten en die op een af te spreken tijdstip weer bij je op komen halen. Als ze dan toch apart moeten rijden, is er opeens een stuk meer mogelijk. Het tijdstip maakt dan namelijk minder uit. Als de container maar op tijd terug is bij het depot om nog te sorteren. Dan worden de echte grote aantallen dus ook pas echt winst.
Om een idee te geven, als jij om 0:00 afgehaald wilt hebben, doen ze dat niet voor 100 pakketjes. Als ze echter een complete container per keer vol kunnen laden bij je, zijn dat soort mogelijkheden er opeens wel. Dan kan dat immers voor ze uit. Dan wordt het tijdstip ook minder relevant. Als je bij DPD grotere klant bent, kunnen ze gewoon 's ochtends een lege container bij je pand neerzetten en die op een af te spreken tijdstip weer bij je op komen halen. Als ze dan toch apart moeten rijden, is er opeens een stuk meer mogelijk. Het tijdstip maakt dan namelijk minder uit. Als de container maar op tijd terug is bij het depot om nog te sorteren. Dan worden de echte grote aantallen dus ook pas echt winst.
9Het ligt volledig aan het volume. Als jij 10.000 pakketten per dag verstuur die ze om 3 uur 's middags kunnen ophalen, dan zijn de prijzen anders dan als jij 10.000 pakketten per dag verstuur die ze om 00:00 komen ophalen.
Bij het laatste halen ze de pakketten ook eerder op de dag op bij voorkeur, anders kunnen ze het niet op tijd verwerken. De sorteermachine die ze hebben, heeft natuurlijk ook een capaciteit en ze hebben meerdere klanten waarmee ze rekening moeten houden. In ieder geval is aanleveren tot 02:00 mogelijk had ik begrepen op een rondleiding.
Bij het laatste halen ze de pakketten ook eerder op de dag op bij voorkeur, anders kunnen ze het niet op tijd verwerken. De sorteermachine die ze hebben, heeft natuurlijk ook een capaciteit en ze hebben meerdere klanten waarmee ze rekening moeten houden. In ieder geval is aanleveren tot 02:00 mogelijk had ik begrepen op een rondleiding.