Onmogelijke vraag, ROI adwords

1
Beste WWF'ers,

Ik ga proberen de onmogelijke vraag te stellen maar doe dit puur om "feeling" te krijgen voor het onderwerp, so bare with me.

Ik zit momenteel in de inventarisatie-fase voor mijn webwinkel en probeer een beeld te krijgen over de ROI voor google adwords. Dus mijn vraag aan jullie is puur natte vinger werk.

- casus: webwinkel in retail, higher end artikelen.
- gemiddelde omzet per kopende klant: 100,- (voor het gemak)
- marge op product: 35%
- bedrag geinvesteerd in adwords: 100,- (los van Ranking etc)

resultaat:
- 1.000 bezoekers gegenereerd middels adwords
- 1% conversie vanuit deze bezoekers = 10 kopers
- 10 kopers * 100,- = 1.000,-
- omzet * marge = 350,-

ROI = 3.5

-----------------------------------

Ik zal er met deze cijfers vast ver naast zitten, maar ben benieuwd hoe jullie dat ervaren.
- Is een conversie van 1% te verwachten?
- Wat zijn jullie ervaringen met bezoekers per geinvesteerd bedrag?


! Ik weet dat het per click is, en dat alles afhangt van kwaliteit van keywords etc maar marktbreed gezien?


Hoop dat jullie er iets mee kunnen!
gr. Mr. Louis

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

3
Ik kan alleen praten over wat ik zelf zie in adwords/analytics.

Conversie ligt vrij stabiel tussen 2 en 2,5%. Gemiddelde CPC durf ik zo niet zeggen, omdat ik vaak voor de "actie-producten" aparte campagnes opstart, die ik relatief kort laat lopen. Maar adwords geeft een CPC aan van tegen de 20 €ct.
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

5
Wat je misschien kan helpen is gebruik maken van de keyword planner en verkeerschatter in AdWords. Als je een account aanmaakt (en niets aanzet) kan je hier gewoon gebruik van maken.

Voer de zoekwoorden in die relevant zijn voor jouw webshop en je kan zien wat je kan verwachten aan verkeer en wat de cost-per-click zal zijn voor verschillende posities. Zo kan je ongeveer inschatten aan wat voor budgetten en klikprijzen moet denken.

Wat anderen al gezegd hebben kan je tegenwoordig niet rekenen op 10 cent per klik, maar liggen in veel branches de klikprijzen toch echt wel flink hoger om zichtbaar te zijn. Ik zou doorgaans uitgaan van ongeveer 2% conversieratio voor een gemiddeld goed lopende webshop. Een beetje een stelregel in de marketing maar verschilt zeker per webshop en branche en zul je helaas pas echt achter komen als de webshop echt loopt. Zeker in het begin haal je dit misschien nog niet dus van 1% uitgaan vind ik ook niet heel raar.

De berekening zelf is niet zo vreemd, maar de cijfers kloppen niet. Zorg dat je de verkeerschatter gebruikt om een beter idee van de CPC te krijgen.

Houd er wel rekening mee dat als je onervaren bent met AdWords je verwachtingen soms niet helemaal realistisch zijn. Dit is een risico op zich en iets wat ik helaas bij beginnende adverteerders vaak heb gezien. Ik raad sterk aan voordat je begint om zelf AdWords goed te bestuderen (Google biedt een prima help - leercentrum hiervoor) of hulp in te schakelen.

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

6
De ROI bereken je inderdaad achteraf, maar budgetteren doe je anders.

Met een ROI van 3,5 kun je in theorie binnen een halfjaar miljonair zijn.
Begin met € 10.000 in de eerste maand en herinvesteer steeds de gerealiseerde marge:

1. 10.000 x 3,5 = 35.000
2. 35.000 x 3,5 = 122.500
3. 122.500 x 3,5 = 428.750
4. 428.750 x 3,5 = 1.500.625

Zie daar: de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van een snel-rijk-schema zoals je die in de krochten van internet op te veel plaatsen kunt terugvinden. Er zijn te veel redenen te noemen waarom het zó niet werkt.

Je cijfers zijn wél bruikbaar, maar je moet budgetteren in de omgekeerde volgorde.

Laten we om te beginnen aannemen dat je van de € 35 marge nog wat wilt of moet overhouden. Je moet er vaste lasten en andere indirecte kosten van betalen. En je moet zelf ook wat verdienen, want voor niets werken houdt niemand lang vol.

Laten we zeggen dat je bereid bent de helft daarvan, dus € 17,50 aan reclame uit te geven, zodat je nog € 17,50 overhoudt voor de rest. Het plaatje ziet er dan zo uit:
  • Gemiddelde orderwaarde: € 100,–
  • Reclamebudget per order: € 17,50
  • Conversieratio 1% uit AdWords: 100 kliks nodig voor 1 order
  • Maximumbod per klik: € 17,50 / 100 kliks = € 0,175
In sommige branches is 17,5 cent voldoende, in andere branches niet. Afhankelijk daarvan zul je dus soms je pijlen op een van de andere drivers moeten richten.

Bijvoorbeeld een verdubbeling van de AdWords-conversie naar 2% zet in dit scenario waarschijnlijk veel meer zoden aan de dijk dan enkel meer geld uitgeven aan reclame. Je hebt dan nog maar 50 kliks per order nodig of kunt het dubbele bieden per klik — en meestal iets tussen die twee uitersten.
StoreCore.io

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

7
Ward schreef:De ROI bereken je inderdaad achteraf, maar budgetteren doe je anders.

Met een ROI van 3,5 kun je in theorie binnen een halfjaar miljonair zijn.
Begin met € 10.000 in de eerste maand en herinvesteer steeds de gerealiseerde marge:

1. 10.000 x 3,5 = 35.000
2. 35.000 x 3,5 = 122.500
3. 122.500 x 3,5 = 428.750
4. 428.750 x 3,5 = 1.500.625

Zie daar: de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van een snel-rijk-schema zoals je die in de krochten van internet op te veel plaatsen kunt terugvinden. Er zijn te veel redenen te noemen waarom het zó niet werkt.

Je cijfers zijn wél bruikbaar, maar je moet budgetteren in de omgekeerde volgorde.

...
Ward,

Hartelijk dank voor je uitleg. Helder.
Ik had een vermoeden dat het niet kon kloppen en zie hier...
Ik kan hier zeker wat mee, dank je wel.

gr.
Louis

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

8
Na het herzien van mijn ideeen kom ik op de volgende (zeer hoopvolle) verwachting.
Ik post deze, omdat o.a. Ward mijn zienswijze redelijk heeft bijgesteld.

Startbudget: 200,-
Gestelde CPC: 0,20
Verwachtte bezoekers: 1000 (realistisch?*)
Verwachtte conversie: 1% (realistisch voor startende webshop?*)
Verwachtte verkopen: 10

Vanuit deze omzet wil i de investering in adwords wat opschoeven tot wat ik verwacht het plafond te zijn.

* zijn deze cijfers realistische verwachtingen?

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

9
Dat lijken me redelijke globale schattingen, maar wat je nu aansluitend het beste kunt doen, is gaan experimenteren en analyseren met de Google AdWords Zoekwoordplanner / Keyword Planner. Die tool kan schattingen geven van zoekverkeer en de kosten van bepaalde zoekwoorden.

Ik zou dat ook doen omdat de gemiddelde CPC van, zoals in jouw scenario, 20 cent, nogal een brede spreiding kan hebben, met grote afwijkingen van het gemiddelde. Korte zoekwoorden (zoals een merknaam) kosten in mijn branche meer dan 50 cent, maar langere zoekopdrachten (de long tail) nog maar 4 cent. Gebruik de Zoekwoordplanner om dat beeld helder te krijgen.

Houd er tot slot bij de prijzen die Google toont rekening mee dat de kwaliteit van een advertentie vaak zwaarder weegt dan het hoogste bod. Eigenlijk heel logisch: aan 2 klikken van 15 cent verdient Google meer dan aan 1 klik van 25 cent. Vooral op dit punt kan een kleinere webwinkel die de eigen doelgroep goed kent zich onderscheiden van de giganten die grotendeels automatisch adverteren met generieke standaardteksten.
StoreCore.io

Re: Onmogelijke vraag, ROI adwords

10
Belangrijk is natuurlijk een cost per click mee te nemen in je berekening.

CPS (cost per sale) = gemiddelde prijs per klik * (100/conversie in procenten)
Bruto ROI = (((Marge*Gemiddelde orderwaarde)-CPS)+100)/100

Voorbeeld:

30 cent per klik
gemiddelde orderwaarde van 100 euro
conversie 2%
Marge 30%

CPS = 0.30*(100/2) = 15,-
Bruto ROI = ((0,30*100)-15+100)/100=1.15

Kortom elke euro investering levert 1,15 euro op. In principe is een positieve ROI voldoende, maar zoals Ward al aangeeft is de praktijk vaak wat anders.

Wat wel belangrijk is, is dat je een marketing methode wel langere tijd moet proberen. Zo is mijn ervaring met Adwords dat de CPC na verloop van tijd kan dalen naarmate je langer adverteert.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m