webshop met dochtersite, wat werkt beter?

1
Hallo vrinden,

Ik heb enkele webshop's waarin ik diverse nichemarkten bedien.
Nu heb ik voor 1 van deze webshop's bijwijze van test een kleine dochtersite gemaakt waar alleen maar van 1 categorie de artikelen staan.
Klik je vervolgens op deze dochter site op zo'n artikel dan zie je keurig alle specificatie's van het artikel. En wil je het artikel bestellen dan kom je uit op de "moeder" webshop.

Het oorspronkelijke idee was om te testen of je met zo'n dochter site hoger in de ranking kan komen dan de moeder site op die categorie. En zo extra klanten te trekken.
Inmiddels is gebleken dat dit inderdaad het geval kan zijn.
Waarbij ik de hoop had dat er ook bestellingen uit voort zouden komen. Dit lijkt minder het geval.

Waardoor ik nu voor een nieuwe keuze sta, ik kan nu:
- Proberen het bestellen via de moedersite verder te optimaliseren.
- Proberen van de "dochter site" een nieuwe niche te maken.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Re: webshop met dochtersite, wat werkt beter?

2
Als het aanbod groot genoeg blijft en je geen exacte copy/paste van je hoofdsite markt, dan kan je daar meestal wel goed mee scoren...mits je er het nodige werk in stopt en daar knelt het schoentje meestal. Meer sites = meer (optimalisatie)werk en veel mensen hebben hun hoofdsite nog niet 100% in orde en willen al met een 2e beginnen.

Ik denk dat het vooral een keuze is die je in het begin moet maken. Een amazon of wehkamp houdt alles onder 1 dak terwijl een coolbleu of fonq opteren voor dochtersites.

Als je beslist om dochtersites te maken dan zou ik het in de eerste plaats doen voor de gebruiker, niet voor de zoekmachines.

Dave
http://twitter.com/davelorrez

Re: webshop met dochtersite, wat werkt beter?

3
Zodra er verschillende product/markt-combinaties zijn, kun je die inderdaad bedienen met aparte webwinkels. Verschillende (vecht)merken of labels voeren is in fast-moving consumer goods heel gebruikelijk. In de supermarkt vind je twintig verschillende pakjes boter of vijftig verschillende soorten tandpasta uit dezelfde drie fabrieken. Hoewel je tot op zekere hoogte ook wel roofbouw pleegt op je eigen webwinkel, kun je er marktaandeel en omzet mee verhogen ten koste van concurrenten.

In sommige gevallen zou je het zelfs moeten doen. Een van mijn concurrenten verkocht industriële reinigingsmiddelen en kinderspeelgoed via één webwinkel. Dat lijkt me een sprekend voorbeeld van hoe het niet moet.