Deze zag ik dus niet aankomen, ik denk ook dat ik financieel gezien aan het korte eind ga trekken. Dus het maximaal haalbare is dat ik mijn collega-webshophouders waarschuw voor deze praktijken.

Drie weken geleden zijn we met een goedlopende shop ook gaan adverteren in Engeland. Al snel kwamen er redelijk grote orders binnen. Met tussenpozen van enkele dagen herhaalde dit zich. De bestelde producten zitten in het elektronica-segment; orderwaarde lag steeds tussen 800 en 1100 euro. In totaal is er 4x besteld en betaald; waarschijnlijke schadepost 4000 euro.
Vanochtend kwam dit aan het licht, toen via mijn betalingsprovider enkele klachten van creditcardmaatschappijen binnen kwamen. Van twee orders is een chargeback aangevraagd: de koper herkent de transactie niet of betwist op andere wijze de transactie (bijvoorbeeld bij wel betalen, niet leveren). Van de andere twee orders zal binnenkort wel een chargeback volgen.
En dan gaan je dingen opvallen.
- Hoe alle "klanten" hun adres etc. ingevuld hadden in lowercase.
- Dat bij een inhoudelijk mailtje (product A past niet goed bij B, je kunt dan beter product C nemen) steeds werd gereageerd zonder aanhef en afsluiting. Bij drie van de vier transacties is een inhoudelijke communicatie gevoerd
- Dat er bij de vervoerder werd getekend met niet-westerse namen en dat de meeste orders ook onder een niet-westerse naam zijn geplaatst.
- Dat er met google speurwerk een link te leggen is tussen de naam van bestelling A en het adres van bestelling B, enzovoorts. Het is dus allemaal van 1 persoon of bende.
Ik dacht altijd: dit overkomt mij niet. En je ziet het ook niet aankomen. Heel eerlijk: ik lachte mensen die op spam-scam-phishing klikken altijd stiekem uit. Tsja, karma - nu ben ik de lul.
Je denkt: er is gewoon betaald, dus kun je leveren. Maar achteraf wordt het geld dan door de rechtmatige creditcardhouder teruggevorderd. De oudste truc in het boek, maar omdat we in Nederland zo weinig creditcards gebruiken was ik hier echt compleet blind voor.
De creditcards in kwestie, zijn volgens mijn paymentprovider uitgegeven in China en Hongkong. Omdat het om fysieke goederen en dus afleveradressen gaat, zijn er aanknopingspunten om de boef te achterhalen. Voor zover ik kan zien, ook op basis van IP's, zit hier een in Londen wonende Afrikaanse meneer achter.
Mijn payment provider maakt zich een beetje makkelijk er vanaf door aan te geven dat ik bij twijfel altijd navraag kan doen. Maar ik wil juist van hen weten of en hoe ik als VERkoper beschermd ben bij creditcardtransacties.
Aangifte doen is nog niet zo makkelijk: de doorklikformulieren op politie.nl leiden je naar pagina's waar je als KOPER aangifte kunt doen van oplichting via marktplaats, speurders etc.
Op de site van de Londense politie is het al even hopeloos, daar is het een soortgelijk verhaal met online formulieren die de lading niet dekken.
Morgen maar even naar het politiebureau.
Ik houd jullie verder op de hoogte, hoop dat jullie gewaarschuwd zijn.
Overigens moet gezegd, en begrijp me niet verkeerd, ik stem geen PVV, maar de keren dat ik ben opgelicht (of poging daartoe) als internetondernemer was dat steevast door niet-westerse allochtonen. Dus als ik een pakket verstuur naar iemand met een niet-westerse naam, gaat het vinkje handtekening-bevestiging steevast aan, als je snapt wat ik bedoel. Mijn excuses aan de rechtschapen nieuwe Nederlanders, maar de praktijk is nu eenmaal zo. Met dank aan je medemens.