Ik overweeg, maar twijfel nog om naast mijn winkel een webwinkel te starten. Ik zou dit willen om mijn artikelen wat ruimer aan te kunnen bieden, dus aan klanten die niet in mijn buurt wonen.
Nu vraag ik mij af waarom klanten besluiten om via een webwinkel te kopen.
Zelf heb ik bedacht:
artikel is niet in een nabij gelegen winkel verkrijgbaar
men kan niet gemakkelijk uit huis
Jullie als ervaren webwinkeleigenaren kunnen vast nog meer redenen bedenken.
Wat mij zelf altijd tegen de borst stuit om online te kopen zijn de hoge verzendkosten. Dan fiets ik liever even naar de stad en koop het daar.
Dus ik zie wel wat voordelen maar toch ook nadelen.
Re: Waarom kopen via webwinkel
2Een derde belangrijke reden is: via internet kopen is vaak voordeliger, zelfs als je de verzendkosten meetelt.
Dan doe je het gewoon anders: het is jouw webwinkel. Bereken geen verzendkosten of vraag om een bescheiden bijdrage zoals de € 1,95 van bol.com. Er zijn heel wat webwinkels die "gratis thuisbezorgd" aanbieden, veelal vanaf een bepaald aankoopbedrag, bijvoorbeeld € 100,Betty schreef:Wat mij zelf altijd tegen de borst stuit om online te kopen zijn de hoge verzendkosten.
Wij hebben verhoudingsgewijs veel klanten in kleine dorpen en op het platteland. Voor hen is even de stad ingaan er niet bij. Als je tientallen kilometers moet autorijden en een uur onderweg bent. is online kopen gemakkelijker en goedkoper, zelfs als je verzendkosten betaalt.Betty schreef:Dan fiets ik liever even naar de stad en koop het daar.
Re: Waarom kopen via webwinkel
3Betty... de eerste webwinkel die ik gebouwd heb was voor mijn broer... een verfwinkel online... Wij hadden beide zoiets van nooit geschoten is altijd mis maar wie koopt er nu een blik verf online? of een spuitbus?
Wat blijkt... een heleboel mensen en de reden is meestal niet de prijs. Sommige artikelen staan zelfs duurder online dan in de winkel. Dit jaar een omzetstijging van 46% . Gaat dit zo door dan hebben we over 2 jaar net zo veel omzet online als in 1 winkel offline... Dat (tot nu toe) zonder extra personeel.
De meest gehoorde reden om online te kopen is gemak. Mensen werken allemaal en hebben geen tijd meer om naar de winkel te gaan of ze weten niet waar in de buurt een bepaald product verkrijgbaar is.
Wat blijkt... een heleboel mensen en de reden is meestal niet de prijs. Sommige artikelen staan zelfs duurder online dan in de winkel. Dit jaar een omzetstijging van 46% . Gaat dit zo door dan hebben we over 2 jaar net zo veel omzet online als in 1 winkel offline... Dat (tot nu toe) zonder extra personeel.
De meest gehoorde reden om online te kopen is gemak. Mensen werken allemaal en hebben geen tijd meer om naar de winkel te gaan of ze weten niet waar in de buurt een bepaald product verkrijgbaar is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: Waarom kopen via webwinkel
4Ik heb toch geen zin om op een fiets te springen voor een verfbus? De helft van mijn uitgaven is offline. Spullen thuis of op kantoor laten bezorgen vind ik heerlijk. Ik draai eigenlijk meestal de vraag om. Waarom zou ik het niet online kopen?
- Ik heb het NU DIRECT nodig (en dus niet morgen).
- Ik MOET het zien, draaien voelen etc. voor ik het kan kopen (nieuw kledingmerk met Italiaanse maten ofzo).
- Ik heb best veel nodig dat niet op een plek online is te bestellen. Liever een keer naar een grote supermarkt dan tien verschillende bestellingen online moeten doen.
- Gemak. Soms is offline iets bestellen gemakkelijker. Neem een laptop of TV, als je die online koopt moet je als deze stuk is moet je deze soms opsturen. Liever koop ik deze offline zodat ik direct naar de winkel kan gaan en even mijn toelichting kan geven. Alhoewel ik de laatste tijd bij de offline ketens ook online kan bestellen, en service toch offline kan houden. Gaat dus ook meestal niet meer op.
- Ik vertrouw de winkel/betaalmethode/verzendmethode niet. Deze reden komt gelukkig steeds minder vaak voor.
- Te hoge verzendkosten. Verzendkosten vind ik acceptabel (spring niet graag op mn fiets) tot een paar euro. Buitenland tot maximaal een tientje. Iets als de IKEA met 50 euro verzendkosten koop ik dus liever nog offline. Maar zodra de verzendkosten van IKEA zakken naar een paar euro koop ik ook bij dat soort winkels alles liever online. Ik vertrouw de winkel, de kwaliteit, producten van IKEA zijn prima online uit te zoeken, dus waarom niet?
Vooral bestellen in het buitenland vind ik wel leuk. Vriendin koopt nog wel eens kleding online. Heb je toch sneller iets dat een ander niet heeft.
- Ik heb het NU DIRECT nodig (en dus niet morgen).
- Ik MOET het zien, draaien voelen etc. voor ik het kan kopen (nieuw kledingmerk met Italiaanse maten ofzo).
- Ik heb best veel nodig dat niet op een plek online is te bestellen. Liever een keer naar een grote supermarkt dan tien verschillende bestellingen online moeten doen.
- Gemak. Soms is offline iets bestellen gemakkelijker. Neem een laptop of TV, als je die online koopt moet je als deze stuk is moet je deze soms opsturen. Liever koop ik deze offline zodat ik direct naar de winkel kan gaan en even mijn toelichting kan geven. Alhoewel ik de laatste tijd bij de offline ketens ook online kan bestellen, en service toch offline kan houden. Gaat dus ook meestal niet meer op.
- Ik vertrouw de winkel/betaalmethode/verzendmethode niet. Deze reden komt gelukkig steeds minder vaak voor.
- Te hoge verzendkosten. Verzendkosten vind ik acceptabel (spring niet graag op mn fiets) tot een paar euro. Buitenland tot maximaal een tientje. Iets als de IKEA met 50 euro verzendkosten koop ik dus liever nog offline. Maar zodra de verzendkosten van IKEA zakken naar een paar euro koop ik ook bij dat soort winkels alles liever online. Ik vertrouw de winkel, de kwaliteit, producten van IKEA zijn prima online uit te zoeken, dus waarom niet?
Vooral bestellen in het buitenland vind ik wel leuk. Vriendin koopt nog wel eens kleding online. Heb je toch sneller iets dat een ander niet heeft.
Nu op mijn weblogs:
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Waarom kopen via webwinkel
5Betty, wat voor winkel heb je nu? Niet voor alle soorten producten maken alle consumenten dezelfde afwegingen. We hebben bijvoorbeeld klanten met een hoge prijsgevoeligheid (die gaan voor de koopjes), maar ook klanten met een uitzonderlijk lage prijsgevoeligheid (bijvoorbeeld verzamelaars die iets "moeten" hebben).
Re: Waarom kopen via webwinkel
6Ik weet niet wat voor winkel je hebt maar mijn mening is dat je als detaillist anno nu op zijn minst een "gewone" website moet hebben. En dan is eigenlijk een webshop bijna alleen maar logisch.
Je kunt niet meer zonder.
Je kunt niet meer zonder.
Re: Waarom kopen via webwinkel
7Dank jullie voor de bruikbare reacties! Zo zie je maar weer, ik dacht meer vanuit mezelf, zo van waarom zou ik het doen
Die bezorgkosten, daar kan ik inderdaad zelf ook nog wel iets in betekenen.
Dat de prijs bij een webshop altijd lager is, dat lijkt me niet toch?
Mijn plan is tot nu toe om de artikelen voor de zelfde prijs te gaan verkopen als in de winkel. Ik denk dat dit wel net zo eerlijk is. Tenzij je natuurlijk meer online wilt gaan verkopen
Ik heb nog geen winkel, maar ga een dierenwinkel starten volgend jaar, met website en dus heel waarschijnlijk ook een webwinkel om het klantenbestand wat breder te maken.

Die bezorgkosten, daar kan ik inderdaad zelf ook nog wel iets in betekenen.
Dat de prijs bij een webshop altijd lager is, dat lijkt me niet toch?
Mijn plan is tot nu toe om de artikelen voor de zelfde prijs te gaan verkopen als in de winkel. Ik denk dat dit wel net zo eerlijk is. Tenzij je natuurlijk meer online wilt gaan verkopen

Ik heb nog geen winkel, maar ga een dierenwinkel starten volgend jaar, met website en dus heel waarschijnlijk ook een webwinkel om het klantenbestand wat breder te maken.
Re: Waarom kopen via webwinkel
8Twinkle heeft afgelopen jaar nog een onderzoek laten zien waaruit bleek dat de gemiddeld gezien de meeste online shoppers gewoon in de Randstad wonen trouwens. Midden in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht. Vond ik zelf wel weer apart om te lezen.Ward schreef:Wij hebben verhoudingsgewijs veel klanten in kleine dorpen en op het platteland. Voor hen is even de stad ingaan er niet bij. Als je tientallen kilometers moet autorijden en een uur onderweg bent.

Nu op mijn weblogs:
Re: Waarom kopen via webwinkel
10Vanuit de webshops van ons zelf en degene die ik beheer kan ik alleen maar concluderen dat het meeste inderdaad uit de Randstad en de slaapdorpen in Brabant bestelt word.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: Waarom kopen via webwinkel
11Volgend jaar of dit jaar?Betty schreef: Ik heb nog geen winkel, maar ga een dierenwinkel starten volgend jaar, met website en dus heel waarschijnlijk ook een webwinkel om het klantenbestand wat breder te maken.

Dan wens ik je veel succes. Een winkel starten is in deze tijden al super moeilijk, laat staan tegelijkertijd met webshop.
Re: Waarom kopen via webwinkel
12at eentje: Wat zijn slaapdorpen?
On topic: onze spreiding is goed verdeeld over geheel Nederland.
On topic: onze spreiding is goed verdeeld over geheel Nederland.
Re: Waarom kopen via webwinkel
13Dit jaar 2011 gaan wij beginnen
De Randstad is natuurlijk ook wel weer erg lastig te bereiken met de auto en je betaald je scheel aan parkeerkosten.

De Randstad is natuurlijk ook wel weer erg lastig te bereiken met de auto en je betaald je scheel aan parkeerkosten.
Re: Waarom kopen via webwinkel
14dorpen rondom grote steden waar in principe alleen 'geslapen' word.cristallo schreef:at eentje: Wat zijn slaapdorpen?
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: Waarom kopen via webwinkel
15Kan het artikel van Twinkle niet meer vinden, zie dat het al van een onderzoek van 2009 was, na de nieuwe opbouw van de website van Twinkle. Mijn eigen artikel erover vind je hier.Ward schreef:Bron?
Nu op mijn weblogs:
Re: Waarom kopen via webwinkel
16Meestal wel, een webwinkel heeft namelijk veel minder overhead kosten dan een stenen winkel. Daardoor kan een webwinkel met lagere marges, en dus met lagere verkoopprijzen, overweg.Dat de prijs bij een webshop altijd lager is, dat lijkt me niet toch?
Re: Waarom kopen via webwinkel
17Betty schreef:Wat mij zelf altijd tegen de borst stuit om online te kopen zijn de hoge verzendkosten.
Betty, hier kun je dus het nuttige met het aangename verenigen. De hogere brutomarge op je online verkopen kun je deels of geheel aanwenden om lage verzendkosten of gratis thuisbezorgen aan te bieden. Maak je sommen en voer een concurrentieanalyse uit om jezelf niet uit de markt te prijzen.Wouter Hol schreef:Een webwinkel heeft namelijk veel minder overhead kosten dan een stenen winkel. Daardoor kan een webwinkel met lagere marges, en dus met lagere verkoopprijzen, overweg.
Re: Waarom kopen via webwinkel
18"Regio bepaalt populariteit webwinkelen":Dirkjan schreef:Twinkle heeft afgelopen jaar nog een onderzoek laten zien waaruit bleek dat de gemiddeld gezien de meeste online shoppers gewoon in de Randstad wonen trouwens.
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2009/0 ... bwinkelen/