Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen; mijn naam is Wouter en op dit moment druk bezig met het opzetten van een webshop ter uitbreiding van een fysieke winkel.
Nu zit ik met een hoop vragen en onduidelijkheden waarvan ik al aardig wat heb terug kunnen vinden op dit geweldige forum, top!
Als betaalmiddel wil ik (logisch) ook iDeal gaan hanteren, waarbij het target is om (na een aanloopperiode) 100+ betaalopdrachten te hebben.
Nu is mijn (wellicht domme) vraag: zit er verschil in de verwerkingssnelheid van de ideal-betalingen bij een PSP versus een bank? Met andere woorden, het liefst zou ik hebben dat als een klant zijn bestelling betaald heeft, er meteen tot verzending overgegaan kan worden.
(en ik zo dus een snelle levering kan garanderen).
Ik neig nu naar iDeal professional van Rabobank, iemand daar ervaring mee?
Assure pay kwam ik hier ook al tegen, maar die heeft een "vertraging" van 2 dagen voor de betaling binnen is, of begrijp ik dat verkeerd?
Bedankt alvast voor de info!
Wouter
Re: ideal vragen van een newbie
2iDeal is instant. Dat wil zeggen, als de klant de transactie correct af rond, dan garandeert iDeal jouw de uitbetaling. Hier kan wel enige vertraging in zitten maar je hebt het geld bij zo'n beetje alle providers met 2 tot 4 werkdagen op je rekening staan.
Re: ideal vragen van een newbie
3naamgenoot, bedankt!
Die uitbetalingsgarantie is dan dus voldoende om tot verzending over te gaan als ik je goed begrijp. (waarna je een paar dagen later het geld gestort krijgt).
Zijn er nog grote verschillen in de terugkoppeling naar zowel de klant als de backend?

Die uitbetalingsgarantie is dan dus voldoende om tot verzending over te gaan als ik je goed begrijp. (waarna je een paar dagen later het geld gestort krijgt).
Zijn er nog grote verschillen in de terugkoppeling naar zowel de klant als de backend?
Re: ideal vragen van een newbie
4Je kan dan inderdaad tot levering overgaan.
Koppeling naar de klant en backend zijn vaak op maat te maken.
Sommige goedkopere providers bieden dit echter niet aan. De klant komt dan duidelijk op bijvoorbeeld het platform van MultiSafepay terecht, in plaats van dat de klant op jouw site blijft.
Koppeling naar de klant en backend zijn vaak op maat te maken.
Sommige goedkopere providers bieden dit echter niet aan. De klant komt dan duidelijk op bijvoorbeeld het platform van MultiSafepay terecht, in plaats van dat de klant op jouw site blijft.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: ideal vragen van een newbie
5In principe komt het op vertrouwen neer.
Vertrouw jij de PSP met jou geld? Daar komt het op neer.
Vertrouw jij de PSP met jou geld? Daar komt het op neer.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
6Wij hebben iDEAL Lite van de Rabo. Werkt prima. Jij zegt: "als de klant de transactie correct af rond, dan garandeert iDeal jouw de uitbetaling". Hierbij wil ik graag een kanttekening plaatsen.Wouter Hol schreef:iDeal is instant. Dat wil zeggen, als de klant de transactie correct af rond, dan garandeert iDeal jouw de uitbetaling. Hier kan wel enige vertraging in zitten maar je hebt het geld bij zo'n beetje alle providers met 2 tot 4 werkdagen op je rekening staan.
Een klant kan bij ons - en bij iedere andere webshop die iDEAL Lite gebruikt - aan het begin van de iDEAL transactie in de broncode van de pagina zien wat de return pagina is. Met return pagina bedoel ik de pagina van je webshop waarop de klant terecht komt als hij/zij de iDEAL transactie doorlopen heeft. Een klant kan dus die return pagina openen zonder iDEAL te doorlopen en dus zonder te betalen. Vervolgens ... na een iDEAL betaling krijg je altijd van iDEAL een mailtje dat de klant betaald heeft. Dat gebeurt dan niet, maar de klant kan dat namaken, die mail. Is niet zo heel moeilijk. Zodoende kan het gebeuren dat je denkt dat een klant betaald heeft, dat je ook netjes levert en dat je na een paar weken er achter komt dat je ergens een paar centen mist.
Rabo waarschuwd daarom ook: controleer of het geld echt binnen gekomen is. Vertrouw niet zomaar die mail die van iDEAL krijgt. Want die mail is geen garantie dat er echt betaald is. Inloggen bij je ideal omgeving en / of gewoon inloggen op de site van je bank en checken of het bijgeschreven is. Dan heb je zekerheid.
Re: ideal vragen van een newbie
7Sorry maar bij goede software is dit niet het geval... bij osC, Zen-Cart & Magento is er geen mogelijkheid om de return URL te zien. Verder kan de klant ook al kent hij/zij de return URL deze niet gebruiken bij in ieder geval Zen Cart om een transactie te 'faken'.Een klant kan bij ons - en bij iedere andere webshop die iDEAL Lite gebruikt - aan het begin van de iDEAL transactie in de broncode van de pagina zien wat de return pagina is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
8Nick, ik had het over het afronden van de iDeal transactie zelf. Verder ga ik er van uit dat je software dusdanig geprogrammeerd is dat een klant jouw niet kan oplichten..
Re: ideal vragen van een newbie
9Het ligt niet aan de software maar aan de manier waarop iDEAL Lite van de Rabo werkt. In de broncode van de webpagina staat gewoon een formuliertje waarvan in 1 veld de succesurl staat. Linkje naar PDF met uitleg van Rabo over hoe je iDEAL Lite moet implementeren:
http://www.rabobank.nl/images/handleidi ... 966321.pdf
Pagina 8 het voorbeeld HTML-code:
En dat je de mail niet moet vertrouwen staat op pagina 3:
http://www.rabobank.nl/images/handleidi ... 966321.pdf
Pagina 8 het voorbeeld HTML-code:
Code: Selecteer alles
<INPUT type="hidden" NAME="urlSuccess" VALUE="http://vul hier uw_urlSuccess_in">
Bij de pro versie en / of andere iDEAL aanbieders zal het vast anders zijn en veel veiliger werken, maar bij de Lite versie van de Rabo werkt het zo.Omdat de bevestiging per e-mail niet beveiligd is, dient u van een gegarandeerde betaling, altijd de status van een transactie in het Rabo iDEAL Dashboard te controleren!
Re: ideal vragen van een newbie
10Bedankt voor de waarschuwing.Nick schreef: Een klant kan bij ons - en bij iedere andere webshop die iDEAL Lite gebruikt - aan het begin van de iDEAL transactie in de broncode van de pagina zien wat de return pagina is. Met return pagina bedoel ik de pagina van je webshop waarop de klant terecht komt als hij/zij de iDEAL transactie doorlopen heeft.
Dat zou dan voor mij dan een extra goede reden zijn om voor Rabo iDeal Professional te gaan.
Re: ideal vragen van een newbie
11Het ligt wel aan de software...Nick schreef:Het ligt niet aan de software maar aan de manier waarop iDEAL Lite van de Rabo werkt. In de broncode van de webpagina staat gewoon een formuliertje waarvan in 1 veld de succesurl staat. Linkje naar PDF met uitleg van Rabo over hoe je iDEAL Lite moet implementeren:
http://www.rabobank.nl/images/handleidi ... 966321.pdf
Pagina 8 het voorbeeld HTML-code:En dat je de mail niet moet vertrouwen staat op pagina 3:Code: Selecteer alles
<INPUT type="hidden" NAME="urlSuccess" VALUE="http://vul hier uw_urlSuccess_in">
Bij de pro versie en / of andere iDEAL aanbieders zal het vast anders zijn en veel veiliger werken, maar bij de Lite versie van de Rabo werkt het zo.Omdat de bevestiging per e-mail niet beveiligd is, dient u van een gegarandeerde betaling, altijd de status van een transactie in het Rabo iDEAL Dashboard te controleren!
Voorbeeld bij osC en Zen Cart:
De checkout succes heet daar gewoon checkout_success.php maar daar gaat de return URL van Lite niet heen die gaat eerst naar een checkout process en word alleen geaccordeerd nadat de klant de iDEAL transactie voltooit heeft en terugkeert naar de website. Dan word de tijdelijke tabel van de sessie in de database weggeschreven.
Als een klant dus zelf de return URL invult gebeurd er niets omdat er geen tijdelijke tabel is van die sessie.
Vult de klant de checkout process URL in dan gebeurt er ook niets aangezien de sessie geen succes melding meekrijgt van iDEAL lite.
Enige nadeel aan iDEAL Lite is dat als de klant niet terugkeert naar de winkel na het succesvol betalen met iDEAL je blijft zitten met een tijdelijke sessie die je dan handmatig door moet drukken.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
12Nou jah, je kunt er natuurlijk een ingewikkeld verhaal van maken, maar in de basis is het altijd hetzelfde. Er is sprake van een formuliertje dat de klant vanaf de webshop naar de ideal betaalpagina stuurt en 1 van de parameter is de returnpagina. En dat is het adres waar ideal de klant naartoe stuurt na het afronden van de betaling. En niet een ander adres. En je kunt het geheel aankleden met javascript en redirect en dergelijke en daar maak je het de klant wel een heel stuk moeilijker door. Maar wat je ook doet, het formuliertje met die parameter erin blijft.eentje schreef:De checkout succes heet daar gewoon checkout_success.php maar daar gaat de return URL van Lite niet heen die gaat eerst naar een checkout process en word alleen geaccordeerd nadat de klant de iDEAL transactie voltooit heeft en terugkeert naar de website. Dan word de tijdelijke tabel van de sessie in de database weggeschreven.
Wat betreft die tijdelijke sessie tabel, wij hebben ook zoiets. Bij ons is het een bestand waarin een regel geschreven word vlak voor dat de klant de webshop verlaat en naar de ideal betaalpagina gaat. Als de klant terug keert, checktie dat bestand. Als tie die eerste regel vind, schrijftie er een tweede bij waardoor die em soort van afmeld. Als tie die eerste regel niet vind is het fout. Maar het is geen waterdichte beveiliging ofzo. Onze software is niet helderziend en kan zodoende niet zien of de klant echt naar de ideal betaalpagina gegaan is

Wij hebben bij de implementatie gebruik gemaakt van http://www.ideal-simulator.nl/ideal-lit ... iding.html. Niet domweg de code overgenomen, maar deze door zitten spitten(naja, zo veel is het niet) en op basis daarvan het bij ons in elkaar geknutseld. Op die site staat trouwens ook:
Zo zie ik het. Als ik het verkeerd zie zou ik het graag weten zodat ik het bij ons kan verbeteren. Is die code van osC of Zen Cart open source zodat ik in kan neuzen?iDEAL Lite biedt GEEN betrouwbare terugkoppeling wat betreft de betaalstatus. Is dit wenselijk/noodzakelijk, gebruik dan iDEAL Professional.


Edit2: Heb diverse oscommerce ideal pakketten bekeken maar ben bij de echte iDEAL Lite pakketten zoals deze: http://www.oscommerce.com/community/contributions,4365 niet veel indrukwekkends tegen gekomen. Het bestand checkout_success.php waar je over sprak kwam ik tegen bij http://www.idealhulp.nl/oscommerce/advanced/index.php. Maar volgens mij is dit niet bedoelt voor Lite maar voor Pro. Ik kom daar allemaal dingen tegen waar ik nog nooit van gehoord heb

Re: ideal vragen van een newbie
13De hele checkout procedure bij osC en Zen Cart zit op die manier in elkaar dus een extra waarborg dat er werkelijk een terugkoppeling is en niet 'zo maar' door een scriptkiddy een betaling gesimuleerd word.
Het is een serie van php bestanden die elk een check doen of alles daadwerkelijk met elkaar klopt... dus sessie id's, eventuele cookies en betalingen.
Het script voor elke betaalmethode is in principe een formulier met hidden fields die verstuurd word vanuit de webwinkel naar de PSP, credit card acceptant of PSP. Dat is namelijk de enige methode ook bij iDEAL pro/advanced/zelfbouw etc. , bij credit cards, bij MrCash, bij DirectEBanking en ga zo maar door.
De key ligt in hoe de webwinkelsoftware in elkaar steekt en mee omgaat of het makkelijk is om te 'faken' .
Het is een serie van php bestanden die elk een check doen of alles daadwerkelijk met elkaar klopt... dus sessie id's, eventuele cookies en betalingen.
Het script voor elke betaalmethode is in principe een formulier met hidden fields die verstuurd word vanuit de webwinkel naar de PSP, credit card acceptant of PSP. Dat is namelijk de enige methode ook bij iDEAL pro/advanced/zelfbouw etc. , bij credit cards, bij MrCash, bij DirectEBanking en ga zo maar door.
De key ligt in hoe de webwinkelsoftware in elkaar steekt en mee omgaat of het makkelijk is om te 'faken' .
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
14Google even op "ideal lite nadeel" en je kan zo ongeveer op site na site lezen dat iDEAL Lite niet veilig is en dat je altijd achteraf op het ideal dashboard moet controleren of er echt betaald is. Ook als je werk met Mollie: http://www.mollie.nl/support/documentat ... deal/lite/
PHPhulp: http://www.phphulp.nl/php/tutorial/over ... ting/1696/
Ook op het zen-cart forum kun je er ook wat van vinden: http://www.zen-cart.nl/forums/index.php?topic=2322.0 derde post Paul M die een citaat uit de handleiding aan haalt en hierin een regel vet gemaakt heeft.
Bij het betalen verlaat de klant van je webshop en gaat naar de site van de rabo. Het adres in de adresbalk van de browser veranderd naar ideal.rabobank.nl of zo iets. Van een doorlopende sessie is dus ook heel geen sprake. En wat de klant uitspookt op de site van de rabobank(of tie er überhaupt wel naar toe gaat) kan je webshop software nooit zien. Zoals ik als eerder zei: mijn software is niet helderziend.
En nu hou ik er mee op met dit welles-nietes spelletje
En bij Prestashop: http://www.prestashop.com/forums/viewth ... e_rabobankBij deze implementatie dient elke bestelling handmatig te worden gecontroleerd. Dit is het enige nadeel van iDEAL Lite / Basic ten opzichte van iDEAL Professional / Advanced en de iDEAL API van Mollie. Dit nadeel bestaat ook bij het iDEAL-platform van de banken, dus Mollie kan er niets aan doen.
Directshop: http://www.directshop.nl/internet-consu ... winkel.aspDat is het nadeel van iDEAL Lite. Zoals je dus zegt, gebruikt iDEAL Lite gewoon een formulier die met een post verstuurd wordt. Daarom moet er ALTIJD gekeken worden in de dashboard als de betalingen ECHT voltooid zijn.
Webhostingtalk: http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvo ... pal-3.htmlEen groot nadeel bij de iDeal Lite oplossing van de Rabobank is het ontbreken van feedback over de betaling. U moet zelf inloggen op uw online rekening bij de Rabobank om te controleren of de betaling inderdaad binnengekomen is.
Het enige nadeel van Ideal lite (rabobank) is dat je de status van de betaling niet kan opvragen. Dat moet je allemaal zelf controleren via hun paneel.
Volgens mij krijg je dat wel via email te zien, maar dat weet ik niet voor 100% zeker
Zei ik dus ook al ...Klopt, alleen hoe weet je zeker dat die betalingsbevestiging van de Rabobank komt?
PHPhulp: http://www.phphulp.nl/php/tutorial/over ... ting/1696/
En hoe je het ook doet, blijf je dit probleem altijd houdenWanneer de bezoeker na de iDEAL transactie terug keert, weet u dankzij de parameters in de URL gelijk welke order bij de betaling hoorde. Pas wel op; een bezoeker kan deze URL natuurlijk ook handmatig intoetsen!!! Wanneer de URL wordt opgevraagd wil dit dus niet zeggen dat de betaling ook écht heeft plaatsgevonden.

Ook op het zen-cart forum kun je er ook wat van vinden: http://www.zen-cart.nl/forums/index.php?topic=2322.0 derde post Paul M die een citaat uit de handleiding aan haalt en hierin een regel vet gemaakt heeft.
Bij het betalen verlaat de klant van je webshop en gaat naar de site van de rabo. Het adres in de adresbalk van de browser veranderd naar ideal.rabobank.nl of zo iets. Van een doorlopende sessie is dus ook heel geen sprake. En wat de klant uitspookt op de site van de rabobank(of tie er überhaupt wel naar toe gaat) kan je webshop software nooit zien. Zoals ik als eerder zei: mijn software is niet helderziend.
En nu hou ik er mee op met dit welles-nietes spelletje

Re: ideal vragen van een newbie
15Nick, met (technische) belangstelling heb ik de discussie gevolgd. Volgens mij was het echter niet zozeer een welles-nietes-discussie, maar meer een appels met peren vergelijken. Een oplossing die overwegend client-side werkt, is per definitie onveiliger dan een server-side betaalsysteem.
Re: ideal vragen van een newbie
16Deze keer moet ik het anders eens zijn met Nick eentje; bij iDeal Lite van de Rabobank moet je netjes elke keer het ideal dashboard checken om er zeker van te zijn dat de betaling daadwerkelijk wordt gegarandeerd.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl
Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!
Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!
Re: ideal vragen van een newbie
17Ik heb ook iDEAL Lite van de Rabobank. Veel goedkoper dan Professional en zolang je geen 100 bestellingen per dag hebt is het goed te doen.
Op het moment dat je de bestellingen wilt verwerken selecteer je alle success betalingen en noteer je de bijbehorende order nr's. Dan merk je vanzelf of er een bij zit die niet betaald heeft.
Opvallend: per 1 januari is alles en iedereen duurder geworden, behalve de iDEAL transactiekosten van de Rabobank (die gingen met 5ct. omlaag)
Op het moment dat je de bestellingen wilt verwerken selecteer je alle success betalingen en noteer je de bijbehorende order nr's. Dan merk je vanzelf of er een bij zit die niet betaald heeft.
Opvallend: per 1 januari is alles en iedereen duurder geworden, behalve de iDEAL transactiekosten van de Rabobank (die gingen met 5ct. omlaag)
Re: ideal vragen van een newbie
18Het klopt dat Rabobank iDEAL Lite geen automatische terugkoppeling heeft naar de webwinkelsoftware. Hetzelfde geld voor ABN AMRO iDEAL Easy en iDEAL Basic van ING.A. Loomans schreef:Deze keer moet ik het anders eens zijn met Nick eentje; bij iDeal Lite van de Rabobank moet je netjes elke keer het ideal dashboard checken om er zeker van te zijn dat de betaling daadwerkelijk wordt gegarandeerd.
Maar dat is/was niet de kern van de discussie, de discussie is ging erover dat een iDEAL transactie gefaket kan worden. Ja dat kan maar dat hangt er vanaf hoe de transactie verwerkt word binnen de webwinkelsoftware. Is het een simpele post en get ja dan is het simpel maar goede software bouwt veel meer zekerheden in.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
19Interessant! Hoe (en hoelang) kan ik als admin achteraf (na mail van iDEAL en ontbrekende order in admin) de tijdelijke sessie handmatig verwerken?eentje schreef: Enige nadeel aan iDEAL Lite is dat als de klant niet terugkeert naar de winkel na het succesvol betalen met iDEAL je blijft zitten met een tijdelijke sessie die je dan handmatig door moet drukken.
Re: ideal vragen van een newbie
20Dat hangt helemaal af hoe de sessies opgeslagen worden, instellingen van de server, instellingen van de software etc etc. Dus het kan 5 minuten zijn maar ook 5 dagen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: ideal vragen van een newbie
21even terug naar de TS:
ik gebruik Rabobank Professional naar alle tevredenheid. Ik verstuur inderdaad direct als ik zie dat er met Ideal is betaald, maar Rabobank is ook heel snel: er zijn (in ieder geval)2 betaalmomenten per dag waarmee ik bedoel dat ze dan het geld doorsluizen naar jouw rekening. Dus je hoeft niet een paar dagen te wachten, het gaat echt heel snel!
ik gebruik Rabobank Professional naar alle tevredenheid. Ik verstuur inderdaad direct als ik zie dat er met Ideal is betaald, maar Rabobank is ook heel snel: er zijn (in ieder geval)2 betaalmomenten per dag waarmee ik bedoel dat ze dan het geld doorsluizen naar jouw rekening. Dus je hoeft niet een paar dagen te wachten, het gaat echt heel snel!
Re: ideal vragen van een newbie
22Hebben jullie naar jaartal van posten gekeken?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!