16 december 2016
Gebruik Google suggestions om een globale indicatie te krijgen of nog beter: zet meerdere Adwords campagnes op.
Met het opzetten van Adwords campagnes per merk, zie je perfect waar veel op wordt gezocht. Je moet dan wel voor langere tijd adverteren om een goede indruk te krijgen. Je hebt ook een website nodig die voldoet aan het beleid.
Gebruik Google suggestions. Bij zoekwoorden met veel verkeer is de lijst met suggesties lang. Weinig verkeer? Korte lijst met suggesties. Exacte aantallen kan je niet inzien, wel vergelijkingen maken. Dus vergelijkingen hoe het zoekvolume zich verhoudt tussen diverse woorden; hoe langer de lijst met suggesties, hoe meer volume er op zit. Korte lijst met suggesties? Hoogstwaarschijnlijk minder verkeer.
Dit kan echter misleidend werken, aangezien het grootste volume niet per se op de merknaam hoeft te zitten, ook op specifieke productnamen kan een hoog volume zitten.
De beste manier om te achterhalen hoe vaak op bepaalde merknamen wordt gezocht, is een Adwords campagne opzetten die 24 uur per dag actief is (dus voldoende budget meekrijgt). In Adwords zie je namelijk het aantal vertoningen staan. Dat betekent dat je ziet hoe vaak jouw advertentie is vertoond, wanneer iemand op een woord zoekt. Als jouw advertentie 24 uur per dag te zien is, weet je hoeveel mensen er op dat woord hebben gezocht. Na 3 maanden heb je een prima beeld wat de zoekvolumes zijn. Let op, in bepaalde seizoenen kunnen invloed hebben. Bijvoorbeeld meer volume in jan. dan in dec. Houd hier rekening mee.
Je kan het beste zoekvolumes meten voor specifieke producten! Of een combinatie van merknamen én bijbehorende producten. Niet iedereen zoekt bijvoorbeeld op een merknaam als Levi's wanneer zij een product willen bestellen/opzoeken. Kan ook: Levi jeans 501 zijn. Als je dan alleen kijkt naar het zoekvolume op merknaam, dan loop je deze specifieke zoekterm mogelijk mis.